Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overgang Selvstendig næringsdr. til AS spm

Bizweb

New Member
Hei!

Jeg har drevet selvstendig næringsdrivende i 2 år, har nå avviklet dette (før fristen) og startet opp et AS sammen med en partner (50/50). Selskapet vil ha behov for utstyr i oppstarten. I mine to år som selvstendig kjøpte jeg inn mye utstyr som vi har behov for i AS`et. Spørsmålet er om AS`et kan kjøpe divserse utstyr av meg. Beløpet vil bli rundt 35 000,-. Alternativet vårt er å gå på Finn.no for å få tak i diverse turutstyr. Telt, lavvo, kjøkkenutstyr, soveposer osv. Guidevirksomhet. Hvordan fører en dette i regnskapet, er det anleggsmidler?

Spm 2.
Som selvstendig næringsdrivende fikk jeg noen bestillinger og innbetalt forskudd. Dette er ikke store beløp men AS`et vil overta forpliktelsen og gjennomføring av turene. Hvordan gjør en dette rent regnskapsmessig?

Håper på i hvert fall et godt og oppklarende svar:)

Mvh Borgar
 

Steve Cash

Medlem
1. Ja, selskapet kan selvfølgelig kjøpe utstyr av deg. Ettersom dette er samlet kjøp ved oppstart må utstyret antakelig aktiveres, selv om hver dings koster mindre enn 15 000 kroner.

2. Det vet jeg ikke sikkert, jeg vet ikke engang om det er avtalerettslig greit å gjøre en slik overføring, ettersom kundene har gjort en avtale med ditt enkeltpersonforetak, og ikke det nye selskapet. Men hvis du kommer fram til at det er greit, så må det skrives en avtale mellom deg og AS-et og kontraktene/avtalene overdras, og så er det antakelig bare å kjøpe forskuddene og bestillingene fra deg. Jeg antar at du har ført beløpene som forskudd fra kunde, og da er jo selve bokføringen enkel. Har du inntektsført beløpene allerede er det litt mer krøkkete, da må en tilbakeføre inntekt.

Dette virker langt på vei som overtakelse av virksomhet, hvis det er tilfelle bør AS-et kunne kjøpe alt uten mva.
 
Topp