Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA knyttet til dropshipping

Uzziel

New Member
Jeg drar litt i denne tråden også ;)

Hva om dette gjelder varer under 200,- kroner?

Varen selges i .no registrert butikk, og dropshippes rett til kunden fra UK.

Kan man da selge varen i butikken for 199,- kroner med 0% mva, og ikke betale inn mva for dette salget? Kunden vil heller ikke få noen mva regning ved import.

Lar dette seg gjøre i et regnskap? Er det lovlig?
 

spikre

peterhamre.no
Jeg drar litt i denne tråden også ;)

Hva om dette gjelder varer under 200,- kroner?

Varen selges i .no registrert butikk, og dropshippes rett til kunden fra UK.

Kan man da selge varen i butikken for 199,- kroner med 0% mva, og ikke betale inn mva for dette salget? Kunden vil heller ikke få noen mva regning ved import.

Lar dette seg gjøre i et regnskap? Er det lovlig?

Nei. Her må du fakturere MVA.
 

spikre

peterhamre.no
Du skal vise priser med MVA i nettbutikken, helt frem til du kommer til endelig betaling. Da skal du ta bort MVA og la kunden betale prisen eks MVA. Samtidig informerer du om at kunden skal betale x kr i MVA på Posten når de henter pakken.
- Det er slik "Expansys" gjør det.
Men problemet her kommer når du selv sitter i Norge og selger.. Expansys sender og operer fra Frankrike.
Ergo var dette heller ikke løsningen vi var på ute etter.

Alternativ 2: Flytt til Cayman Islands. Driv nettbutikk der i fra og få et UK-selskap til å lagre og sende varer for deg. 0% mva. 0% skatt. 100% sommer.
Men da kommer problemene med at du retter salget ditt mot Norge, og skal da skatte osv i Norge. Ergo ikke en løsning det heller, etter hva jeg kan av skatteregler...
 
Når man droppshipper, er man ikke egentlig en slags handelsagent?

"Handelsagenter
En handelsagent er en selger. Han har "påtatt seg selvstendig og over tid, å virke for salg eller kjøp av
varer for hovedmannens regning ved å innhente ordrer til hovedmannen eller ved å inngå avtaler i
hovedmannens navn".
En handelsagent har en uselvstendig stilling, og er derfor beskyttet av en egen lov."
 
Topp