Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overta aksjeselskap

JesperCUR

New Member
Hei,

Skal overta ett aksjeselskap som ble opprettet sent i fjor, det ble drevet restaurant virksomhet i ett par måneder men de velger nå å legge ned. Aksjeselskapet har ingen gjeld eller forpliktelser dog er aksjekapitalen brukt opp, har det noe å si?

Hvordan overfører vi det fra person A til meg person B på enklest mulig måte?
 

Steve Cash

Medlem
Selve overdragelsen er enkel, du tar rett og slett over aksjene, skriver en sluttsedel og betaler vederlaget, hvis det skal betales noe for selskapet. Hvis du googler ordet sluttseddel så finner du ut hvordan den skal se ut. Videre skal det føres opp i aksjeeierboken (som sjelden er en fysisk bok av papir nå til dags) at du er eieren. Du må også sende inn aksjonæroppgave som viser overdragelsen og ny eier innen januar neste år. Ingenting skal bokføres i selskapets regnskap, hele denne transaksjonen foregår utenfor firmaet.

Ja, det har noe å si at aksjekapitalen er brukt opp, hvis du skal drive virksomhet i firmaet må du ha kapital som står i forhold til drift og risiko, dette kan du lese om i aksjeloven på lovdata.no. Du må være forsiktig så du ikke driver for kreditors regning, noe du fort gjør uten kapital. Videre bør du sjekke at du ikke pådrar deg ansvar for firmaets tidliger "synder", men har det ikke gjeld eller andre forpliktelser går antakelig det bra.

Det ble litt raskt og overflatisk skrevet, men det dekker det viktigste, tror jeg.
 

JesperCUR

New Member
Takk for godt forklarende svar @Steve Cash

Må sluttseddel skrives om det ikke er snakk om noe penger men bare en overføring fra en nær venn til en annen?

Okei, men det er ikke noe farlig om jeg tjener inn aksjekapitalen i løpet av året eller på kortere tid? Blir veldig lite på "kreditors" regning. Jeg har ett varelager som privatperson som firma skal selge. Er litt å lese seg opp i her merker jeg i forhold til regnskap og at ting blir gjort riktig :cool:
 

Steve Cash

Medlem
Sluttseddel er en avtale om overdragelse av aksjene og vil være en dokumentasjon på hvem som eier aksjene, så den må dere lage. Den kan være veldig enkel, ta med:
navn på kjøper og selger,
dato overdragelsen får virkning fra,
antall aksjer som overdras,
hvor stor del av aksjenekapitalen det utgjør, her vil det vel være 100 prosent,
hvis noen eksisterende eiere har forkjøpsrett skal det nevens,
hvordan oppgjøret skal foregå og hva som er prisen, her er visst kr 0,
underskrift av kjøper og selger.

Et selskap skal alltid ha egenkapital og likviditet som står i forhold til driften. Dette vil være en totalvurdering, men er kapitalen helt tapt og selskapet ikke har penger er jo ikke de kravene oppfylt. Styret har handleplikt ved tapt egenkapital, det skal legges fram en plan for hvordan situasjonen kan bedres og innkalles til generalforsamling. Hvis en unnlater å gjøre dette og kreditorer påføres tap kan en bli både erstatnings- og straffeansvarlig. Har selskapet ingen forpliktelser til leverandører eller andre er det ikke ulovlig å la selskapet leve videre, men hvis en har en viss drift skal det vel godt gjøres å ikke ha gjeld i det hele tatt, f.eks. for merverdiavgift. Men hvis du klarer å tjene inn såpass på kort tid at selskapet klarer seg er antakelig mulig å drive videre.
 
Topp