Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sedo.com og føring i regnskapet

Bjørn

Domenespekulant
Hva gjør dere når dere selger et domene via Sedo? Regnskapskontoret mitt sier jeg alltid må lage en faktura i etterkant og av summen jeg får inn på konto av salget (minus provisjon), så lager jeg faktura der jeg spesifiserer mva ut fra summen jeg får på konto. Er dette korrekt måte å gjøre det på? Jeg kan jo ikke sende kopi til kjøper med han som kunde, da han har betalt mer, men han kan vel laste ned en eller annen invoice fra Sedo på hele kjøpesummen, så lager jeg kun en kopi for mitt regnskap og spesifiserer mva ut fra summen jeg har fått på konto og ingenting om provisjon der? Høres dette logisk ut?
 

Bjørn

Domenespekulant
Tenker muligens litt feil jeg nå, men jeg må jo skrive faktura på kjøper og ikke på Sedo, selv om det er Sedo som utbetaler pengene. Så da skriver jeg vel faktura på beløpet jeg mottar som jeg ville gjort normalt, og bare spesifiserer mva ut fra summen!?
 

Steve Cash

Medlem
Det er slik at inntekter skal dokumenteres, så langt virker det fornuftig å skrive en faktura. Men det er også slik at samme dokumentasjon med samme beløp skal kunne finnes igjen hos både kjøper og selger, og slik blir det ikke hvis du lager en faktura og legger i ditt eget regnskap, men ikke sender den til kunden.

Kanskje du ikke en gang skal lage en faktura? Foregår det slik at Sedo, som vel opptrer som megler, krever inn penger fra kunden, beholder en provisjon og sender resten til deg? I så fall antar jeg at du skal bruke avregningen fra Sedo som bilag i regnskapet. (På samme måten som lastebileiere som kjører for en transportsentral får avregning i slutten av måneden og bønder som leverer melk får avregning fra meieriet. Ingen av disse lager faktura til sentral eller meieri, det er godkjent at kjøper lager salgsdokumentasjon i slike tilfeller. Denne avregningen kan ha poster både med og uten mva.)

Jeg kjenner ikke Sedo så godt, avregner de deg med mva når kjøperen er norsk? Og er det mva på provisjonen de beholder? Hvis du f.eks. selger et domene for 1000 + mva 250 = 1250, så er selvfølgelig din omsetning 1000 og utgående mva du skal betale til staten 250. Men hvis Sedo trekker en provisjon, la oss si 100, og overfører 1150 så blir jo utgående mva feil hvis du legger en faktura på 1150 i regnskapet, der mva bare er 230. Eller er det slik at du får 1250 og kjøperen betaler en ekstra provisjon?
 

Bjørn

Domenespekulant
Takk for svar. Stemmer at Sedo er en megler, de mottar pengene fra kjøper og overfører så pengene til meg (minus 20 prosent til seg), når jeg er ferdig å overfører domenet. Kjøper betaler altså først inn til Sedo i EURO/USD (uansett om de er norske eller utenlandske), før jeg får summen minus provisjon inn på min norske konto i NOK. Sedo lager alltid kun en enkel invoice i sitt register, der de IKKE spesifiserer noe mva, kun salgssum minus provisjon dems, og beløp oppgis i EURO/USD. Nederst på invoice står det kun; The reversal of VAT liability referred to in § 13b UStG applies.
Har solgt både til norske og utenlandske kjøpere der før, men kan ikke se at de noen gang har gjort forskjell på kjøperne. De siste kjøperne vet jeg er norske, og han siste lurte på om jeg kunne sende han en faktura også (noe som sagt må bli feil, da jeg ikke kan sende ham en på hele summen, når jeg mottar en annen sum etter provisjonen). Komplisert dette... så usikker hva jeg skal gjøre med salg fremover.. noen?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg googlet frasen "The reversal of VAT liability referred to in § 13b UStG applies" som du oppgir og fant bl.a. dette:
http://www.acorndomains.co.uk/sedo/68373-sedo-how-do-i-know-if-ive-paid-vat-3.html
Du bør begynne med å lese det hvis du ikke har gjort det. Etter skumlesning tolker jeg det slik at det er kjøper som er ansvarlig for å innrapportere og betale mva etter de vanlige reglene om snudd avregning, med andre ord at salget regnes som eksport hos deg og import hos kjøper. Litt rart hvis både kjøper og selger er norsk. Men nå leste jeg det ikke veldig nøye heller (her jeg sitter og tar en pause på Webforumet mens jeg jobber.)

Uansett, akkurat nå heller jeg til at kjøper skal forholde seg til faktura (invoice) fra Sedo i sitt regnskap, og at du skal bruke oppgave fra Sedo som avregning i ditt. Dermed må du legge ved denne i ditt regnskap i stedet for å lage en "kunstig" faktura. Det virker også som at du teknisk sett driver avgiftsfri eksport når du selger gjennom Sedeo, hvilket neppe er helt riktig når du selger til nordmenn, hvis ikke Sedo eier domenet en liten stund.

Med disse innspillene bør regnskapsføreren din kunne grave videre i saken og finne en løsning.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Jeg ville laget en faktura i mitt system hvor fakturasummen er den samme som hva du faktisk får inn på kontoen etter overføring fra Sedo (i norske kroner).

Mao. kan du ikke generere fakturaen før pengene står på din konto og du vet hva summen til slutt ble, iogmed at valutakursene svinger litt opp og ned.

Som kundenavn ville jeg satt Sedo og deres kontaktdata.

Ved å gå for denne løsningen skal ikke mva. blandes inn i dette, da salget er avgiftsfri eksport som Steve Cash sier.
 

Bjørn

Domenespekulant
Ok, så hvis jeg setter Sedo UK eller Sedo USA som kunden, så behøver jeg ikke spesifisere noe mva? Kun hvis jeg fører opp den norske kunden istedenfor? Regnskapskontoret mitt mente jeg måtte spesifisere uansett om det var norsk eller utenlandsk kjøper av domenet skjønner du.
 

Steve Cash

Medlem
Teknisk fungerer det jo, men det er et åpenbart brudd på bokføringsloven, regnskapføreren bør ikke juble for dette.
1. Faktura skal skrives ved salg, ikke ved betaling, en skal altså ikke bruke kontantprinsippet. (Selv om det kanskje ikke er så stor avstand i tid.)
2. En skal bruke valutakurs på salgstidspunktet og valutatap/-gevinst fram til betaling.
3. Hvis selger belastes provisjon så blir omsetningen en bokfører feil.

Og så spørs det om beløpene er så store og hyppige at det blir mye feil av det, men jeg holder fast på at avregningen til Sedo er riktigere å bruke.
 

Steve Cash

Medlem
Bjørn, det siste innlegget ditt kom mens jeg skrev, men du må avklare om det er kjøper som skal bruke snudd avregning eller om du skal fakturere med mva. Før du gjør det kommer du ikke lenger. Navn på kjøper vil ikke løse det. Men dette bør være en jobb for regnskapsføreren din å finne ut gjenn Skatteetaten eller andre rådgivere.
 

Bjørnar

Gründer
For meg synes dette åpenbart at du skal bruke papirene fra SEDO i ditt regnskap, det skal jo være mer enn godt nok.

Nøyaktig hvorfor er ikke dette godt nok for regnskapsføreren?

Som @Steve Cash sier, en fakura skal være lik i "begge ender" – og det vil det ikke bli dersom du lager en "fiktiv" faktura. Det vil se rett ut hos deg, men feil hos motparten.
 

T SL

Active Member
Jeg skriver faktura, og legger ved slippen fra utenlandsk leverandør. Gjør som regnskapsfører har bedt meg om. :confused:
 
Topp