Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Programmering i India - hva med mva?

knottulf

Medlem
Jeg har enkeltpersonforetak, er mva-registrert, og har fått gjort noen mindre programmeringsjobber i India. Varen leveres jo som filer, og ingen toller passer på. Men såvidt jeg forstår, skal dette betales moms av.

Strengt tatt er det jo bare byråkrati: jeg må i tilfelle betale inn moms via tollvesenet sin portal for sånt. Så må jeg føre momsen ett eller annet sted i regnskapet, og til slutt få momsen trukket fra den momsen jeg betaler i momsoppgjøret. Altså ender det i bare arbeid, men verken staten eller jeg får mer eller mindre penger.

Er dette virkelig nødvendig? Jeg har ikke brydd meg med småtteri på litt over moms-grensa 350kr. Men når det blir noen tusen, kan jeg kanskje risikere straff.

Hva bør jeg gjøre, og hvordan bør det føres?
 

alex1500

Medlem
Jeg har ikke betalt inn noe MVA på tjester kjøpt i utland. Håper ikke jeg har gjort det feil hele tiden. haha. Noen regsknapsfører som vet om dette er riktig?

Jeg fører dette i regnskapet mitt på følgende måte:

Faktura / beløp kjøpt for:
2400 Kredit - Leverandør gjeld
7771 Debit - Annen kostnad utland
2703 Debit - Utgående merverdiavgift, kjøp av tjenester fra utlandet (25 % av beløp som ble betalt)
2704 Kredit - Motkonto Utgående merverdiavgift, kjøp av tjenester fra utlandet (-25 % av beløp som ble betalt)

Betaling:
2400 Debit - Leverandør gjeld
1920 Kredit - Bankinnskudd

(Alle beløp i norske kroner.)

Jeg rapporterer inn MVA på de tjenestene som er kjøpt i utland på MVA oppgaven på post 7 og 8 (hvis jeg husker riktig post nr), så det blir 0. Inngående og utgående beløp blir 0.


Tolket det iallefall på den måte når jeg leste denne siden:
http://help.mamut.com/no/mhelp/rtm/accounting/vat/vat_register/vat_import_services_task.htm
 
Topp