Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO?

Liandrian

Medlem
Jeg har nå åpnet en nettbutikk og er (med god hjelp av herr Hunderi!) i gang med SEO.
Jeg har valgt et domene som står i stil med det jeg skal selge.

Er det slik at søkemotorene fanger opp søkeordet Brettspill i domenet brettspillshop?
Eller burde det være en bindestrek/noe annet for at de skal være helt optimalt for Google/Bing?

Noen som har erfaring eller meninger om dette?

Hvis man har skiboks.no som domene, blir da ski fanget opp og puttet i samme bås som ski.no ?
 

KIA

Medlem
domenet spiller rolle. Hvis to nettbutikker selger brettspill, og begge to har god innhold og har alle som teller for god SEO, blir nettbutikken med nisjenavn på domenet sin bedre rangert. Hvis du selger bare brettspill, er mye bedre at domenet inneholder ordet brettspill
 

barentshavet

Active Member
domenet spiller rolle. Hvis to nettbutikker selger brettspill, og begge to har god innhold og har alle som teller for god SEO, blir nettbutikken med nisjenavn på domenet sin bedre rangert. Hvis du selger bare brettspill, er mye bedre at domenet inneholder ordet brettspill

Jeg mener du tar feil. Jeg er ingen SEO-ekspert så den som kan dette må arrestere meg, men jeg har gjort meg noen erfaringer her likevel. Hvis du søker på "Dekk" på Google får du opp som første resultat:
  • vianor.no/dekk
  • byttdekk.com
  • dekkonline.com
  • superdekk.com
  • skruvat.no/dekk
  • dekk.as
  • osv
Her er det ingen indikasjon på at Google rangerer feks. domenet "Dekk.no" først. Hvorfor? Fordi Vianor har bedre, mer relatert innhold, kanskje raskere sider og mindre bounce rate og er mer relevant, selv om alle disse helt sikkert jobber like mye med SEO. Domenet har virkelig lite å si nå i 2016 - alt går på innhold, mobile first, raske sider og bounce rate.

At domener har vært viktig tidligere er jeg derimot helt enig i, men de siste årene har Google gått mer bort fra dette, bekreftet blant annet med innføring av AMP, TLS og mobile first.

Edit: det vil selvfølgelig være lettere å rangere høyt når du har et godt utgangspunkt mtp. domene som er veldig relatert til søkeordet, men absolutt ingen "selvfølge" for at du når høyt på Google.
 
Sist redigert:

KIA

Medlem
Jeg mener du tar feil. Jeg er ingen SEO-ekspert så den som kan dette må arrestere meg, men jeg har gjort meg noen erfaringer her likevel. Hvis du søker på "Dekk" på Google får du opp som første resultat:
  • vianor.no/dekk
  • byttdekk.com
  • dekkonline.com
  • superdekk.com
  • skruvat.no/dekk
  • dekk.as
  • osv
Her er det ingen indikasjon på at Google rangerer feks. domenet "Dekk.no" først. Hvorfor? Fordi Vianor har bedre, mer relatert innhold, kanskje raskere sider og mindre bounce rate og er mer relevant, selv om alle disse helt sikkert jobber like mye med SEO. Domenet har virkelig lite å si nå i 2016 - alt går på innhold, mobile first, raske sider og bounce rate.

At domener har vært viktig tidligere er jeg derimot helt enig i, men de siste årene har Google gått mer bort fra dette, bekreftet blant annet med innføring av AMP, TLS og mobile first.

Edit: det vil selvfølgelig være lettere å rangere høyt når du har et godt utgangspunkt mtp. domene som er veldig relatert til søkeordet, men absolutt ingen "selvfølge" for at du når høyt på Google.
Listen du skrev her, er blanding av .no, .as, .com, og dette spiller stor rolle hvor IP-en din kommer fra når du søker. Hvis det fins to sider med for eksempel domenene noen.no/dekk og dekk.no, og begge to har alle ting som teller for god SEO, rangeres dekk.no høyere for søkeord "dekk" fordi domenet inneholder søkeordet, og dette er en av 200 fakturaene som Google har i algoritmen sin. Og jeg selv trykker først på en side som har mitt søkeord i domenet. Og det gjelder for dekkonline.no. jeg trykker ikke først på noen.no/dekk. Det er derfor nisjebutikker rangeres bedre enn f.eks. kemplett/dot/no
 
Sist redigert:
Topp