Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Porto og frakt i nettbutikker

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Hei.

Har fått i oppdrag å hjelpe en nystartet nettbutikk som selger matvarer (tørrprodukter) med forskjellig vekt og volum på enkeltvarene. De sliter svært med å få nettbutikken "korrekt" i forhold til å beregne porto/frakt automatisk i nettbutikken.

Er det noen som har erfaring med slikt og kan øse av sin visdom? Finnes det noe "folkeopplysning" på nett som kan hjelpe meg videre i å forstå alt som har frakt, forpakning og beregninger å gjøre?

Som dere kanskje forstår, jeg har null peiling på dette, men nettbutikken er lokalt drevet og de vil heller at jeg hjelper dem enn ukjente :)
 
Om jeg hadde vært dem, ville jeg helle valgt å ta en fast pris per forsending.
 
J

Jiberish

Guest
Jeg ville satt en fast frakt, uavhengig av hvor pakken skal og hvor mye den veier.

edit: too late :)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Har forsøkt meg med den varianten, men de sier at det er så stor forskjell på vekt/volum.
 

Kassimaja

Geocacher
Da må alle vekt og størrelsesparametre legges inn på hvert enkelt produkt. Posten bruker volum på pakker og stykkelse på brev for å beregne frakten, så noen automatisk løsning blir ikke lett uten en god manuell jobb først
 

picxx

Well-Known Member
De fleste butikkløsningene har vel modul for å beregne dette basert på varens vekt.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Dette er en nettbutikk basert på Jetshop | Nettbutikk, e-handelsleverandør, e-handel. Har vel ennå til gode å høre noen her inne som bruker den?

De fleste bruker vell APIet til Posten Fraktguide for beregning av priser.
Mer informasjon om det på Bring Fraktguide: Gir systemtilgang til produkter, priser, dekningsomrÃ¥de og fremsendingstider for Bring sine kunder

Takk for link, Yngve. Skal sjekke ut den.


Da må alle vekt og størrelsesparametre legges inn på hvert enkelt produkt. Posten bruker volum på pakker og stykkelse på brev for å beregne frakten, så noen automatisk løsning blir ikke lett uten en god manuell jobb først

Frykter det der ja. Men kan jo bli mange timers arbeid på meg :)
 

Kassimaja

Geocacher
Artig hvis det hadde funnets en modul som skjønner om to varer skal pakkes oppå hverandre eller om de skal legges side om side. Det kan faktisk bli en forskjell i prisen på forsendelsen.

Hurra for posten!
 

the6tk

Medlem
Som Kassimaja skrev, så må man ha vekt og størrelse lagret for å klare og beregne det..

Hvis de har vekt og størrelsen på pakken i databasen, så ser ikke jeg vanskeligheten med å klare å beregne ut hvor mye frakten vil koste..
For en enkelt vare, så er det veldig greie parametere som må oppfylles.. Ved flere, så må man sammenligne samlet vekt samt størrelse, og muligens gå utifra det?


Artig hvis det hadde funnets en modul som skjønner om to varer skal pakkes oppå hverandre eller om de skal legges side om side. Det kan faktisk bli en forskjell i prisen på forsendelsen.

Hurra for posten!

Det burde ikke være så mye arbeid å få laget det.. Litt koding er det vell, men fult mulig uten at man har behov for så veldig mye kunnskaper.. Hvis man kan if, if while etc i php, og har en liste over prisene til posten/bring, så er det fult mulig.. I hvertfall sånn hodet mitt tenker at det kan kodes :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vær realistisk og prøv med en fast pris først. Etter en stund kan du regne ut eksakt hvor mye de har tjent eller tapt ved å bruke fastpris.
Så kan du estimere hvor mye timer du bruker på å få til en løsning, og så kan de se når de går i break-even. Og etter en nye stund kan de igjen regne ut eksakt hvor mye de har tjent eller tapt ved å bruke flekspris.

Tid er svindyrt her i landet..
 

HPF

Medlem
Hei.

Har fått i oppdrag å hjelpe en nystartet nettbutikk som selger matvarer (tørrprodukter) med forskjellig vekt og volum på enkeltvarene. De sliter svært med å få nettbutikken "korrekt" i forhold til å beregne porto/frakt automatisk i nettbutikken.

Er det noen som har erfaring med slikt og kan øse av sin visdom? Finnes det noe "folkeopplysning" på nett som kan hjelpe meg videre i å forstå alt som har frakt, forpakning og beregninger å gjøre?

Som dere kanskje forstår, jeg har null peiling på dette, men nettbutikken er lokalt drevet og de vil heller at jeg hjelper dem enn ukjente :)
Jeg har montert et målebord i et hjørne og limet fast et måleband i alle 3 retningene (XYZ) + plassert en vekt ved siden av.

Skriver ned mål og vekt i et regneark.

Regnarket regner ut volumvekt og velger den høyeste verdien (=kalkulert fraktvekt) av vekt og volumvekt.

Importerer de to kolonnene med artikkelnummer og kalkulert fraktvekt til nettbutikken.

Nettbutikken jeg bruker har ikke fraktsoner så jeg har valgt middel av Posten fraktsone 3 og 4.

For Servicepakke blir da fraktprisen = ((Kalkulert fraktvekt + 2 kg)*(Posten fraktsats for sone 3/4) + kr.12 + kr.4)*1,25

Legger altså til 2 kg for emballasje + kr.12,- som Posten tar pr. pakke for at jeg gidder å levere pakkene selv + kr. 4,- for emballasje....og moms på toppen.

Ca. 70% av privatkundene mine velger Tollpost MyPack som er billigere for dem og enklere for meg. Enklere fordi de har grovere inndeling av vektklassene (=større slingringsmonn) + at Tollpost henter pakkene kostnadsfritt.

Dette opplegget fungerer greit for meg, jeg betalte ifjor Posten/Bring 15-16% mer enn det jeg krevde inn fra kundene. For Tollpost var avviket på bare 6-7%. Jeg skal snart sette opp prisene for Posten/Bring, de er allerede 20-25% dyrere enn Tollpost, og jeg krysser fingrene for at jeg en vakker dag sender ut alle pakkene med Tollpost.
 
Topp