Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge lenkebygging til klienter

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg vet det er flere her inne som selger SEO tjenester til kunder, så jeg lurer litt på hvordan dere går fram med å selge lenkebygging til kunder?

Jeg vet det er MANGE som driver med det å absolutt ingen skriver om det som en tjeneste på nettsiden sin. Vi alle vet også at det ikke er helt etter hva Google sine retningslinjer godtar, men det er ikke alle tilfeller hvor onsite optimalisering, registering i kataloger og andre diverse simple ingrep er nok.

Hva sier du da til kunden din når neste steg er lenkebygging? Er du åpen om at det er en risiko, men forsikrer om at du er god, eller snakker du utelukket om fordelene med lenkebygging?

Om det er ønskelig kan jeg flytte tråden til det private forumet.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så om kunden er blomster.no og du kjøper en lenke/blogginnlegg på blomsterbloggen.no, så er det null risiko for kunden?

Jeg og du vet jo at om man utfører lenkekampanjen riktig er det null risiko, men det er jo allikevel ikke etter Googles retningslinjer.
 

basicus

SEO Eggspert
Vi er helt åpne overfor kundene våre. Vi sender de full oversikt over hvilke linker vi har bidratt med på forespørsel.

Dette med risiko er et flytende spørsmål. Google oppfordrer til lenkebygging åpent. Det som for meg er bestemmende om en lenke er grei eller ikke er om den er avgitt frivillig fra det stedet som lenker. Er den frivillig, er den grei for meg. Kreves det betaling for lenken er den ikke grei.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Men lenkebygging bestaaende av frivelige lenker er forsaavidt ikke alltid det enkleste. Hvordan selger du lenkebyggingstjenester bestaaende av frivellige lenker?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Vi er helt åpne overfor kundene våre. Vi sender de full oversikt over hvilke linker vi har bidratt med på forespørsel.

Dette med risiko er et flytende spørsmål. Google oppfordrer til lenkebygging åpent. Det som for meg er bestemmende om en lenke er grei eller ikke er om den er avgitt frivillig fra det stedet som lenker. Er den frivillig, er den grei for meg. Kreves det betaling for lenken er den ikke grei.

Hva er forskjellen om penger har skiftet hånd mellom deg og meg eller ikke for at du skal ha en link på en av mine sider? Hvis Google fanger opp dette på noen måte er jeg med på at Google har for mye makt! :)
 

basicus

SEO Eggspert
Men lenkebygging bestaaende av frivelige lenker er forsaavidt ikke alltid det enkleste.
Nei. Det er ikke det - medmindre man har et opplegg på dette som fungerer. Det har vi.
Hvordan selger du lenkebyggingstjenester bestaaende av frivellige lenker?
Jeg skjønner ikke riktig spørsmålet ditt her. Kan du prøve å spørre litt mer spesifikt?
 

zapotek

Medlem
Det han mener er vel at "frivillige lenker" i bunn og grunn lenker som kommer uten forespørsel. For eksempel når noen lager en startside, så lager 99% lenker til aviser som VG og Dagbladet. Disse er "frivillige og naturlige lenker".

Disse frivillige lenkene kan av naturlige årsaker ikke selges, da de er *eh* frivillige.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nei. Det er ikke det - medmindre man har et opplegg på dette som fungerer. Det har vi.
Jeg skjønner ikke riktig spørsmålet ditt her. Kan du prøve å spørre litt mer spesifikt?

Jeg regner med du snakker om det lenkebytte nettverk? Vel, det vil isåfall bryte retningslinjene til Google fordi brukerene blir belønnet i form av poeng for å utplassere lenker på nettsiden sin. Med andre ord er jo lenken betalt som om den ikke blir betalt med ekte penger.
 

basicus

SEO Eggspert
Men lenkebygging bestaaende av frivelige lenker er forsaavidt ikke alltid det enkleste. Hvordan selger du lenkebyggingstjenester bestaaende av frivellige lenker?
Dette er hva du spurte om. Det jeg ikke skjønte var hva du mente med "Hvordan selger du lenkebyggingstjenester bestaaende av frivellige lenker?". Altså så skjønte jeg ikke den delen som dreide seg om hvordan man selger lenkebyggingstjenester bestående av frivillige lenker.

Jeg har ingen kommentar til hvilke taktikker vi benytter generelt annet enn at vi jobber ut ifra en miks av taktikker. Når det er sagt så er jeg ikke enig i din tolkning av retningslinjene.

Jeg tolker retningslinjene for innlenking til å dreie seg om:

1. Er det penger direkte involvert.
Ut ifra min tolkning av dette er ikke penger involvert så lenge det ikke kreves noen avtale om kjøp eller leie av lenker for å kunne dra nytte av et gitt opplegg.

2. Er lenken frivillig i form av å være en redaksjonell stemme.
Så lenge en eier av en nettside selv kan bestemme hvem han/hun lenker til - uten at dette har negative implikasjoner, anser jeg lenken for å ha vært frivillig.

Selvsagt kan du mene at det jeg sier her ikke er frivillige, ubetalte lenker. Det betyr da i såfall bare at vi ikke er enige om hvordan regelverket bør tolkes :)
 
Topp