Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA etter org. nr. på faktura

Kristians

Medlem
Hei,

Jeg har akkurat registrert ASet mitt i MVA-registeret og gikk vel kanskje noe fort frem.

Jeg ser at på alle andre fakturaer jeg har sendt står det 123456 (orgnr) MVA, dette glemte jeg å sette på min faktura.

Har dette noe å si?

Takk for svar.

Kristian
 

hansson

Langveisfarende
Hei Kristian. Du skulle ikke ha MVA etter org.nr. på fakturaene FØR du ble registrert i MVA-registeret. Hvis du har satt MVA på fakturaene du har sendt, uten å være registrert, er det en feil du bør ta opp med skatteetaten asap, for å unngå at du eller kundene får problemer. Hvis du har glemt å ta med MVA etter orgnr. på den siste fakturaen du sendte, bør du sende en kreditnota og deretter sende en korrekt faktura. Bruker du et fakturaprogram finnes det innstillinger for alt dette, og det blir lettere å få det riktig.
 

Kristians

Medlem
Hei igjen,

Jeg var nok litt sliten når jeg skrev dette. Jeg mente egentlig "Jeg ser at på alle andre fakturaer jeg har mottatt står det 123456 (orgnr) MVA, dette glemte jeg å sette på min faktura.".

Men nå er firmaet registrert og jeg har sendt fakturaer med 25% Mva, men uten"MVA" påskrevet etter org nr på fakturaen.
 

hansson

Langveisfarende
Egentlig er det en formell feil som et bokettersyn kan ta kundene dine på, så hvis du har mulighet til å sende kunden kreditnotaer og lage nye fakturaer, ville jeg gjort det. Problemet er at kundene dine kan få trøbbel med å ha betalt ut moms til en bedrift som later til å ikke være MVA-registrert på faktureringstidspunktet. Hvis de møter en striks funksjonær er det best å gjøre alt helt riktig.
 
Sist redigert:

Kristians

Medlem
Hei,

Er bare en faktura det gjelder og denne har ikke forfalt, så jeg kan sende en kredittnota på den.
Men firmaet er registrert i MVA-registeret, men disse bokstavene i slutten av org. nr. er altså obligatoriske?

Takk for hjelp.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis firmaet ER mva-registrert (på tidspunktet du sender ut en faktura), så skal det stå MVA etter organisasjonsnummeret på fakturaen

Hvis firmaet IKKE er mva-registrert (på det tidspunktet du sender ut en faktura), så skal det IKKE stå MVA etter organisasjonsnummeret.

Så, hvis du f.ex. ble MVA-registrert 2.august, så skal det IKKE stå "MVA" etter organisasjonsnummeret på fakturaer du sendte ut før det, mens det SKAL stå på de du sender ut fra da av og senere.
 

Kristians

Medlem
Takk for hjelp, da kreditterer jeg fakturaen og sender en ny! :)

Men nå kom jeg tilfeldigvis over et annet problem...

Jeg betalte i forrige uke en faktura for hosting fra et NUF...
Firmaet er ikke registrert i MVA-registeret, det sto ikke MVA etter org nr. og de krevde MVA på fakturaen (som jeg betalte). Hva bør jeg gjøre nå? Kontakter regnskapsføreren min på mandag, men om noen av dere vet fortell gjerne :)

Takk igjen!

-K
 

Kristians

Medlem
Jeg søkte de opp og de er ikke registrert, er i dialog med de nå.

Edit: Skal de tilbakebetale hele fakturaen og sende en ny uten mva eller kun kredittere MVAen? De har nok ikke "gjort det med vilje", sånn jeg skjønner det nå.
 
Sist redigert:
Topp