Kjapp og trygg hosting for Wordpress

nyoppstartet ENK og noen spm.

Maysen

Medlem
Hei kloke hoder.
Har lest litt her inne, siden jeg er nyoppstartet og har mange spm.
Så bær over meg om dette er spurt om før.
Her er caset mitt:

Jeg selger varer via homeparty, og har nå passert 50 000 kr grensa, registrert og fått godkjent ENK og registrert i MVA registret.

har kommet meg inn på e-conomic, etter å ha sett mange gode anbefalinger.
Et enkelt og ryddig regnskapsprogram, som jeg tror jeg skal mestre.

Varene jeg selger ligger fast inne i katalogen og er med MVA. jeg får reduksjon i prisen jeg betaler via rabatter.
Og nå holder jeg på å skal opprette faktura inne på e-conomic for å slippe å sende inn alle bestillingslister jeg har.
Siden jeg ikke kan legge på MVA i prisen på varer før 50 000 grensa, så er da mitt spm:

Skal jeg trekke fra MVA på prisen, og legge det som kode uten mva på faktura? Da vil jo prisen på faktrura bli lavere enn hva mine kunder betaler, og det vil se ut som jeg går med mer overskudd enn jeg gjør?
Eller skal jeg legge inn prisen kunden faktisk betaler, og legge det i varegruppe uten mva?
 

Maysen

Medlem
Beklager at jeg var litt vag. Jeg har passert 50 000 kr grensa. Og kundene mine har betalt prisen som er i katalogen.
Men nå har jeg begynt å føre alt over i e-conomic, og fører da alt fra starten av. Så i stedenfor å sende ved alle bestillingslister, lager jeg en faktura til Vertinnen, som får oversikt på hva som skal betales inn til meg.
Siden det er homeparty, er det vertinnen som ber inn gjester, hun tar i mot betaling for varene av gjestene og betaler dette i sin helehet til meg.

Og siden jeg nå driver med dette på etterskudd, for å få det rett inne i regnskapet, lager jeg faktura for disse varene jeg solgte før jeg passerte MVA grensen. Og det er hvordan jeg skal liste opp disse varene jeg er usikker på.
De etter 50 000 er jo greie, for da fører jeg opp prisen uten mva, og legger de inn på mva kode 25% og får da den prisen som står i katalogen, som også er den hva kunder betaler.
Men etter hva jeg har skjønt, har ikke lov å legge på MVA før jeg har passert 50 000???

Ble det litt klarere nå?
 

Maysen

Medlem
For å komme med et lite eksempel.
I katalogen står en vare til kr 599.
Dette er hva kunden betaler for varen(og denne er da med MVA)
Når jeg franå av skal fakturerer, skal jeg vel legge inn på faktura,legger jeg inn kr 479,20 som pris og da blir kr 119,80 registrert som MVA.

Skal jeg for varer før 50 000 kr grensa, legge inn 599, eller 479,20 på faktura?
 

spikre

peterhamre.no
Alt før 50K: ingen mva
Alt etter 50K: ordinær mva*

*Alt etter 50K skal faktureres uten mva, frem til du får skriftlig tilbakemelding fra brreg om at mva-søknaden er godkjent. Da etterfakturerer du MVA-en til kundene du hadde fra 50K til det tidspunktet du fikk bekreftelsen. (Dette blir altså fakturaer med 100% MVA)
 

Maysen

Medlem
Ok, takk for svar.
Men vil det si at jeg skal skrive prisen 599 på fakturaen? Eller er det prisen 479,20 som skal på faktura?
 

Maysen

Medlem
Men - hvis du vil tjene like mye som før, så må du heretter legge til 25% på toppen av de 599, altså ca 150 ekstra så den nye prisen blir 749,-. Hvis du derimot vil la prisen stå på det samme som før, så må du ta 479,20+mva = 599, så din fortjeneste vil bli ca 120kr lavere enn før.
Det blir nok det siste alternativet. For jeg har ikke mulighet til å ta høyere pris på varen, enn det som står i katalogen.(prisene settes ikke av meg, men av min "home party leverandør" jeg mottar kun rabatter på katalogprisen, og de blir desverre ikke justert ved MVA. Så om jeg selger en vare for 599, så har jeg samme rabatt på denne enten jeg er registret med eller uten MVA.
 

Dre_C

Medlem
Men - hvis du vil tjene like mye som før, så må du heretter legge til 25% på toppen av de 599, altså ca 150 ekstra så den nye prisen blir 749,-. Hvis du derimot vil la prisen stå på det samme som før, så må du ta 479,20+mva = 599, så din fortjeneste vil bli ca 120kr lavere enn før.

Når en skal regne på fortjenesten så stemmer dette ikke helt. En må huske at når en er MVA pliktig så får en også trekke fra den MVA en betaler når man kjøper inn varen.
 
Topp