Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk og betaling med vedlagt faktura.

ASRS

Medlem
Jeg er nesten ferdig med en nettbutikk for en kamerat hvor jeg har brukt wordpress og paypal. Funker fint og du kan gjøre det selv hvis du har litt peiling på wordpress, og eventuelt litt php. Er litt forbauset over folk som flesker ut tusenvis i måneden når de kan sette opp en løsning nesten gratis selv, eller rimelig hvis de får noen med litt peiling til å gjøre det for dem.

Nå vil jeg sette opp min egen nettbutikk, men jeg synes PayPal er dyrt. Å betale mellom 5-10% av hvert salg til paypal + eventuelt andre gebyrer synes jeg er for mye, i alle fall i denne omgang. Andre løsninger jeg har sjekket ut er ikke bedre.

Jeg lurer derfor på om det kan være fornuftig å starte opp nettbutikken med en enkel løsning:å legge ved faktura med 10 dagers betalingsfrist. Noen som har erfaring med dette? Regner med at handelsbeløpene vil variere i området 100-500 kroner.

Hvor mye "svinn" har dere, dvs. folk som lar være å betale?
Hvor store er problemene med å inndrive utbetalte beløp?
 

Beergear.no

Medlem
Hei,

Bruker kortbetaling og faktura.
+ mulighet for å sette inn penger direkte på konto.
Noen velger faktisk sistnevnte løsning.
Til faktura bruker vi Klarna.
De tar (mulig tallenne ikke er helt riktig, men ca) 18 kr pr faktura + 3 % av beløpet.
Ofte dekkes dette inn av faktura gebyret.
Da "kjøper de kravet av deg"
Du får pengene dine etter 2-3 uker uansett om kunden betaler eller ikke.

Hva tar du for å sette opp en slik løsning som du nevner?
Men da med mulighet for kortbetaling.
Er det mulig å se på den du har satt opp?

Send meg gjerne en pm

Om andre føler for det, send meg gjerne en pm ang. Det samme.
 

AnneB

Medlem
Å sende faktura til privatpersoner har jeg utrolig dårlig erfaring med. Hadde et forsøk på dette for noen år siden, og i løpet av et par måneder tapte jeg en del kroner. Det var opp til 10% av kundene som ikke betalte, og gjerne de største fakturaene så beløpet ble høyt i løpet av noen måneder. Kjørte purringer og inkasso, men svært lite ga penger til oss.

Det rimeligste er å ta forskuddsbetaling direkte til din bank. Når jeg var i startfasen på min nettbutikk var det eneste betalingsløsningen jeg hadde og det fungerte greit en periode inntil kundemassen ble stor nok til å investere i startavgiftene til Nets/Klarna. Selv om det koster noe får du en del flere kunder ved å ha disse betalingsløsningene, så du må ta med ekstra salg i kalkuleringen din, og ikke bare se kostnadene isolert.

Nå tilbyr jeg kredittkort v/Nets + Faktura fra Klarna + forskudd via bank + betaling ved henting. Kundene fordeler seg omtrent slik:

Nets/kredittkort: 55%
Klarna Faktura : 33%
Forskudd: 8%
Betaling ved henting: 4%

Mine kunder er primært jenter/damer fra 20-60 år :)
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har erfaring med at faktura til privatpersoner fungerer brukbart bare hvis det er et fast abonnement der leveransen opphører hvis betaling uteblir. Noen få prosent må purres, og en og annen er håpløs å få penger ut av, men tapet har vært beskjedent. Det er dog en forutsetning at en kjapt følger opp med purringer og eventuell inkasso, det siste er ikke hyggelig å gjøre. Dessuten har inkassobyråer årsavgift eller annen avgift du må betale, selv om skyldner må betale selve inkassogebyret for saken. Problemet er ofte at det rett og slett blir for dyrt å bruke tid og betale for forliksklager etc. for småbeløp. Derfor er det vanskelig å få dette til å fungere med mange småsalg til tilfeldige kunder. Jeg kjenner også en som har prøvd dette, det står mange småbeløp ute.

Anekdoter blir litt off topic, men jeg nevner likevel en artikkel jeg leste i en avis i høst om firmaer som har vært store, og blitt borte. Akers Mic var som mange husker kjempestore på musikk, film og spill for 10 (?) år siden. I følge artiklen var de pionerer på nettsalg, men dessverre brukte de faktura ved salget. Det var kanskje flere grunner til at de gikk over ende, men de hadde i alle fall et stort beløp til gode fra kredittsalg med småbeløp for hver kunde da de gikk konkurs. Pengene fikk visstnok aldri boet inn.
 
Sist redigert:

ASRS

Medlem
Takk for input Bristol, AnneB og Steve Cash.

Å la kunden dekke noe av betalingskostnadene ved en kortløsning, slik som Bristol gjør i butikken er jo faktisk ingen dum ide. Det må jeg tenke litt på.

Klarna`s konsept med å "kjøpe kravet av deg" og ta seg av hele jobben er praktisk og god, men dersom butikken er i en oppstartsfase og den ikke tilbyr en kortbetalingsløsning i begynnelsen vil jeg ikke legge til et fakturagebyr. Klarna blir da for dyrt, siden en bestilling på f.eks. 150kr (inkl. porto) vil føre til at Klarna tar 15% av beløpet. Det er imidlertid helt klart interessant når en kortbetalingsløsning er på plass.

Conta-faktura virker fleksibelt, uten at jeg har prøvd det. Det skal være gratis i bruk, men man gjør da arbeid med utskrift av faktura og legge ved utsendelse selv.

Det er veldig nyttig det dere skriver om erfaring med faktura AnneB og Steve Cash. Det får meg til å tenke meg om. Det er mulig at faktura kan gå for nettbutikken jeg tenker på, siden det vil være en butikk som vil rette seg mot en spesifikk kundergruppe hvor det er lite konkurranse på nett. Jeg ser for meg at kundene vil ønske å komme igjen og igjen og dersom noen ikke betaler kan jeg jo nekte dem nye kjøp inntil gamle regninger er oppgjort. Imidlertid får det dere skriver meg til å tenke at det kanskje er best å gå for en paypal-løsning likevel. Det vil heller ikke være mye arbeid for meg å sette opp, men som sagt synes jeg det er litt dyrt. Om jeg imidlertid kan belaste kunden litt for å foretrekke kortbetaling slik som Bristol gjør blir det med en gang mye mer attraktivt.

En del ting å vurdere her før jeg bestemmer meg.

Bristol: jeg sender deg en pm om løsningen jeg jobber med.
 

zapotek

Medlem
Uten å noensinne ha drevet nettbutikk selv, vil det ikke være sånn at fakturabetaling går bra så lenge det er snakk om små beløp og en dårlig løsning ved store beløp?

Hva med f.eks.:

Fakturabetaling ved kjøp inntil 300 kroner.
Forhåndsbetaling dersom kjøpet er over 300 kroner.

Selvfølgelig vil noen av kravene på salg under 300 kroner gå tapt, men husk at du kommer til å få inn noen ekstrakroner i purregebyr (maks 62 kr) på de som er trege, men som betaler tilslutt. Kanskje går det opp i opp?
 

Steve Cash

Medlem
Det sier seg selv at risikoen pr. salg er større ved større enkeltordre, men det er ofte at småkjøpere ikke gjør opp for seg, og det kan bli en del penger til sammen. Ekstrakroner ved purring er en dårlig trøst, de 62 kronene dekker knapt arbeidsgodtgjørelse for å gjøre jobben. Små beløp på kreditt er en drøm for folk som handler uten at de har tenkt å gjøre opp for seg, og som spekulerer i at det ikke lønner seg å drive inn et lite beløp.

Akers Mic igjen:
Store tap på Internett-satsingen. Sviktende interne rutiner på innkreving av utestående fordringer hos kundene. Pakkene ble sendt i pakker med vedlagte giroer, ikke i postoppkrav. Denne «goodwill» fra selskapet ble misbrukt av mange kunder. Dette førte til tap på rundt 3 millioner kroner i perioden 2001-2002.
Akers Mic-konkursen: Hva gikk galt?

Jeg skulle tro at nettopp der var det mange småbeløp, en CD kostet ikke så mye for ti år siden. Nå skal kanskje ikke trådstarter drive like stort, så det blir jo ikke milliontap, men i prosent av salget kan det fort bli en del.

Edit: Vi kan vel i praksis si ca. 53 kroner pr. purring i "inntekt", et frimerke koster vel 9 kroner eks. mva. omtrent. Purrer en selv og har tid til overs (hvem har det?) trenger en muligens ikke regne noe på arbeidslønnen, skal en regnskapsfører gjøre det, så spiser honoraret opp en del av beløpet. Jeg vil tro de fleste skriver i alle fall en halvtime for en slik runde, selv om det ikke er mange purringene.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Edit: Vi kan vel i praksis si ca. 53 kroner pr. purring i "inntekt", et frimerke koster vel 9 kroner eks. mva. omtrent. Purrer en selv og har tid til overs (hvem har det?) trenger en muligens ikke regne noe på arbeidslønnen, skal en regnskapsfører gjøre det, så spiser honoraret opp en del av beløpet.

Kan ikke se at det er mer arbeid å sende purring enn å behandle en orde samt sende ut varen. Heller det motsatte. Selger du en stk CD tjener du mindre enn 53 kroner i utgangspunktet (for å følge opp eksempelet med Akers Mic)...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Halvparten av omsetningen min kommer fra butikker med vedlagte faktura. Donald-duck bestillinger er som regel enkelt å spotte, og noen prosent - ca. 5% - forsvinner i form av folk som ikke betaler - omtrent like mye som jeg ville hatt med CC-betalinger.
Det sagt så har conta en god måte å få betalt på likevel (conta inkasse), men jeg har aldri tatt meg tid å sette det opp (enda).

En-to ganger i året får vi en epost tilbake på en purring at folk ikke vil betale en faktura fordi de har jo betalt da de bestilte. Oops - det trodde de ja ;)
 

Beergear.no

Medlem
Asrs, du dekker utgiftene til klarna ved å legge på fakturagebyr på fakturan.
Det er faktisk først når ordrene blir store at faktura beløpet ikke dekker utgiftene til klarna.
Men på større ordre tjener man som regel mer og har råd til å dekke noen % selv
 

ASRS

Medlem
Ja jeg er med på den, men jeg ønsker ikke å tvinge kunden til å betale et betydelig (for mindre ordre) fakturagebyr dersom jeg ikke har et annet betalingsalternativ, som f.eks. kortbetaling. Men kanskje forhåndsbetaling duger nok som alternativ?
 

picxx

Well-Known Member
Skal du benytte faktura kan jo kanskje https://klarna.com/ vaere en mulighet?

"Rimelig" blir jo relativt om du ikke greier aa drive inn pengene som skykdes deg da.
Da kan det jo plutselig bli veldig dyrt aa satse paa egenfaktura.
 
Topp