Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Så jeg slipper næringsoppgave?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg blir mer og mer forvirret jo mer jeg leser. Tidligere har jeg fortstått det slik at alle som er næringsdrivende (uavhengige av størrelse) skal levere næringsoppgave. Så ble det slik at de minste (sånne som meg) kunne levere en veldig forenklet versjon.

Men nå når jeg leser på altinn.no ang levering av næringsoppgave ser jeg dette.

Velg hvordan du ønsker å innrapportere næringsinntekt:

  • RF-1175 Næringsoppgave 1 for 2009
  • RF-1167 Næringsoppgave 2 for 2009
  • RF-1242 Næringsoppgave for billedkunstnere 2009
  • Uten næringsoppgave: Jeg er deltaker i KS, ANS mv. eller har inntekt felles bedrift fordelt fra ektefelle
  • Uten næringsoppgave: Mine sum driftsinntekter overstiger ikke kr 50 000 og jeg oppfyller vilkårene

Jeg er i siste kategori og vilkårene det er snakk om er disse:

Vilkår for fritak

  • Årets brutto driftsinntekt må ikke overstige kr 50 000
  • Du må være skattemessig bosatt i Norge
  • Foretaket ditt må ikke ha regnskapsplikt, jf. lov av 17.07.1998 nr. 56 (regnskapsloven) § 1-2
  • Foretaket ditt må ikke være registreringspliktig, jf. lov av 19.06.1969 nr. 66 (merverdiavgiftsloven) § 27 flg.

Så vidt jeg kan skjønne er jeg ikke regnskapspliktig da loven sier dette om hvem som er regnskapspliktige:

§ 1-2. Regnskapspliktige

Regnskapspliktige etter denne loven er: 1. aksjeselskaper,
2. allmennaksjeselskaper,
3. statsforetak,
4. selskap som definert i selskapsloven § 1-2 første ledd bokstav a, med unntak av
- interkommunale selskaper
- selskap som ikke er partrederi og som i året har hatt mindre enn fem millioner kroner i salgsinntekt og et gjennomsnittlig antall ansatte færre enn fem årsverk dersom antallet deltakere ikke overstiger fem og ingen av deltakerne er juridisk person med begrenset ansvar,
5. finansinstitusjoner og andre foretak som det føres tilsyn med etter lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansinstitusjoner mv. (finanstilsynsloven) § 1,
6. verdipapirfond,
7. samvirkeforetak og økonomiske foreninger som i året har hatt salgsinntekter over to millioner kroner,
8. boligbyggelag, borettslag og eierseksjonssameier som nevnt i eierseksjonsloven § 44 annet ledd,
9. andre foreninger som i året har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk,
10. stiftelser,
11. enhver som driver enkeltpersonforetak og som i året samlet har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk,
12. andre som etter særskilt bestemmelse i eller i medhold av lov har regnskapsplikt etter regnskapsloven.
13. utenlandsk foretak som utøver eller deltar i virksomhet her i riket eller på norsk kontinentalsokkel, og som er skattepliktig til Norge etter norsk intern lovgivning,

Foretak som er omfattet av første ledd nr. 4, 7, 9 eller 11 og som har drevet virksomhet i mer enn ett år, er regnskapspliktig først når vilkår om å overskride beløpsgrenser eller grense for antall ansatte er oppfylt to år på rad.

Foretak som har hatt regnskapsplikt etter første ledd nr. 4, 7, 9 eller 11, men som ett år ikke oppfyller vilkår om beløpsgrense eller antall ansatte, har fortsatt regnskapsplikt fram til vilkårene ikke er oppfylt to år på rad.

Jeg driver jo enkeltpersonforetak og har laaaangt under 20mill i verdi og kun meg som ansatt.

Betyr alt dette at jeg altså ikke trenger å levere næringsoppgave? Jeg hadde kanskje fått igjen 2-3000,- ekstra om jeg sender inn denne, men det er mye jobb (må gå nøyere gjennom regnskapet) og siden jeg nettopp har byttet jobb og ikke har betalt ferie i år så er det verdt det for meg å droppe disse pengene og heller få skatteoppgjøret i Juni om det er mulig. Joda, jeg har fått feriepenger fra forrige jobben, men disse går til rep på bilen og for å dekke inn for de pengene jeg taper når jeg tar ferie uten lønn fra min nye jobb.

Jeg vet at skatteetaten kan svare på dette, men jeg antar at jeg blir nr 452 i køen sånn ca om jeg prøver å ringe de nå, derfor tar jeg det heller her, siden jeg vet at det er mange her som har peiling.
 

Dag Frogner

Supermedlem
zapotek: ca 15.000,- i 2009

matallian: Mulig det, jeg har aldri levert næringsoppgave før og trodde at enten så leverer man som lønnsmottaker eller så leverer man som næringsdrivende.

Du sier altså at jeg bare kan levere selvangivelse som lønnsmottaker men føre på inntekter/utgifter fra firmaet på denne? Trenger ikke spesifisere noe nærmere enn det?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg hadde kun selvangivelse for lønssmottaker, men har nå hentet frem den for næringsdrivende.

Bildet ser nå slik ut:

2moxa38.png


Når jeg klikker på fanen " Til Veiviser for driftsinntekter og driftskostnader" så kommer jeg hit:

ayq2kk.png


Så er jo 10.000kr-spørsmålet hva jeg velger her. Hva defineres som "enkle næringsfohold" f.eks?
 

metallian

Medlem
Og lenger ned ser jeg igjen:

Dette er egentlig smått utrolig! Skattedirektøren lovet oss i et intervju at ingen med rapporterte næringsinntekter under 50 000 kr skulle få næringsselvangivelse.

Men det har altså skjedd. Og det er ikke overraskende at du får svaret du får. Du må bare gjøre som de sa, og det forauser oss ikke at de ikke klarer å si fra om du får oppgjør i juni.

Om det er noen trøst: I fjor var det en rekke i din situasjon. De hadde små næringsinntekter og fikk næringsselvangivelse. Det var foranledningen til at man i år satte en 50.000 kr-grense. Men også da klarte skatteetaten å få ut skatteoppgjør til de fleste som var "rammet" i juni.

Det er (heldigvis) ingen andre konsekvenser enn sen ligning og bry


EDIt:
Men her er forklaringen tror jeg:
Skatteetaten - Er du personlig næringsdrivende og fritatt fra å levere næringsoppgave?
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Siden du linker til sier jo dette i første avsnitt:

Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) kan velge om de vil levere næringsoppgave hvis årets brutto driftsinntekter ikke overstiger kr 50 000.

Altså er det frivillig å levere inn næringsoppgave? Bare for å få det inn med teskje slik at jeg vet at det blir riktig. :)
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Ok, da har jeg altså skjønt det slik at jeg ikke trenger å levere næringsoppgave, men bare fyller inn info inn i selvangivelsen.

Men betyr dette at jeg da får oppgjør i juni siden jeg ikke leverer næringsoppgave, eller vil jeg få det i oktober som er vanlig når man er næringsdrivende?
 
Topp