Kjapp og trygg hosting for Wordpress

oppkjøp av bedrift - Hvem skal betale gamle regninger?

aqux

New Member
Hei!

Jeg tok over et treningssenter 15.mars (penger overført og mottatt) - signerte 13. mars. Nå på søndag (2.april) var jeg i et møte med tidligere eier angående regnskap. Midt i møtet kom han med en halv meter høy bunke med uåpnede fakturaer som han tydeligvis bare har lagt til side over de siste månedene. Vi åpner de og jeg ser at svært mange av dem er fra i fjor og har lange inkasso saker på seg. Svært mange er fra rundt år skifte også. Få tallet av regningene er for etter perioden jeg tok over aksjene. Det er ikke mer penger i selskapet, så hvis jeg skal betale dem, må jeg gjøre det ut av egen lomme...

Hva er rett i en sak? Hva bør jeg gjøre?

Takk for all hjelp!
 
Har du skrevet en avtale med vedkommende? En eventuell avtale vil jo således gi grunnlag for hva som hører til hvem, og om det skal justeres kjøpspris basert på resultat per overtakelsestidspunkt.
 

Stoppet

Banned
Kjøper du et aksjeselskap (som er en egen juridisk enhet) så følger forpliktelsene med. Men har selger latt være å føre inn fakturaer i regnskapet og derved bevisst latt være å informere om dette så er det ulovlig. Har du blitt forevist et ferdig regnskap for 2016? Hva sier styreprotokollene? Er disse sakene tatt opp i styret? Slik du fremstiller det så høres det ut som alvorlige saker, og da bør de være styrebehandlet. Men nå tar jeg forbehold om hva slags avtale du har signert ved kjøp.
 

aqux

New Member
Har kjøpt 100% eierandel i et treningssenter fra 3 tidligere eiere. Jeg har blitt vist et ferdig regnskap for 2016. Der var det ført 84 000 ,- i leverandør gjeld. Dagens leverandørgjeld er nå på 160 000 ,- og da med en tom brukskonto for bedriften. Har ikke så god forståelse på dette området, men slik jeg ser det, har tidligere eiere prioritert noen fakturaer som husleie, strøm og leie av treningsutstyr, betalt dem, men valgt vekk de fakturaene som ikke haster og latt det gå til inkasso, etc. Jeg fikk som sagt en bonke med uåpnede fakturaer (sikkert 40 stykker), servert foran meg for to dager siden som jeg og tidligere åpnet og gikk igjennom i lag der og då. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle reagere på dette, så ja ikke noe på det og hørte på han da han forklarte hva det gjaldt, viktigheten av det og hvilken avtaler vi eventuelt kunne få gjort med de forskjellige inkassoselskapene som krever pengene.

De tidligere eierne har ikke fulgt opp senteret på flere områder det siste året og har egentlig bare "gått fra roret". Så er nok ikke tatt opp i noe styre nei. Akkurat nå er jeg 100% av bedriften og styret.

Setter pris på all hjelp! Har dessverre ikke noe særlig kompetanse på området, men håper dere kan hjelpe meg der og eventuelt sende meg i en retning. Jeg samarbeidet med en dyktig fyr fra deloitte som var med meg i oppkjøpsprosessen og vi forventet å spytte inn 100-200 tusen for å kunne behandle kortsiktiggjeld og få en god likviditet i selskapet, hvilket de aldri har hatt tidligere. Men vet ikke om det er rett at jeg skal putte inn masse penger fra egen lomme for å betale regninger de egentlig skulle betalt i fjor...
 

Steve Cash

Medlem
Du trenger en advokat. Jeg er redd René Munthe Eik har rett når det gjelder at det er selskapet som hefter for regningene. I alle fall så lenge de er stilet til selskapet og selger har gjort avtale med en som kan forplikte selskapet og at det ikke er grunn til å gjøre innsigelser mot leveransen av andre grunner osv.

Hvis du har blitt forelagt et regnskap uten at disse regningene er bokført som kostnad har du kjøpt selskapet under falske forutsetninger. Men hvor langt du kommer med det ovenfor selgerne aner jeg ikke.
Har du betalt noe/mye for dette selskapet? Du må vurdere om det er verdt å kaste mer penger inn i det eller om du skal slå det konkurs.
Har selskapet revisor? Har det regnskapfører? Har i så fall disse gjort nok for å kvalitetssikre at fakturaer er bokført?

Du må øyeblikkes skaffe profesjonell hjelp som kan gå gjennom selskapet sammen med deg. Det du kan lese her er vel og bra, men ingen av oss kjenner detaljene.
 

aqux

New Member
Har betalt en del og regningene er egentlig ikke over forventet. Jeg har stor tro på senteret og vil allerede i slutten av april ha klart å øke omsetningen med 10%, og regner med å kunne øke den minst 10% til i løpet av mai. Senteret har en super beliggenhet og går dårlig kun pga tidligere ledelses manglende tilstedeværelse og oppfølging av tilbudet. Jeg vil derfor ikke slå senteret konkurs, det er ikke et alternativ. Jeg har nok til å betale regningene, men vil så klart ikke betale for saker som de egentlig skulle betalt for i fjor. Selskapet benytter seg av visma eaccounting og han ene tidligere eieren hjelper meg med det i starten. Tidligere regnskapsfører fungerte mer som en rådgiver for tidligere eier, men vil ikke fortsette, siden det ikke var noe særlig lønnsomt arbeid for han.
 

aqux

New Member
Jeg stoler ikke på tidligere eier, så jeg vil nok forhøre meg med andre regnskapsførere for å se over saken
 

Stoppet

Banned
Jeg har nok til å betale regningene, men vilså klart ikke betaleforsaker som de egentlig skulle betalt for i fjor.

Lite du kan gjøre med det om du har kjøpt selskapet og ikke går til sak mot forrige eier.

Det kan fort bli dyrt å ikke betale. Så har du tro på selskapet og regningene ikke utgjør mer enn du kan leve med, så ville jeg fokusert på drift og fremtiden.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville tatt en prat med de som har sendt regningene fortest mulig og forklart saken.
De er hvertfall ikke tjent med en situasjon der du har saksøkt de gamle eierne - som trekker ut i tid og så blir bedriften slått konkurs til slutt etc... lite penger i det.
 

Chris M

Medlem
En litt kinkig sak, og det spørs hva som er informert om skiftelig og ikke om akkurat dette. Om det ikke er nevnt noe om driften i år, så stiller du litt svakere.

Det jeg ville gjort er å stevne de inn for Forliksrådet. Det kan du gjøre alene uten advokat og det er ikke nødvendig å ta den økonomiske risikoen det vil være å bruke advokat. Da skriver du en klage med din beskrivelse av saken og din påstand om hva som har skjedd og hvor mye du mener å ha tapt på dette. Og risikoen er bare 860 kr. Forliksrådet er ofte flinke til å presse frem forlik, så kan være verdt et forsøk nå i første omgang. Da får du også et inntrykk om hvordan saken stiller seg juridisk før du bruker mer penger.

Jeg ser at det ofte er mange som sier at man bør ta kontakt med advokat. Min erfaring er at dette ofte koster mer enn det smaker. Det beste er å presse frem en løsning uten advokat.

En advokat som jeg brukte tidligere sa følgende til meg "En ting er å ha rett, men en annen ting er å få rett". Selv om man juridisk har en god sak så er prosessen før man får oppfylt sin rett enten ved dom og ikke minst ved å få erstatningen fra en økonomisk presset motpart lang og kronglete.

Mitt råd er at du prøver å dokumentere hva slags tap du har blitt påført og at info om den reelle situasjonen i selskapet er blitt holdt tilbake. Send så ett krav til motparten og prøv å få til en forhandling. Om det ikke fører frem, så er det Forliksrådet som er neste ledd. Så får du vurdere hva som er verdt å gå videre med deretter og etter at du har fått eksponert motpartens argumenter.
 

Stoppet

Banned
Mitt råd er at du prøver å dokumentere hva slags tap du har blitt påført og at info om den reelle situasjonen i selskapet er blitt holdt tilbake. Send så ett krav til motparten og prøv å få til en forhandling. Om det ikke fører frem, så er det Forliksrådet som er neste ledd. Så får du vurdere hva som er verdt å gå videre med deretter og etter at du har fått eksponert motpartens argumenter.

Og hvordan tenker du at man skal klare dette uten advokat eller en kyndig økonom? TS gir ti kjenne at han ikke kan klare dette på egen hånd. Så han trenger hjelp, han bør ikke prøve alene. Det kan fort bli dyrere.

Igjen til TS: har du troen på dette og visste at forrige eier ikke hadde kontroll, så biter du i det sure eplet, satser videre og har glemt alt når du er på topp om et år
 

Chris M

Medlem
Grunnen til at jeg gir dette rådet er at en sak i tingretten koster minst 50 000 kr, og kanskje mer. I tillegg tar man risiko for motpartens sakskostnader. Og slik jeg leser dette, så er hans tap eller krav rundt 80 000 kr ettersom det er det som er påløpt i år og som han da kan ha grunnlag for å kreve. Da gir det ikke mening i å bruke penger på advokat i første runde. Det er også et meget sentralt poeng at dersom han har hatt juridisk hjelp før Forliksrådet kan det kreves at saken går rett til Tingretten. Og da medfører dette en risk som nevnt over.
Tar han denne runden selv og lærer seg systemet så har han også en bedre forutsetning for å vurdere videre saksgang og om dette vil være lønnsomt.

Det å ta en sak til forliksrådet er helt ufarlig, og risiko er maks 860 kr. Det eneste man trenger å gjøre er å liste opp de utgifter han mener seg påført uten om det som er avtalt og deretter skrive en beskrivelse av hvordan han oppfatter saken. Og er han heldig vil ha få en dom og bli ferdig med saken. Det er faktisk meget sannsynlig i en sak av denne størrelse.
 
Sist redigert:
Topp