Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva

mirnes

New Member
Ønsker å importere noen varer fra utlandet som skal være en del av sluttproduktet. De skal ikke selges i Norge men skal inngå i en del av tjenesten.

Skal jeg betale MVA for de importerte varene når jeg får de inn til Norge eller er det noe jeg ikke gjør med en gang men noe jeg betaler ved MVA innkrevingen? Har prøvd å finne info på det rundt om kring men får ikke noe klar svar på det.

Takk for alle som svarer!!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du betaler MVA (og evt. toll over visse produkter) når du importerer dette. Har du tollavtale får du en regning i posten fra Tollen. Hvis ikke ordner den som foretar fortollingen for deg seg av det (du får da en regning fra de inkl mva før du får varene).
Hva du evt. ønsker å bruke varene til bryr ikke Tollen seg med.
 

mirnes

New Member
Hvordan er det man får en toll avtale?

Slik jeg forstår det så er det lurt å skaffe det siden bedriften som frakter varer for deg tar seg Godt betalt for å gjøre jobben?
 

sta

Medlem
Det heter "tollkreditt" og du får dette ved å sende inn dette søknadsskjemaet: http://toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0033B_tollkreditt.pdf

Merk at du må være momsregistrert for å få tollkreditt og jeg er heller ikke helt sikker på at enkeltpersonsforetak faktisk kan få tollkreditt. Andre kan sikkert bekrefte om dette stemmer?

Tollkreditten gjør ingenting med kostnaden forbundet med innføringen (ikke helt sant, men nesten). Du må fremdeles betale behandlingsgebyr og utleggsgebyr til speditøren.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg er ENK og har tollkreditt, så det er mulig.
Og forskjellen at jeg har tollkreditt slik at MVA går direkte til skattekontoret og ikke via speditøren (som ellers tar seg av selve fortollingen og fyller ut dokumentene for meg) er minimalt - det stemmer da med hva sta skriver.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er også muligheter for å søke om å ha det på tollager, noe som gjør at du slipper å betale avgifter inntil varen er tatt ut!
Dette er imidlertid ikke veldig enkelt å få såvidt meg bekjent! Men, kan jo være en mulighet i og med du kun skal oppbevare varene før videresending til annet land.

PS! Hadde det ikke vært enklere for deg å ha varene i landet du skal selge dem? Måten du gjør dette på kommer til å bli ekstremt dyrt for deg da du har tollbehanding både inn og ut!
 
Topp