Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Organisasjonsform

atLind

Member
Hei.

Jeg ser på mulighetene for å investere litt ekstra i web og samtidig gjøre ting litt mer skikkelig.

Hvilken organisasjonsform har dere? Og hvordan fungerer din organisasjonsform for deg?

Opplegget jeg vurderer:
- AS med lav egenkapital, eid 100% av meg selv.
- AS som eier av nettsider og prosjekter.
- Bruker noe av egenkapitalen på utstyr (trenger bla. ny PC)
- Tar kun ut overskudd fra selskapet, ikke lønn (i alle fall i starten).

Hva tror dere? Ser dette fornuftig ut?
 

Stoppet

Banned
Høres fornuftig nok ut med AS.
Men husk at hvis du ikke har lønn, så forsvinner en del trygderettigheter som for eksempel, sykepenger og pensjonspoeng.
 

atLind

Member
Takk!

Har tenkt på det med lønn, men tror det enkleste er å ikke heve lønn i starten i alle fall. Dette blir uansett kun et bi-prosjekt ved siden av vanlig jobb i starten.
Om selskapet går godt og det blir en del jobb og inntjening går jeg nok over til å heve lønn.
 

Stoppet

Banned
Hvorfor fraråder de AS?

Husk også at det har å gjøre med hvem som er juridisk ansvarlig. Hvis du i et enk gjør en jobb for noen som slår feil og du blir saksøkt, så står du personlig ansvarlig. Er det et AS så er det selskapet som stå ansvarlig og du taper i verste fall bare egenkapitalen du har skutt inn.

(Man kan selvfølglig i enkelte tilfeller bli hold personlig ansvarlig selv om man er ansatt i et AS, men det skjer sjelden).
 

atLind

Member
Takk Nettverten! Skal lese gjennom den senere.

Ole Petter: Husker det var frarådet å med AS for småselskaper før, men etter regelendringene som kom for et par år siden ser det bedre ut. (Mindre EK, reduserte krav til revisor etc.)
 

Stoppet

Banned
Kun hvis du er ansatt i eget AS, vel?

Har man ikke lønn, så opparbeider man seg ikke rettigheter. Samme som lav lønn gir lavere pensjon, sykepenger og arbeidsledighetstrygd. Og høy gir mer, opp til et visst tak. Husker ikke i farten, men taket for beregning er vel rundt 580-590 tusen eller noe.
 

PG Regnskap

New Member
Hei
Her kunne man skrevet veldig mye :
Det å si det ene organisasjonsform er bedre en andre er urimelig. Alt er jo avhengig av hva du skal drive med og som passer deg best. Begge organisasjonformer har fordeler og ulemper. Jeg kan neven noen av dem

Fordeler AS

Fordeler

Svært lav personlig risiko

Gunstige sosiale rettigheter som ansatt

Kan benytte statens satser på reiser

Viser tyngde og seriøsitet

Fleksiblitet når det gjelder kapital og nye eiere

Kun 30 000 som aksjekapital pluss hvis du har omsetning under 5 millioner kr trenger du ikke revisor

Det er også en fordel at du kun blir skattet av det du tar ut av selskapet. Hvis du lar overskudd ligge i selskapet betaler du kun 27 prosent skatt( satsen er endret fra neste år ).

Ulemper

Flere formelle krav


Eiere må betale arbeidsgiveravgift ( må sende terminoppgaver samt sende årsregnskap til staten . kan føles vanskelig for enkelte.

Utbyttereglene forhinder mulighet for løpende uttak av penger gjennom året

Gebyr hvis man leverer årsregnskapet sent ( merk at hvis man levere årsregnskapet forsinket vil det påløpe gebyrer som kan bli svært høye uansett om selskapet driver som as. Disse må eiere betale privat hvis selskapet ikke er i stand til å betale ellers går saken til inkasso .


Hvis man taper aksjekapital eller at den blir redusert så inntrår handlingsplikt. Det medfører a styret / eiere må komme med konkrete forslag for hvordan man kan gjøre egenkapital postiv.


Fordeler med Enk

- Lett å starte.

- Enklere å ta ut midler fra selskapet. Beskattningen skjer 4 ganger i året som forskudd eller etterskudd. ( tips har du betalt for lite i skatt og betaler innen 31.05 så slipper du renter ).

- Ingen årsregnskap og mindre formelle krav

- Folk kan ikke se sine tall på proff.no. Det er litt vanskelig for folk å få innsyn


- Alt som blir overskudd blir beskattet med engang . Fordeler og ulempe fra hvilken blikk man ser fra :)

Ulemper med Enk

- Veldig høy risiko ( kan gå personlig konkurs)
- Du får FAKTISK IKKE ARBEIDSLEDIGHETRYD med enkeltpersonforetak. Det er ikke mange som er klar over
- du må betale skatt av hele overskudd




Jeg har kun nevnt noen fordeler og ulemper . Lista kunne vært mye lengere. Når det gjelder anbefalinger gir vi disse på konkrete problemstillinger. Det er bare å ta kontakt med oss
 

atLind

Member
Takk, PG Regnskap! Har et par spørsmål:

- Kan jeg ha et AS uten ansatte (jobbe selv, ta ut overskudd)? Vil det evt. spare meg for mye papirarbeid?

- Kan jeg være eneste styremedlem i et AS? Hvordan er da kravene til det formelle? (Er vel krav om referater fra styremøter etc.)

- Hvordan fungerer det ifht. skatt på overskuddet? Du skriver at om det blir liggende i selskapet skattes det 27%. Er det selskapet som skattes for dette? Skattes overskuddet på nytt om det tas ut senere?
 
Topp