Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap hjemmekontor, internet og leie, ENK

Timu

New Member
Hei

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt her.

Jeg har ett hjemmekontor ( Ja det er et eget rom som brukes )

Jeg leier leilighet for 15 500kr i mnd og bruker ca 8kvm av totalt ( 84kvm ) til hjemmekontor for mitt enkeltmanns foretak, har lest at man kan føre fradrag fra dette, men er usikker på hvordan man fører dette opp i regnskapet. I tillegg så er det internet som er på 550kr i mnd og strøm på ca 500kr i mnd

Håper noen kan hjelpe!

Mvh
Timu
 

Steve Cash

Medlem
Når det gjelder hjemmekontor i leid bolig er det ganske enkelt å finne beløpet, antakelig kan en gå ut fra at alle deler av leiligheten har samme verdi, og da kan en bruke andel av arealet. Fra Lignings-ABC:
2.3 Hjemmekontor i leid bolig
Kreves fradrag for faktisk påløpte kostnader ved å holde hjemmekontor i leid bolig, må samlede kostnader til husleie mv. fordeles skjønnsmessig på henholdsvis boligdelen og hjemmekontoret. Fordelingen foretas forholdsmessig ut fra leieverdien. Er bare fordelingen av arealene oppgitt, kan denne legges til grunn, i ditt tilfelle bør det bli 8/84 av 15 500. Det kan ikke gis fradrag for skattyterens eget eller ektefelles arbeid med renhold av arbeidsrom.
Kilde: http://www.skatteetaten.no/no/Radgi.../b/?mainchapter=208401&chapter=208408#x208408

Beløpet skal føres i næringsoppgavens post 6300, kontoen i regnskapet heter ofte det samme. Pass på å dokumentere kostnaden, dvs. ta vare på kvitteringen og betalt over bank.
Andel av strøm føres mot post 6340. Internett føres i sin helhet mot post 6995 og privatandel føres tilbake mot kredit 7098 debet 2068.
 

Timu

New Member
Hei Steve Cash

Takk for svar!

Slik jeg skjønner det da, så er 15 500 = 100% av 84kvm så jeg regner ut 8% av 15 500 for å finne ut av beløpet?
Jeg regner med at jeg fører dette opp månedlig og fører jeg opp MVA av det beløpet?

Mvh
Timu
 

Steve Cash

Medlem
8 kvm av 84 er etter hva jeg skjønne 9,5 prosent. 8/84*100=9,5. 15500*9,5%=1440. Eller 1400 for å runde av. Å føre det månedlig er mest ryddig.

Du betaler ikke mva på husleie og kan derfor ikke trekke mva på næringsdelen heller.
 
Topp