Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen som har lyst å gjøre noe med dette?

Stoppet

Banned
Anonyme anmeldelser er i bunn og grunn bare tullete, hvem som helst kunne skrevet dette, og det skaper ingen verdi.

Slik som dine kommentarer her?
 

Tomten

New Member
@Tomten jeg ser egentlig på dette som det største problemet i innledningen av tråden her. Ser at hverken du eller andre stiller spørsmål ved det:

"Leser på vg.no i dag at både advokater og andre reagerer på at mange advokater tar seg altfor godt betalt.

Det argumenteres med at det er et rettssikkerhetsproblem, da de høye advokatsalærene hindrer folk flest en reell tilgang til domstolene."

Det er ett godt argument, og at vi kan stå ovenfor ett rettssikkerhetsproblem er veldig forståelig. Her er det derfor viktig at vi får inn lover og regler, sammen med regjering, slik at dette kan ordnes på en ordentlig måte. Det er ingenting nytt at bedrifter tar seg godt betalt, det gjør alle som kan. Men skal staten styre og bestemme alt for oss? Kan ikke nordmenn lengre ta egne valg? Det er fritt valg av advokat, eller bilverksted. Når bilen trenger nye bremseklosser, kan du ringe rundt å få en pris. Du vil nok bli overrasket om du aldri har gjort dette før, for her er variasjonen enorm! Det samme gjelder advokater, ta en ringerunde, og snakk om problematikken rundt saken.

Slik som dine kommentarer her?

Du ser problematikken, da har jeg allerede fått frem ett godt poeng, uten at dette var intensjonen.
 

Stoppet

Banned
Når bilen trenger nye bremseklosser, kan du ringe rundt å få en pris.

Ja, og da er første utvelgelsen gjort når jeg har sjekket anbefalinger fra andre. Slik jeg også gjør med håndtverkere.

På denne måten slipper jeg å be om pris hos noen som andre har dårlige erfaringer med. Uansett hvor jeg reiser i verden og hva jeg gjør så baseres det i stor grad på andres erfaringer og vurderinger. Hva med alle tester av varer og tjenester som for eksempel tv2 hjelper deg og forbrukerrådet? Har man et produkt som på saklig vis vurderes ser jeg ikke det sombet problem. Det vil vel heller være en fordel? De som har laget produktet/tjenesten bør kunne stå inne for den, eller evne å tilpasse seg markedet.

For å kunne foreta et valg trenger man relevant informasjon.
 

alterego

Medlem
Noen ganger er det enkle ofte det beste :)

Vel, en telefon til Datatilsynet gav noen svar:
  • Firmaopplysninger, også om ENK, er offentlig informasjon og er derfor ikke omfattet av Personvernloven.
  • Advokater må kunne sammenlignes med leger, ref. Legelisten.no, da begge utøver sin jobb ved offentlig autorisasjon/bevilling og har en selvstendig stilling, selv om de skulle være ansatt i et firma.
  • Legelisten.no omfattes ikke av Personopplysningslovens krav til håndtering av personopplysninger og gjennom en forhåndsuttalelse har Datatilsynet konkludert med at det ikke foreligger krav om konsesjon for den publisering/virksomhet Legelisten.no driver med.
  • Legelisten.no omfattes av redaktøransvaret og det må derfor være en redaktør som er ansvarlig for innholdet på nettsidene, inkl. brukeromtalene.
Supert at så mange har engasjert seg i denne tråden!
Deling av synspunkter, erfaring og kunnskap er alltid kjekt :) Ikke minst er det fint å se at vi har fått et nytt medlem her på forumet (@Tomten), som ene og alene har registrert seg for å bidra med sine synspunkter. Velkommen!

Noen som har innspill på hvordan denne tjenesten kan gjøres mest mulig brukervennlig?
Hva slags informasjon tenker du vil være nyttig når du skal velge advokat?
Kanskje noen vet om et theme som kan egne seg, eller modifiseres litt? Tenker directory på 2 nivåer (firma + ansatte), reviews og utsending av anbud til flere samtidig (f.eks. alle advokater på Gjøvik).

Alt av innspill mottas med takk!
 

Tomten

New Member
Veldig spennende @alterego , jeg vil gjerne prøve ut denne saken i rettspraksis, for å sette ett standpunkt til personvern innenfor EU/EØS. Send meg gjerne en personlig melding når nettstedet er ferdig utviklet. Bare hyggelig å engasjere seg, kommer hovedsaklig fra diskusjon.no men ramlet over tråden gjennom google. Spennende forum, selv om nettsider og html aldri vil være min hobby.
 

alterego

Medlem
Spørs om det er en hjelp til å få god advokat. De som gjør no cure, no pay oppdrag er vel de som ikke klarer å få nok betalte oppdrag.

Ja, at en advokat tilbyr "no cure, no pay" sier ingen ting om hvor dyktig vedkommende er. For noen kan dette likevel være viktig, f.eks. hvis de for øyeblikket ikke har tilgjengelig midler til å betale for advokat.

Som i andre bransjer er det også konkurranse i advokatbransjen. I Danmark har man f.eks. de senere år sett at stadig flere advokater tilbyr "no cure, no pay". Dette kan også være et viktig element for å sikre rett og hindre urett, for da vil flere kunne benytte seg av advokat (rettssikkerhet).

Ofte krever dessuten advokater forskudd, noe jeg mener er en uting. Betaling når tjenesten er levert er normen i de fleste moderne bransjer i dag.
 

alterego

Medlem
Veldig spennende @alterego , jeg vil gjerne prøve ut denne saken i rettspraksis, for å sette ett standpunkt til personvern innenfor EU/EØS. Send meg gjerne en personlig melding når nettstedet er ferdig utviklet. Bare hyggelig å engasjere seg, kommer hovedsaklig fra diskusjon.no men ramlet over tråden gjennom google. Spennende forum, selv om nettsider og html aldri vil være min hobby.

Du trenger ikke vente på meg for å prøve dette i domstolene. Legelisten.no gjør som sagt det samme, du kan begynne med dem i morgen om du vil ;)
 

Stoppet

Banned
"Du trenger ikke vente på meg for å prøve dette i domstolene. Legelisten.no gjør som sagt det samme, du kan begynne med dem i morgen om du vil"

Der har du utfordringen din @Tomten
Hold oss gjerne oppdatert :)
 

alterego

Medlem
Skulle gjerne vist hvem Tomten er, ihvertfall en advokat, og det ligner på en livredd advokat? :D
Men argumentasjonen hans fremstår som rene hersketeknikker og at han som anonym kommer med nedsettende karakteristikker på debattanter sier sitt. Han er bare ute etter å skape frykt.

Jurister/advokater bruker juridisk metode når det skal argumenteres over juridiske spørsmål. Basert på det vil jeg si det er svært lite sannsynlig at @Tomten er hverken jurist eller advokat.
 
Sist redigert:

Camilla H

New Member
Har akkurat lansert en tilsvarende tjeneste(men for frisører,hudpleiere osv), og får nå noen henvendelser fra salonger som ønsker å fjerne seg fra siden.
Jeg kan ikke se at vi har gjort noe ulovlig, og lurer på om de kan kreve at vi fjerner de? Ta gjerne en titt på siden(brukernavnet)
 

barentshavet

Active Member
Har akkurat lansert en tilsvarende tjeneste(men for frisører,hudpleiere osv), og får nå noen henvendelser fra salonger som ønsker å fjerne seg fra siden.
Jeg kan ikke se at vi har gjort noe ulovlig, og lurer på om de kan kreve at vi fjerner de? Ta gjerne en titt på siden(brukernavnet)

Kan ikke skjønne at dette skal være ulovlig. Jeg ville nektet å fjerne dem fordi jeg mener dette er offentlig informasjon og kundeanmeldelser også helt klart burde være lovlig å publisere offentlig, men tilby gjerne muligheten til å betale for å ta litt kontroll over siden egen profil :rolleyes:
 

alterego

Medlem
Har akkurat lansert en tilsvarende tjeneste(men for frisører,hudpleiere osv), og får nå noen henvendelser fra salonger som ønsker å fjerne seg fra siden.
Jeg kan ikke se at vi har gjort noe ulovlig, og lurer på om de kan kreve at vi fjerner de? Ta gjerne en titt på siden(brukernavnet)

Så lenge informasjonen som ønskes fjernet er offentlig informasjon, som rene firmaopplysninger, kan de ikke kreve dem fjernet. Har du annen type informasjon, som brukeromtaler, må du sørge for å godkjenne hver enkelt før publisering, samt holde deg til Vær Varsom-plakten og veiledningen til Forbrukerombudet.

Jeg ville nok likevel fjernet de som ikke ønsker å stå oppført, så lenge det ikke kan knyttes til negative omtaler (reelle), men at de faktisk ikke ønsker å assosieres med din tjeneste (av en eller annen grunn).

Ser f.eks. at Face IT avd. Frogner har fått 1 negativ omtale her. Jeg synes det er et problem når en anmelder er anonym, da det er umulig å vite om anmeldelsen er reell eller om det bare er en kynisk konkurrent. Det er også veldig lett å slenge ut en påstand når du ikke må stå tilrette for påstanden med eget navn. På dette grunnlag kan jeg godt forstå at enkelte salonger ønsker seg fjernet.

Se gjerne pkt. 3.1.4 "Verifisere brukere" i veiledningen til Forbrukerombudet.

Jeg vil anbefale deg å kreve registrering av brukere som skal skrive en anmeldelse, slik at du får nok informasjon om anmelderen til at du kan verifisere hvem de er, samt at de bør fremstå med sitt fulle navn.
 
Topp