Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen som henter varer fra utlandet for salg i Norge? Fortolling..

Gomlers

Member
Hallo, hallo.

Vi har dessverre fått enorme problemer med en altfor useriøs leverandør på et varesortiment på en nettbutikk jeg drifter.

Vi har muligheten til å bestille varer selv fra England, men har da noen spørsmål til dere som tar inn varer fra utlandet selv:

Da vi ikke har spesielt lyst til å ha et sinnsvakt varelager ønsker vi å bestille omtrent det kvantum som kjøper bestiller av oss. Leveringstid er OK med ca. 2 uker, så det er ikke noe problem i forhold til kunder å gjøre det slik.

Hvor enkel kan prosessen med fortolling være? Vi tok inn ca. 5000 varer selv i 2005, som vi hadde under oppstart. Jeg husker fortollingsprosessen som et svineri, hvor vi måtte fortolle på tollstasjonen.. det tok 4 timer, og dette er egentlig uinteressant i forhold til å kanskje måtte gjøre dette 2 ganger i uken.

Kan bedrifter fortolle via internett nå?

Det er i vårt tilfelle egentlig ikke snakk om toll, men MVA på varene inn til Norge.

Jeg lurer også på om det er andre som har noen erfaringer med hva slags ekstra arbeidsmengde en kan forvente seg, om man bestiller inn varer fra utlandet selv - og gjerne på ordre fra kunder. (DVS. å ikke bestille varelager og store kvantum av gangen)

Vi mottar i snitt ca. 2 bestillinger om dagen regnet på året, hvor det er ekstra mye rundt årsskiftet og utover mot sommeren. Hender vi har 6-7 bestillinger om dagen, og hver bestilling består gjerne av 10-50 (små) varer. Det er også en økende trend.

Hvordan kan jeg enklest mulig ordne med dette ihht. fortollingsprosessen, om jeg som sagt tar inn varer på ordre fra kunder?
 

Fredrik

Medlem
Jeg hadde samme utfordring selv tidligere. Ved bruk av DHL som frakt partner så trenger man ikke tenke og varene blir levert fra Sverige dagen etter. Koster ca 200 kr ekstra hvis du ikke har tollkreditt. DHL tar seg av all fortolling.

Dersom man ønsker å fortolle selv så må man gjennom en speditør som tar seg av oppgaven. Det koster fort 1000 kr på Svinesund der det finnes bare to stykker. Man kan alltids skaffe seg en avtale om billigere pris.

Alternativ tre: Du skaffer deg et program fra feks proteria og gjør hele fortollingsjobben selv og slipper da gå gjennom speditør. Jobben skal visstnok være enkel og rask etter hvert har jeg hørt og man sparer masse penger. For vår del blir det færre og færre leveranser fra Sverige men derimot større slik at vi bygger opp et lager selv. Det er det desidert rimeligste over tid uansett.
 

Marius

Medlem
I selskapet jeg jobber i importerer vi fra hele verden i relativt store mengder. Det som skjer i starten er vel at vareforsendelsen tildeles en speditør (gjerne fraktselskapet som har oppdraget med å levere varene til deg). Speditøren ringer deg etter å ha mottatt oppdraget og spør om tollkredittinformasjon, eller om de skal legge ut for momsen og sende deg regning for moms, evt. toll og fortollingsgebyr.

Tollkreditt er også veldig greit å ha ut i fra et likviditetshensyn om man importerer i store mengder, men altså ingen nødvendighet. Det er heller ikke alltid man klarer å få en fornuftig grense på denne tollkreditten.

Fortolling til Norge blir den enkle delen, jeg er mer skeptisk til å kjøpe inn på ordrer fra kunder. Jeg vet ikke hva slags bransje dere driver i, men vi har tidligere selv hatt en nettbutikk hvor vi la inn hele sortimentet til en utenlandsk leverandør. Problemene oppstår når leverandøren plutselig er utsolgt for en vare du har bestilling på, eller sender feil vare. Om jeg som kunde hadde veldig lyst på en vare og valgte en nettbutikk som etter en uke eller to gir meg beskjed om at de ikke kan levere likevel, så hadde jeg ikke handlet mer der, og i disse tider sprer et dårlig rykte seg kjapt. Om dere selger på oppkrav til kunden, så viser også all statistikk at jo lenger tid en kunde må vente på varere, jo større er sjansen for at kunden ikke kommer til å hente ut forsendelsen.
 

Gomlers

Member
Takk for et meget godt, utfyllende og fornuftig svar Marius!

En viktig problemstilling du er inne på også! - har forsåvidt tenkt på det tidligere, men tenkte da i allefall å prøve denne metoden. Men når en sitter å tenker over det, er det nøyaktig dette som egentlig setter en stopper for hele planen..

Da får jeg finne en annen løsning. "Problemet" oppstår litt da vi, for å fremstå som nogenlunde seriøse, er nødt til å ha et sortiment på iallefall 100 forskjellige varer, og selv det er lite.. :(

Uansett. Ryktepoeng er gitt!
 

Dre_C

Medlem
Jeg varene levert av UPS, dvs Posten i Norge. Jg fikk da varene levert rett på døren og jeg betaler til postmannen som leverer varene.
 

Fredrik

Medlem
Men for å være litt seriøs. Det er vel noen regler å forholde seg til der også. Jeg feks importerer kamera og elektronikk. Da må jeg feks passe på CE merking. Finnes vel "CE" merking for deg også men da går det sikkert på innhold. Hvilke E stoffer som er lovlige i Norge etc. Men ring til Toll direktoratet. De svarer som regel på det du spør om. Det har skjedd to ganger at den jeg har snakket med har vært dritsur og umulig. Da er det bare å si fra med en gang: Du er for lite kundevennlig, sett meg over til noen andre. Fungerer hver gang.
 
Topp