Se IP i Google Analytics ...?

En tråd i 'Webanalyse og -optimalisering' startet av Dan Åsen Hansen, 19 Apr 2013.

1. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Før så kunne jeg se i Google Analytics hvor de besøkende kom fra. Eksempelvis, hvis det var en besøkende fra VG, kunne det stå "smt.server-01.vg.no", og da kunne jeg gjette meg til det var fra VG. Likeledes sto det ofte hvilken ISP de forskjellige brukte, for eksempel "xxx.xx.telia.dk".

Nå er jeg ikke kar om å finne igjen hvor dette står, noen tips?

Mvh Dan

2. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

3. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Kjedelig da - ble liksom litt "kjent" med leserne :D

NOen andre plugin eller no som kan dette?

Mvh Dan

4. Pong

Pong Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

Surfer de fra vg på vg.no domene? Interessant.
    Kanskje interessant å kartlegge hvor besøkerne fra aviser og større bedrifter kommer fra? Noen ganger kunne jeg nemlig tenkt å skjule litt info..

5. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Ja, det mener jeg ganske sikkert de gjorde. Det samme med a-pressen (nå Amedia), og flere danske aviser også. Var alltid litt stas når man så konkurrentene var innom :D

Mvh Dan

6. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Ja, man så mye slikt før. Fra alle slags domener egentlig, veldig artig når du skjønner at det er en du kjenner til som var innom. Norge er liten... og nettopp derfor ble det slutt på IP/domene-visning.
    Mulig det er andre sporingsprogrammer som fortsatt gir deg info?

7. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

WassUp gir vel en pekepinn, men den logger ikke over tid.

For meg kunne dette faktisk vært litt nyttig, med tanke på å eventuelt rette henvendelser med tanke på salg av artikler eller bilder.

8. aabbcc Guest

Får man ikke det i awstats i cpanel?

9. hvaer Medlem

Piwik løser vel denne biffen raskt og enkelt, skulle jeg mene å huske
    http://piwik.org/

10. Ole Avranden utvandret

Du husker riktig Hvaer

11. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Hmm - ser jeg kan installere Piwik på min server hos one.com, samt integrere den i Wordpress via plugin. Neste spørsmål blir da; hvis jeg bruker BackupBuddy til sikkerhetskopieringer, og den også tar sikkerhetskopi av databasen (hvor Piwik også ligger), tar BB da også sikkerhetskopi av Piwik?

Mvh Dan

12. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Da har jeg installert Piwik på Sydhavsposten, og mitt umiddelbare førsteinntrykk er at den er MYE mere intuitiv å bruke fremfor GA. Betraktelig mer oversiktlig og forståelig.

Men er det noen fare for at disse to vil komme i konflikt med hverandre? Eller bør jeg fjerne f.eks GA? Og hvis jeg eventuelt fjerner GA, hvilken betydning vil det ha rent SEO-messig?

Mvh Dan

13. Dag Frogner

Dag Frogner Supermedlem

Hvordan mener du at GA påvirker SEO?

14. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Beklager klønete uttrykk - det jeg lurer på er om Google på noen måte favoriserer dem som bruker GA fremfor andre analyseverktøy ... :)

Mvh Dan

15. Dag Frogner

Dag Frogner Supermedlem

Tviler jeg sterkt på. De har ihvertfall understreket flere ganger at man f.eks ikke får noen som helst fordeler av å annonsere kraftig med Adwords eller tjene godt på Adsense.

Del denne siden