Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk, import og mva. Når skal MVA betales?

Popuz

New Member
Hei,

Har noen ider med å starte en nettbutikk, og lurer på noe.
Visst eg importere fult av varer fra utlandet, må eg betale mva når eg importere varen inn, eller når eg selger varer til en privat person?

Takk
 

Popuz

New Member
Når du importerer varen. I tillegg betaler du et gebyr til speditøren.

Okay, not fun. Er det ikkje mulig å fortolle selv?
Så når du har betalt mva på den importerte varen, og så selger varen igjen med mva. Så ska du kreve tilbake mva-importen, right?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg anbefaler at du leser deg opp på det helt grunnleggende om merverdiavgiftssystemet, f.eks. her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...verdiavgift--veiledning-til-naringsdrivende-/
Litt forenklet så fungerer det slik:
1. Når du kjøper en vare du skal selge videre så betaler du mva til selgeren, vi ser for enkelthets skyld bort fra matvarer og holder oss til 25 %. La oss si at du kjøper en dings til kr 1000 pluss mva kr 250 fra en produsent, denne har du tenkt å selge videre. Vi sier også at du allerede har solgt for 50 000 og er mva-registrert. Du må betale kr 1250 inkl mva til den du kjøper fra, men du kostnadsfører bare kr 1000, kr 250 fører du opp som til gode fra staten.

2. Du selger dingsen, for å holde oss til enkle tall så sier vi kr 2000 pluss mva kr 500. Du får inn kr 2500, 2000 er salgsinntekt, du trekker fra 1000 du kjøpte fra og har tjent kr 1000. De 500 i mva skylder du staten, men du trekker fra kr 250, som er mva på kjøpet, og betaler inn kr 250 ved terminforfall.

Om du kjøper for 1250 inkl mva fra en norsk leverandør eller kr 1000 uten mva fra en utenlandsk og i tillegg betaler 250 ved import går for det samme.

Hvis du ikke er mva-registrert så kan du ikke trekke fra mva på ting du kjøper og skal heller ikke legge til mva på varer du selger.

Og så er selvfølgelig mva-systemet mye mer innviklet enn dette, dette er bare et eksempel for å beskrive hovedprinsippet. Du får jo også mva-fradrag på andre driftsutgifter, f.eks. datakostnader, kontorrekvisita mv.
 

Popuz

New Member
Hmm var litt mer innviklet dette.

Men som en privat person som handler varer så beregne dei mva sånn: Pris + Frakt = +25%

Gjelder dette samme for nærings virksomhet, eller går dei bare ut ifra Pris +25% (moms)
La oss ta et scenario med at du handler et tungt billigt produkt fra kina. 100 usd per unit. frakt 250usd.

Hva er rett?
100 usd + 250 usd = 350 usd + 25% (moms, 87,5usd)
eller
100 usd = 25% (moms, 25usd)
 

Popuz

New Member
Hmm tenkte meg det.

Så eg importere dette produktet fra kina. 350 $ (produkt + frakt) betaler eg + 87,5 $ på grunn av momsen som blir til sammen 437,5 $ for dette produktet.

Men så selger dette produktet til utlandet, får eg tilbake momsen da?
 

barentshavet

Active Member
Er det ikkje mulig å fortolle varene selv, når du er en bedrift?

Tollkreditt er eneste løsning for bedrifter (slik jeg har forstått det) eller så kan du fortelle varer selv som privatperson (men det er lite eller ingenting å hente her fordi man ofte uansett må betale for lagring/oppbevaring, samt må du også gi beskjed til ekspeditøren om at varene er fortollet allerede.)
 

Popuz

New Member
Takk Barentshavet

"Men hva skjer visst du selger produktet til utlandet, får eg tilbake momsen da?"
 

barentshavet

Active Member
Takk Barentshavet

"Men hva skjer visst du selger produktet til utlandet, får eg tilbake momsen da?"

Jeg er ikke ekspert på området, men generelt er salg av varer til utlandet under kategorien nullsats og er ikke momspliktig.

Visma skriver følgende om dette:
  • du får fradrag for merverdiavgiften på det du kjøper inn, men
  • du skal ikke fakturere det du selger med moms.
 

Popuz

New Member
Hmm, er dette mulig:?

Eksempel: eg kjøper inn flere parti med varer, betaler moms på importen. Er det da mulig å kreve inn MVA igjen, for å så betale MVA når du selger produktet til en privat person?

Hvorfor? for å ha mer kapital til flere varer, utgift og lønn. Og MVA er bare en byrde, når varen er ikkje solgt.
 

barentshavet

Active Member
Hmm, er dette mulig:?

Eksempel: eg kjøper inn flere parti med varer, betaler moms på importen. Er det da mulig å kreve inn MVA igjen, for å så betale MVA når du selger produktet til en privat person?

Hvorfor? for å ha mer kapital til flere varer, utgift og lønn. Og MVA er bare en byrde, når varen er ikkje solgt.

Les her

http://www.toll.no/no/netthandel/retur-bytte/
 

Popuz

New Member
Vil ikkje returnere varen, men få igjen MVA på import varen. Og betale MVA når enn vare er solgt til en privat person.
 
Topp