Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppstart av NUF - noe jeg har glemt?

K

Kontoristen

Guest
Det var jeg faktisk ikke klar over. At NUF kan ta utbytte oftere. Hadde vært greit å vite de 4 årene jeg drev et NUF.
Dette er ikke helt korrekt. Det er to momenter som spiller inn:
  1. Selskapsform på Mor-selskapet
  2. Skatteregler i landet det Mor-selskapet er registreret.
Er Mor-selskapet registerert i Storbritania kan man ta ut overskudd en gang per måned
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg ser den siden av saken som kjøper. Men jeg hater at naboen skal kunne se min inntekt etc.
Og dette ser jeg på som en fordel med NUF, at ingen andre enn meg og skattevesenet ser inntekt osv. Min mening er at dette er det ingen andre som har noe med. Om jeg mister noen kunder på dette, så godtar jeg faktisk det!

Jeg driver allerede idag (ikke NUF) sammen med en kompis et annet firma, og fra dag 1 så ble vi enige om alt på papiret, ingen gråsoner og regnskapsfører.
Det er noe jeg skal fortsette med i mitt eget NUF om jeg tar steget. Alt på pairet, ingen gråsoner og regnskapsfører.

Tja, det er jo vel og bra at du vil ha alt 100% korrekt og ordnet på alle måter, men jeg tror du da før eller siden vil angre hvis du bruker NUF i stedet for AS. Om du vil miste kunder eller ikke avhenger vel også av hva slags firma det dreier seg om, er det en butikk vil vel de færreste sluttbrukere bry seg om hva slags selskapsform det er, men derimot kan det raskt bli dårligere betingelser fra leverandører som f.ex. kan komme til å kreve betaling på forskudd i stedet for å gi mer "normale" betalingsbetingelser med ihvertfall noe kreditttid, og er det store beløp det dreier seg om vil det raskt bli mye penger av sånt.

Dessuten må jeg korrigere meg selv litt/presisere - naboen kan fremdeles se sånt som regnskap et.c:

http://www.firmahjelp.no/nuf/hva-er-nuf/nuf-og-regnskap/ skrev:
Et NUF selskap hjemmehørende i Norge skatter på akkurat samme måte som et vanlig norsk AS og har samme regnskapsplikt som vanlige norske aksjeselskap. Det betyr at man må sende inn årsregnskap, årsberetning og selvangivelse en gang i året.

MEN - dette er da såvidt jeg husker ikke noe som ligger helt åpent ute for AS heller, man må vel bestille dette fra brreg eller liknende, såvidt jeg har skjønt? Anyone?

Det man ikke får innsyn i er vel forholdene rundt moderselskapet, så man aner ikke hva det er av egenkapital eller om det skulle være masse økonomisk humbug rundt dette.

Så, naboen kan nok finne ut akkurat det samme om din inntekt enten du bruker AS eller NUF, derimot er det endel ting rundt selskapet andre firmaer ikke får sjekka. Dessuten kommer nok andelen av NUF'er med rent mel i posen som stiftes "fra norge" framover til å være mye lavere enn før (siden mange av disse nå vil velge AS), så det vil nok bli enda mer skepsis til å samarbeide med et NUF nå enn det var tidligere.

Tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å velge NUF, menmen, det er jo naturligvis opp til deg.
 

RAH

Medlem
Slik jeg har forstått det må du skatte av selskapets kapital/overskudd med et NUF, mens på et AS kan du ha kapital i selskapet uten å måtte skatte.

Er usikker på prosent men tror det er 48%.
 
K

Kontoristen

Guest
Slik jeg har forstått det må du skatte av selskapets kapital/overskudd med et NUF, mens på et AS kan du ha kapital i selskapet uten å måtte skatte.
Firmaskatt i Norge betales ut ifra overskudd og ikke kapital, (egne regler for ENK), reglene er like for AS og NUF.
 

paal_erik

Medlem
men jeg tror du da før eller siden vil angre hvis du bruker NUF i stedet for AS. Om du vil miste kunder eller ikke avhenger vel også av hva slags firma det dreier seg om, er det en butikk vil vel de færreste sluttbrukere bry seg om hva slags selskapsform det er, men derimot kan det raskt bli dårligere betingelser fra leverandører som f.ex. kan komme til å kreve betaling på forskudd i stedet for å gi mer "normale" betalingsbetingelser med ihvertfall noe kreditttid, og er det store beløp det dreier seg om vil det raskt bli mye penger av sånt.

Skal ikke nekte for at jeg kan angre på NUF vs AS? Man skal aldri si aldri.
Nettbutikk mot sluttbruker, dog med faktura til noen få firmaer som jeg allerede har kontakt med. Snevert marked.
Leverandør er i utlandet og der er det fullt oppgjør før de sender uansett ENK/NUF/AS

Her hjemme blir det kun faktura mot reg.firmaer. Sluttbrukere er betaling i nettbutikk via paypal
 
Topp