Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sende faktura som privatperson til firma

Kristians

Medlem
Hei,

Skal selge noe brukt fotoutstyr til et firma som selvsagt ønsker en faktura til regnskapet.
Kan jeg sende en faktura som privatperson uten at dette vil skape noen problemer (for meg eller foretaket jeg selger til)?

Takk.
 
Sist redigert:

Kristians

Medlem
Vil et kvittering skrevet i Word være god nok?

KVITTERING

Kamera 1500,-
Objektiv 2000,-

Osv...

Jeg tenkte det greieste var at jeg laget en regning i fakturaprogrammet jeg bruker til ASet mitt.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Hvis du selger som privatperson, og ikke har brukt ustyret i næring, vil en regning skrevet i Word være bra nok, da har du ikke bokførings- eller merverdiavgiftsplikt, eller andre plikter, og trenger ikke å skrive en faktura som oppfyller lov og forskrift.

Men hvis prisen er mer enn 10 000 kroner så må firmaet som kjøper betale over bank for at de skal få fradrag for kjøpet, men det er jo likevel deres problem.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis en bruker samme fakuraklient så bruker en opp et nummer ja, dessuten så kommer fakturaen utskevet med firmanavn og organisajonsnummer, hvis en ikke kan overstyre dette. Jeg antar at trådstarter har tenkt å opprette en egen klient.
 

Kristians

Medlem
Tenkte å opprette et eget "firma" (egen bruker) for meg selv personlig, ja. Så da er det den greieste måten å gjøre det på?

Takk for all hjelp sålangt!
 

Steve Cash

Medlem
Ja, hvis du har mulighet til å opprette flere firmaer i systemet ditt, så får du en ryddig og fin faktura på denne måten. Bare pass på å stille inn slik at det ikke beregnes merverdiavgift ettersom du selger som privatperson.
 

Steve Cash

Medlem
Hvorfor det? Så lenge det går klart fram at en fakturer som privatperson så kan jeg ikke se at det er noe problem. Jeg kan ikke forså at skattekontoret eller andre har noen grunn til å si at dette er skattepliktig inntekt for at fakturaen er skrevet i et fakturaprogram. En kan jo for ordens skyld tekste med "privatsalg" eller "salg av private eiendeler". Såfremt det er det, selvfølgelig.
 
Topp