Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Posten øker prisene på brevpost.

zenhagen

Medlem
Frimerker - Hele Bring - bring.no

Denne nye prissettingen dobler våre utgifter ved sending av små pakker.
De fleste pakkene vi sender er på under 100gr men over 2cm tykke.
Vi har hatt gratis frakt på alle ordre over 150kr men vi må nok droppe dette nå.

Er vel på tide at posten får reell konkurranse?
 

zenhagen

Medlem
Se der ja..
Takk for tipset.

Vi kan nok bruke det når omsetningen øker, men nå selger vi nok litt lite til å kunne bruke det.
Må sende for minimum 120 kr pr sending
 

picxx

Well-Known Member
Litt paradoksalt at det skal være billigere å sende en pakke fra Bangkok til Gamvik kontra å sende den samme pakken fra Oslo til Kristansand...
 

Kassimaja

Geocacher
De nye prisene er jo helt på tryne. For meg går prisen fra 67 til 92 kroner over natten. Det burde vært skuddpremie på de idiotene i posten som har funnet ut dette
 

Kassimaja

Geocacher
Se der ja..
Takk for tipset.

Vi kan nok bruke det når omsetningen øker, men nå selger vi nok litt lite til å kunne bruke det.
Må sende for minimum 120 kr pr sending

Med de nye prisene burde det ikke være noe problem å komme opp i de summene.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er UMULIG å skape reell konkurranse i postmarkedet i Norge. Man kan selvsagt kunne skape en "viss" konkurranse på ulike typer spesial- eller pakkepost internt i store byer, men på tradisjonell brevpost er det helt meningsløst å diskutere det av samme grunn som at det er helt meningsløst å diskutere fri konkurranse på trikk i Oslo. Det går ikke an, ikke er det lurt og ingen med et kvarters kurs innen samfunnsøkonomi vil foreslå det uten å være drita.

Forøvrig er ikke sending av post spesielt dyrt i Norge heller, når man tar de ENORME avstandene, det BITTE BITTE BITTE lille antallet personer som bor her og det ufravikelige kravet om at "alle" på død og liv skal ha like gode posttjenester uansett om de bor i Gamvik eller på Frogner.
 

picxx

Well-Known Member
Posttjenester burde blitt lagt ned nord for saltfjellet.
Bare utgifter der, og de kunne greid seg fint med brevduer.
 
mange velger automatisk posten, og vet ikke at det finnes et alternativ når det kommer til pakker. det vil ta litt tid før alle ledd gjør om på gammel vane.
 

Kassimaja

Geocacher
Mypack går raskere, har større utvalg av utleveringssteder og de bruker i tillegg posten norge (men du betaler samme pris) når de selv ikke har nær nok utleveringssted.

Så skjønner ikke helt utsagnet ditt :) Det jeg derimot håper på er konkurranse også på brevpost - noe man ikke har.

Selv om det ikke finnes noen konkuranse på brevpost kan det fort lønne seg å sende brev med tollpost på grunn av postens etterhvert syke priser. Det som er synn med tollpist/mypack er at private uten avtale ikke kan sende pakker med dem. Hadde dem åpnet for at alle kunne sende med dem ville volumet gått voldsomt opp.
 

HPF

Medlem
mange velger automatisk posten, og vet ikke at det finnes et alternativ når det kommer til pakker. det vil ta litt tid før alle ledd gjør om på gammel vane.
Jeg byttet standard leveringsmåte fra Posten Servicepakke til MyPack for en måneds tid siden. Før byttet ble ca. 20% sendt som MyPack, etter byttet sendes 60-65% som Mypack.

Posten har også satt ned max ytterdimensjon 36cm til 35.5cm så sitter dere med slike esker bør dere få dem ut før 2012.

Hvis det er riktig det Kassimaja skriver her "Avsenderlandet koster frakten fram til norsk grense derfra plikter mottakerlandets postvesen å distribuere posten til mottaker uten vederlag." så tror jeg de dyre brevpakkene og stadige prisøkningene skyldes at vi indirekte subsidierer fraktprisene til våre konkurrenter i utlandet.

Nå vet jeg ikke hvor mye post som sendes fra eksempelvis Norge til Hong Kong, men jeg har en mistanke om at posten sender bæreposer med post til Hong Kong og får containere tilbake. En særdeles dårlig byttehandel fordi (antagligvis) både mengden og det geografisk området posten skal distributeres på er totalt forskjellig. Når Hong Kong firmaer som Dealextreme tilbyr gratis frakt kan de umulig betale de faktiske kostandene så da tar vel posten igjen det tapte ved at vi må betale mer.

Samme gjelder post fra USA. Fikk senest for 2 uker siden en pakke med 4 slike fra USA. Pakkedimensjon var 18x18x23cm, kalkulert vekt 1.2 kg og sendt med International Airmail kom frakten på USD 4 (= kr. 22,-). Pakken hentet jeg på postkontoret.

En annen ting jeg også har lagt merke til i det siste er at Posten også distributerer for UPS, ihvertfall der jeg bor. Bestilte en pakke fra Tyskland, vekten var 12-13 kg, fraktpris €22. Pakken ble sendt med UPS, men posten var her og leverte. Hva er det posten egentlig driver med, har de gitt UPS gode betingelser for at de skal holde seg vekk fra pakkedistribusjon i Norge? Jeg har ikke sjans til å tilby slike fraktpriser for bedriftspakker i Norge og hvis det faktisk er slik at posten, i sin iver etter å holde konkurrentene borte, distribuerer UPS pakker fra utlandet til kunstig lave priser så har de altså greid det kunststykket å gjøre det rimligere å sende pakker fra utlandet til Norge enn det koster å sende innenlands i Norge.
 
Topp