Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sende inn sak til namsmannen

barentshavet

Active Member
Har en kunde som har gitt mange lovnader og har fått flere sjanser på seg til å betale et ganske beskjedent beløp på i underkant av 10.000, men nå er jeg ganske lei av grunnløse unnskyldninger. Eneste grunnen til at han ikke har fått en utleggforretning er at jeg ikke har gjort det tidligere, og jeg står selv som kreditor fordi jeg har et ønske om å lære meg denne prosessen ytterligere - og har nå lært en hel del allerede :p

Siden jeg aldri har gjort dette før, trenger jeg litt hjelp med selve prosessen, feks hvilke dokumenter som skal sendes inn og til hvem. Hvis det er noen som har noen erfaringer hadde det vært til stor hjelp.
 

Stoppet

Banned
Jeg har vært innvolvert i dette ved to anledninger. En hvor jeg måtte inndrive 15.000 kroner og en hvor jeg ble stevnet i en eiendomskonflikt. Det er en ganske enkel prosess og du kal lese hva jeg har skrevet ut i fra mine erfaringer her og her.

Trenger du ytterligere hjelp så bare spør her eller send en PM.
 
  • Like
Reaksjoner: mra

Chris M

Medlem
Har gjort dette en del ganger i forbindelse med leietakere som har hatt utestående leie etter endt leieforhold. Og for å gå til namnsmann, så er det enklest om du har en dom fra forliksrådet først. Om du sender inn en utleggsbegjæring uten dette så kan skyldner plutselig finne på å bestride kravet, og da må du ha en dom mot vedkommende. Men det finnes felles skjema for utleggsbegjæring og forliksklage slik at saken går til forliksrådet om vedkommende bestrider.

Prosessen er ganske enkel:
Send faktura og purring. Om vedkommende ikke betaler eller bestrider kravet går du videre med saken til utleggsbegjæring/forliksrådet. Du fyller da ut et skjema og legger ved dokumentasjon på kravet. Viktig å få med at du har sendt purring. Du kan legge på kravet med gebyr for å skrive klagen og standard gebyr for reise. Dette i tillegg til renter og purregebyrer.

Ofte bestrider skyldner kravet og da er det viktig at du dokumenterer og skriver din fremstilling av saken. Etter du har sendt inn dette til Forlikrådet, så får du enten et brev i posten om at forliksrådet har avsagt dom fordi vedkommende ikke har svart. Eller så får du en innkalling til forliksmøte. Dette er ikke farlig eller skummelt og du trenger bare fremstille saken som du har gjort skriftlig. Men ofte møter motparten ikke opp. Noen uker etter møtet får du et brev i posten om dommen og summen du eventuelt er tilkjent. Denne dommen bruker du da til å få gjennomført utleggsbegjæringen. Når du først har fått dommen så har ikke motparten noe de skulle ha sagt lenger. Og da går saken sin gang og innkrevingen starter. Har vedkommende penger, så får du de helt eller delvis. Ofte viser det seg at det ikke er penger å hente. Da står kravet for renter seg frem til du sender en ny utleggsbegjæring. I en slik prosess det kanskje greit å bruke et inkasso-byrå, ettersom å sende inn nye utleggsbegjæringer koster 1800 kr per gang, og dette er jo en betydelig utgift med tanke på beløpet du nevner. Inkasso-byråene har systemer som overvåker dette, slik at om noe skulle skje med betalingsevnen til vedkommende så setter de i gang en prosess. Jeg har hatt krav som har ligget i mange år, og plutselig kommer pengene eller deler av de. Men pass på vilkårene til inkasso-byråene. Noen tar 40% av kravet dersom det er snakk om langtidsovervåkning. Så du må selvsagt vurdere hva som er mest lønnsomt for deg.

Dette er slik jeg har gjort det i alle fall. Og har funket for meg. Har hatt 10-15 slike saker, og har fått fullt oppgjør og mer til egentlig i alle saker unntatt to. Der løper rentene fortsatt, og en av de har begynt å betale delvis. Den andre får jeg nok aldri en krone ut av ettersom han har flyttet til Spania for å slippe gjelden sin...
 
Topp