Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Søker webdesigner/grafiker

kbotnen

New Member
Jeg nøler veldig med å gå ut med navn og mere info, men det siste jeg hørte fra vedkommende var 18. mai, etter et par mailer med unnskyldninger om forkjølelse osv osv. Da var avtalen at han skulle sendte utkast over helgen. Jeg betalte for jobben 08.05.2011, og fikk bekreftelse på at det var mottat 11.05.2011.

Jeg vet ikke hvilken tidsfrister og milepæler dere avtalte, men at du avskriver han som svindler etter to uker syns jeg er litt rart. Jeg ville ikke gått ut med fullt navn og adresse før du faktisk har fått snakket med han. To uker, og da er det to helger og 1 hellidag inkludert er ikke nødvendigvis så mye litt avhengig av hva slags firma du har avtale med, hvilken prisklasse o.s.v. Går du ut med fullt navn og nummer på han ubegrunnet kan du risikere at han gjør jobben, men med veldig lite "passion", og du får noe som ikke er topp kvalitet, men må betale full pris :/ Det kan du egentlig riskere allerede siden han mest sansynlig leser dette forumet, og ikke finner seg enig i beskrivelsen du gir av han.

Og en ting til.

Har du valgt det billigste enkeltmannsforetaket du kunne finne er litt av dealen med den lave prisen at du kanskje må vente litt innimellom.

Men ellers er jeg enig med de andre her. Jeg tegner ikke en strek eller programmerer en linje før kontrakt m/avtale om forskudd er signert av meg og kunde. Jeg har vært bort i de som ikke har betalt, men bare "avlyst" hele prosjektet etter at vi har jobbet mye med utkast, oppsett o.l. Forskuddet putter jeg på en egen forskuddskonto sånn at det er tilgjengelig for tilbakebetaling dersom kontrakten må kanseleres av en av partene.

Mine 50 ører.

Ønsker deg lykke til, og håper at vedkommende blir raskt friskt av forkjølelsen sin og gjør en superB jobb :)

-K-
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, du får gjerne kalle det tåpelig, men jeg har alltid fått betalt. Der gjelder også for oppdrag opptil 50k.
Jeg skriver gode kontrakter og det meste av kommunikasjon kan dokumenteres(epost). Webhotell/serverleie tar jeg betalt for i forkant (1 år). Utviklingsarbeid tar jeg betalt for når jobben er utført.

Tja, om ikke tåpelig, så veldig risky. Du påtar deg plutselig en enda større del av risikoen selv. Gode kontrakter hjelper naturligvis alltid, men hva hvis du f.ex. er nesten ferdig med en måneds jobb, men kunden plutselig bare ikke klarer å bestemme seg for noen alternativer som står igjen for å fullføre, og dette f.ex. trekker veldig ut i tid? Det er ett eksempel på hvorfor det kan være lurt å dele opp betalingen. Eller hva hvis det dreier seg om et helt nytt firma, så det ikke har noen historie å sjekke?
 

Jazz

Medlem
Jeg er ikke en som har veldig mye erfaring, men har jobbet med en del prosjekter. Det som jeg forstår er at kommunikasjon og planlegging er alltid veldig viktig. Spesielt før man starter på jobben må man gjøre alt klart.... :D
 

hansson

Langveisfarende
Forskuddet putter jeg på en egen forskuddskonto sånn at det er tilgjengelig for tilbakebetaling dersom kontrakten må kanseleres av en av partene.

Bare for ordens skyld - du avtaler selvsagt at hele/deler av forskuddet holdes tilbake alt etter hvor langt du er kommet når kunden kansellerer? Du bør også avtale at avlysninger etter punkt X utløser betaling av XXX og avlysninger etter punkt Y utløser betaling av den fulle kontraktssummen. Det var en digresjon.

Til trådstarter: To uker er for mye når man jobber med noen på nettet. Får håpe fyren dukker opp igjen. Du bør kreve pengene tilbake og avlyse alt samarbeid med ham i stedet for å håpe på at han kommer til å fullføre jobben.
 

rogerj

New Member
Ja jeg valgte en av de billigste løsningene jeg fant.

Jeg har enda ikke fått kontakt via Facebook, sms, mail.
 

rogerj

New Member
Jeg vet ikke hvilken tidsfrister og milepæler dere avtalte, men at du avskriver han som svindler etter to uker syns jeg er litt rart. Jeg ville ikke gått ut med fullt navn og adresse før du faktisk har fått snakket med han. To uker, og da er det to helger og 1 hellidag inkludert er ikke nødvendigvis så mye litt avhengig av hva slags firma du har avtale med, hvilken prisklasse o.s.v. Går du ut med fullt navn og nummer på han ubegrunnet kan du risikere at han gjør jobben, men med veldig lite "passion", og du får noe som ikke er topp kvalitet, men må betale full pris :/ Det kan du egentlig riskere allerede siden han mest sansynlig leser dette forumet, og ikke finner seg enig i beskrivelsen du gir av han.

Og en ting til.

Har du valgt det billigste enkeltmannsforetaket du kunne finne er litt av dealen med den lave prisen at du kanskje må vente litt innimellom.

Men ellers er jeg enig med de andre her. Jeg tegner ikke en strek eller programmerer en linje før kontrakt m/avtale om forskudd er signert av meg og kunde. Jeg har vært bort i de som ikke har betalt, men bare "avlyst" hele prosjektet etter at vi har jobbet mye med utkast, oppsett o.l. Forskuddet putter jeg på en egen forskuddskonto sånn at det er tilgjengelig for tilbakebetaling dersom kontrakten må kanseleres av en av partene.

Mine 50 ører.

Ønsker deg lykke til, og håper at vedkommende blir raskt friskt av forkjølelsen sin og gjør en superB jobb :)

-K-

Hvor lenge mener du jeg bør vente på ett svar fra denne personen da? Hva bør jeg gjøre for å jobbe et svar ut av han? :) Jeg er klar over alt det du skriver over her.

Jeg ser egentlig på dette som tapte penger..

Og til deg som lurte på hvor mye penger det var snakk om. Det er 5000,- det er snakk om. Ikke all verdens med penger, men mest prinsippsak. Prisen var i grunn for meg ikke avtalt, mere som en sikkerhet for han at jeg betaler for meg :) hahaha...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Kjedelig er det uansett og nå er det vel fort tre uker siden dette skjedde? Dersom han ikke svarer på hverken mail, telefon eller FB, ser jeg ikke grunn til å ikke publisere navn og brukernavn så han ikke lurer flere. Når man har pc som arbeidsfelt burde man fint klare å svare på mail senest 48t etter at den er mottatt.
 

rogerj

New Member
Forøvrig etter litt research for å faktisk finne ut om personen er i live at det ikke var hendt noe så har jeg sjekket opp i hans aktiviteter i det siste. Og han har det bare fint og er aktiv på internett ellers rundt om :)
 
Topp