Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sakset nyhet, hva er regelen...

R@ge

Kverulant
Som dere fikk med dere havnet jeg i klammeri med en lokalavis da jeg sakset deler av en nyhet og publiserte den på nettsiden vår.

I dag fikk jeg en salig overraskelse da den artikkelen jeg altså ikke kunne røre kunne gjengis i sin helhet i en annen avis.

Hva er forskjellen egentlig?

Hvis jeg skriver sakset fra.... så er det greit liksom?

Er det forskjellige reglerfor internett og aviser?
 

peterandrej

pensjonert moderator
..eller så er de en del av en samkjøring. I bladet tromsø kan man finne artikler fra framtid i Nord, Harstad Tidende, Troms Folkeblad og Altaposten. De har samme eier og samarbeider med både innhold og annonser og en hel del.

Tør vi spørre hvilke aviser det er snakk om?
 

R@ge

Kverulant
Antakeligvis har den andre avisen betalt for artikkelen.

Jeg kan garantere dere at dette ikke er noen samkjøring!!

Dere husker sikkert at jeg fikk en del pepper for å ha benyttet meg av noen bilder og noe tekst fra en avis... Se denne tråden om dere har altzheimer.

Jeg henviste selvfølgelig til kilde, både til fotograf og original artikkel i den saken, men brukte ikke ordet "sakset".

Da var det stor enighet om at dette var dumt gjort av meg, men nå er liksom situasjonen plutselig snudd opp ned her...

Sjefen for butikken jeg driver nettløsning for bestilte "annonsen" men i steden for å rykke inn en annonse så sakset de heller inn den saken..

Nøyaktig det samme som jeg gjorde altså, men altså bare skrev sakset fra....
 

Kassimaja

Geocacher
Jada, men hva har denne annonsen med artikkelen å gjøre?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det du sier er at noen har bestilt en annonse i en avis hvor da artikkelen ble annonsen!

Hvis dette ikke er avklart med forfatter av artikkelen er dette grovt tyveri! Og, selvfølgelig er ikke dette OK! Men, hva det har med din tidligere sak å gjøre forstår jeg ikke helt...
 

R@ge

Kverulant
Det du sier er at noen har bestilt en annonse i en avis hvor da artikkelen ble annonsen!

Hvis dette ikke er avklart med forfatter av artikkelen er dette grovt tyveri! Og, selvfølgelig er ikke dette OK! Men, hva det har med din tidligere sak å gjøre forstår jeg ikke helt...

Helt korrekt oppfattet der ja...

Og i følge bedrevitere i denne reklameavisen, så var det altså helt greit og fullt ut lovlig å sakse en artikkel fra en annen avis.

Eneste forskjellen på det jeg gjorde og det avisen gjorde var jo sånn sett at de brukte ordet "sakset", og jeg "kilde". Avisen deles ut til alle husstander gratis.
 
Topp