Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA registeret

mikaelt

Medlem
Hvis man oppnår 50000kr omsetning iløpet av første regnskapsår og blir MVA registrert, må mva betales inn/ut for hele regnskapsåret eller kun på faktura som gjør at du overstiger 50 000kr?

Vi ønsker at det gjelder for hele regnskapsåret, da vi har kjøpt inn en del varer til lager.

Noen som kan forklare litt rundt dette?
 

zapotek

Medlem
I utgangspunktet kun på den første fakturaen som overstiger 50k. Det går imidlertid an å søke om "tilbakegjeldende" momsoppgjør (altså for hele året).
 

zapotek

Medlem
Vet ikke, men du kunne faktisk ha søkt om å bli forhåndsregistert i MVA manntallet når du startet opp firmaet ditt om du hadde kunnet dokumentert at du ville fått mange utlegg i starten.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Fra loven:
LOV 2009-06-19 nr 58: Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)

§ 2-4. Forhåndsregistrering
(1) Den som ikke har nådd beløpsgrensen for registrering, kan forhåndsregistreres i Merverdiavgiftsregisteret dersom
a) vedkommende har foretatt betydelige anskaffelser som har direkte sammenheng med senere merverdiavgiftspliktig omsetning,
b) merverdiavgiftspliktig omsetning hos vedkommende vil overstige beløpsgrensen senest innen tre uker fra det tidspunktet omsetningen igangsettes.

Altså: 'betydelig' pleier å være avhengig av, eller stå i relasjon til omsetningen. Hvis 25% eller 40% er å anse som betydlig (og det ville jeg på generell basis påstå), så betyr det hvis jeg har en omsetning på 100.000 kroner, så er 25000-40000 betydelige beløp.
 
Topp