Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når får man vite resultatet av skatteoppgjøret for 2010?

Dag Frogner

Supermedlem
I år er første året hvor jeg får skatteoppgjøret mitt på høsten pga ENK. Jeg har fått med meg at jeg da enten får det i september eller oktober.

Men så vidt jeg har skjønt, er det utbetalingen/fakturaen som kommer da, og jeg lurer litt på når jeg får vite hvordan det hele gikk. Når man får skatteoppgjør i juni, får man jo vite i mars hvordan det gikk.

Får man som næringsdrivende ikke vite noe som helst før resultatet foreligger?
 

peterandrej

pensjonert moderator
I år er første året hvor jeg får skatteoppgjøret mitt på høsten pga ENK. Jeg har fått med meg at jeg da enten får det i september eller oktober.

Men så vidt jeg har skjønt, er det utbetalingen/fakturaen som kommer da, og jeg lurer litt på når jeg får vite hvordan det hele gikk. Når man får skatteoppgjør i juni, får man jo vite i mars hvordan det gikk.

Får man som næringsdrivende ikke vite noe som helst før resultatet foreligger?

Du får oppgjøret i posten i midten av oktober. I brevet ligger det, dersom du er skyldig skatt, et sett fakturaer med betalingsfristene 15. nov og 15. des.

Og nei: du får ikke vite noe som helst før resultatet foreligger. Vanligvis vil jo din regnskapsfører beregne oppgjøret for deg på forhånd, slik at du vet sånn ca hvor landet ligger. Jeg har visst helt siden april at jeg får ca 23.000 i baksmell.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg hadde såpass liten aktivitet i firmaet i fjor at jeg førte regnskap selv, så jeg har ikke heeelt kontroll. Altså, jeg vet at jeg gikk noen tusen i minus totalt og at jeg derfor får igjen noen kroner fra firmabiten, men det hadde vært greit å fått vite noe før slik som ved vanlig oppgjør.

Men så er det det å klare å beregne med skatt. Jeg blir ikke helt klok på dette, fordi jeg hele tiden har trodd (og også hørt/lest) at næringsinntekt (når det er bi-inntekt) skal skattes etter prosentsatsen på skattekortet. Altså der det står "Skatteprosent bi-inntekt" eller noe i den duren. Mens andre mener at; nei, overskuddet blir bare lagt på hovedinntekten og skattet normalt.
 

hansson

Langveisfarende
Tror ingen av delene er riktig. Er 92% sikker på at biinntekt bare gjelder lønnsinntekt. Næringsomsetning holdes helt utenfor i og med at den skal beskattes etter fradrag av utgifter og skjermingsfradrag, og den skal dessuten beskattes med en egen prosentsats uavhengig av hva du skatter privat.

Det var bra sånn rent skattemessig sett at du gikk i minus første året, for siden du har annen inntekt får du da fradrag for på lønnsinntekta. Hadde du ikke hatt annen inntekt måtte du ha ventet et år på å få trukket det fra på neste positive næringsinntekt.
 

Miniforetak

Medlem
Litt info om beskatning av næringsinntekt:

1: Det regnskapsmessige overskuddet i enkeltpersonforetaket beskattes med 28% (alminnelig inntekt)
- Det regnskapsmessige overskuddet er omsetning minus bokførte kostnader.
- Ved ligninga trekkes det fra et personfradrag før skatten beregnes. (For 2010 er dette fradraget på 42.210 kr i skatteklasse 1, som gjelder for de fleste)

2: Den beregnede personinntekta skattlegges med trygdeavgift (11 % for selvstendig næringsdrivende) og eventuell toppskatt.

Har for øvrig lagt ut en sak om skatteoppgjøret.
 

Miniforetak

Medlem
Ja, det regnskapsmessige overskuddet beskattes som alminnelig inntekt (28 prosent)

Men det skal også beregnes personinntekt med utgangspunkt i næringsinntekta. For de fleste selvstendig næringsdrivende er personinntekta tilnærmet lik næringsinntekta.

Skatten på personinntekt med basis i næringsinntekt er 11 prosent (trygdeavgift), og så blir det eventuell toppskatt på den totale personinntekta di.

I ditt tilfelle, hvis du er på toppskattnivå for personinntekt fra ordinær jobb, slås personinntekt fra lønn og næring sammen som grunnlag for toppskatt.

Hvis jeg har forstått alt riktig. (NB! Min fremstilling er forenklet og skjematisk i dette tilfellet)
 
Topp