Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva ved import og videresalg

sjoblommen

New Member
Hvis jeg kjøper et parti sko inn kr 2000. Frakt er gratis i dette tilfelle, (men hvis frakt hadde vært med måtte jeg beregnet med frakt inn i mva regnskapet ikkesant?)

10 par sko koster 2000 kr. 25% mva er 500kr. ca 234 kr i tollavgift.

Jeg vil selge disse skoene videre, for kr 499 pr stykk. Mva per sko er 125 kr.
Mva for 10 par sko er tilsammen 1250kr når jeg da har solgt de videre til kunden.

I forhold til betaling av mva inn til staten da, må jeg da ta differansen av mva på skoene tilsammen og trekke fra? Altså 1250-500 = 750kr. Slik jeg må betale inn 750 kr til staten?

Jeg skjønner ikke helt dette siden noen steder står det at jeg må betate mva direkte når jeg får pakken og noen steder at jeg kan betale i etterkant. Men hvordan regnes dette ut i forhold til innkjøp og salg videre til kunden i forhold til mva? :) Vil det være lønnsom business?
 

Atian

Medlem
Tenk MVA på salgspris

Du er inne på det riktige.
Start med salgsprisen først.
Selger du et par sko for 500 (eller 10 for 500) så utgjør mva kr. 100 (evt. 1000)
Altså 400 + mva 25% kr. 100 = 500. (Her har du regnet feil på mva!).
Du skal betale mva til staten på alt salg, men får fratrekk for inngående mva.
Kjøper du skoene for kr. 100 (mva utgjør 1/5), altså kr. 20 ved import, som betales ved innføring til landet. Dette kan være til DHL eller andre som frakter skoene for deg - eller at du har tollkreditt som belastes og du får en månedlig regning. Noen har kreditt hos DHL og andre speditører, mens andre må betale regningen ved utlevering av pakken. Mottar du som firma får du som oftest regning med 14 dagers kreditt (eller tilsvarende).
Ved selve salget skal du så betale 80 kroner som er differensen for utgående mva og allerede betalt mva.
Tollavgiften holdes utenfor.
 
Topp