Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA-registrering

KIA

Medlem
Har et konkret spørsmål ang MVA-registrering. Jeg vet at det ligger en del tråder om dette temaet. Men det er greit å still et konkret spørsmål.

Et ENK ble opprett 01.09.2014, og fakturerer sine kunder uten MVA. Omsetningen overstiger grensen av 50 000 den 30.04.2015. Så søker man om MVA-registrering. Men man forsetter å fakturere kunder uten MVA. Beskjed fra Skatte etaten om MVA-registrering kommer den 01.05.2015. Så fakturerer man kunder med MVA etter 01.05.

-Må man etterfakturere kunder på MVA for salgene som skjedde mellom 30.04 og 01.05.2015? eller må man fakturerer alle salgene ifra begynnelsen?

-Jeg antar at man må betale MVA på salgene mellom 30.04 og 01.05.2015 til Staten uansett om man etterfakturer eller ikke. Er det riktig?
 

Steve Cash

Medlem
Litt forvirrende, 30.04.15 til 01.05.15 er 1 dag, så fort går det vel ikke å få registrering? Uansett det er riktig at du ikke skal kreve opp mva før du har registreringen i hånda, og da skal du etterfakturere mva bare på fakturaene du har skrevet etter at du passerte 50 000. Nå er jo dette en stund siden, hvis vi antar at dette skjedde i april/mai 2015, så det er kanskje ikke så lett å få til hvis du ikke har gjort det ennå. Og da blir det også riktig at du må betale mva selv om du ikke har krevd opp, det er altså du som må ta "straffen".

Det står om dette her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...verdiavgift--veiledning-til-naringsdrivende-/
Jeg anbefaler det å ta en kikk på noe av det. Det er dette som er den offisielle oppskriften, og så er det mange oppfatninger om hva en kan gjøre i praksis, du får selv bestemme hva og hvem du vil lytte til.
 

KIA

Medlem
Det var litt feil dato. Mente at omsetningen overstiger grensen 01.04, og firma ble registrert 01.05.2015. Har ikke tenkt at jeg skulle krever MVA på salgene som var på denne tidsperioden. Det ser ut veldig rart hvis kunder blir etterfakturert.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du vil nok få problemer med å kreve inn denne avgiften, i alle fall hvis det er privatpersoner du har solgt til. Det heter seg at en skal skrive på fakturaene at mva blir etterfakturert. Jeg antar at hvis du ikke har gjort det, så har du ikke noe krav på pengene, uten at jeg tør si det 100 prosent sikkert. Hvis du har solgt til næringsdrivende som kan få fradrag for beløpet, og det er noen få som du kjenner, så kan du jo prøve å forhandle om saken. Men jeg er redd for at du selv må betale avgiften av fakturaer etter at du passerte 50 000, men før du ble registrert.
 

Stoppet

Banned
Det står om dette her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...verdiavgift--veiledning-til-naringsdrivende-/
Jeg anbefaler det å ta en kikk på noe av det. Det er dette som er den offisielle oppskriften, og så er det mange oppfatninger om hva en kan gjøre i praksis, du får selv bestemme hva og hvem du vil lytte til.

Et lite oppfølgingsspørsmål til dette. Hva med avgift på kjøpene som er gjort i perioden frem til, under og etter registreringen? Må man i detalj gå gjennom og dokumentere hvilke varer man har videresolgt med og uten mva fra innkjøpet for å få fradrag? Eller er det andre regler som gjelder i overgangen mellom å ikke være registrert til å bli registrert? Fant ikke noe konkret om dette i linken til skatteetaten.
 

Steve Cash

Medlem
Reglen sier bare at du ikke kan kreve tilbakegående avgift for varer du allerede har videresolgt uten å kreve opp mva på. Og for å vite hvilke var det er er må ha eller sette opp en viss oversikt over vareflyten, men jeg har aldri sett noen krav om å oppbevare eller sende inn dokumentasjon på dette. (Jeg håper jeg forsto spørsmålet riktig.)
 

Stoppet

Banned
Hvis jeg kjøper varer på f.eks. 2 fakturaer i oppstarten. Betaler den ene leverandøren 20.000,- pluss mva og den andre 20.000,- pluss mva. Så begynner jeg å selge varene. Totalt har disse for eksempel en utsalgsverdi på netto 130.000,-. Jeg når grensen på 50.000,- (salg) etter å ha solgt for ca 9.000,- fra det ene innkjøpet og ca 11.000,- fra det andre innkjøpet. Hva kan jeg så trekke fra av mva på de 2 innkjøpsfakturaene? 45% mva andel på den ene og 55% mva andel på den andre? Altså av totalt betalt mva 10.000,- kan jeg trekke fra 5000,-?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tolker det slik. Det forutsetter antakelig at det er mulig å skille opp det som er solgt i enheter som utgjør f.eks. 9000 kr i innkjøp. F.eks. 9 dingser a kr 1000 eller 9000 liter a kr 1 eller hva det måtte være. Hvis det er en dyr dings på hver faktura som koster 20 000 i innkjøp og du delfakturer hver av dem med 25 000 så tviler jeg på at det holder. Men dette har jeg aldri tenkt veldig nøye gjennom.
 
Topp