Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Næring i privat bolig

Livelife

New Member
Lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg med dette. Jeg er helt i startfasen og trenger tips og råd.
Mitt ønske er å bygge og innrede min garasje til et personlig trener studio min egen eiendom.
Noen som kjenner til om dette er vanskelig å få til?
All hjelp mottas med stor takk!
 

Enkel-IT

Medlem
Tja- de færreste reguleringsplaner åpner for næring i garasjer i boligområder...

Nja, tviler på om dette er rett, trur Du kan drive så mye næring Du bare vil i din egen garasje, så lenge Du ikke endrer "primærfunksjonen" som er parkering. Så Du kan ikke bygge om garasjen til et treningstudio, men Du kan feks bygge om "loftet" på garasjen til et treningstudio, så lenge det fortsatt er en garasje m/parkering :)

Næring kan vel drives fra hvilken som helst bygning (?) så lenge det er en bi-geskjeft og at hovedelen blir disponert til det den er regulert til.
 

metallian

Medlem
Man kan ha hobbyrom i garasje, arealer som benyttes til næringsvirksomhet er ikke hobby, dette er ergo ikke i samsvar med bygningens formål og normalt også i strid med områdeformål i plan.

Denne type aktivitet vil bla utlyse helt andre krav til rømningsvei,sanitærforhold,parkering osv enn en garasje til en privatbolig.
 

Enkel-IT

Medlem
Nei, kan god si det igjen, så lenge primær funksjonen til byggningen er det den er regulert til så kjør igang. Setter da som selvfølge at diverse krav er tilfredsstilt og om de ikke er det er Du jo i strid med lover og regler uansett hvor Du måtte sette det opp.

Det er 1000 vis av frisørsalonger, solstudio, kjøkken for næring, kontorer o.l i norske hus og hjem, samt garasjer (feks bilverksted, reperasjon av gressklippere etc... etc...etc...etc..etc..).
 
Topp