Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Signering av kontrakter

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Hvordan funker det med signering av kontrakten mellom to firmaer? Må begge parter ha ekte skriftlige kopier, holder det med epost som bekrefter avtalen eller kan avtale printes ut, skrives under og scannes igjen?

Hva er det som skal til for at det blir en ordentlig godkjent signering?
 

peterandrej

pensjonert moderator
min advokatvenn sa til meg at et epostsvar med "dette høres bra ut", "godtas slik det står", "vi har en deal" eller noe sånt fungerer som aksept på en kontrakt.

Greia er at du bare trenger bevis for at en avtale er inngått, og epostkorrespondanse er mer enn nok til dette.

Jeg pleier å bare sende kontrakt på mail, og så sender kunden svar tilbake med "OK", "Greit", "Det er en avtale", etc.
 

sta

Medlem
Juridisk holder det vel til og med med et mundtlig svar på at kontrakten er godkjent. Utfordringen med dette, på lik linje med "løs" epost-kommunikasjon er at det fort kan bli uenighet om hva som faktisk er avtalt.

Jeg syntes det er veldig greit å benytte en kontrakt. Det viser at man tar avtalen seriøst og man kan bli sprt for mye problemer i ettertid. Etterhvert får man jo også opparbeidet seg noen standardkontrakter som funker fint, og da tar det ikke mange minutter å klippe-og-lime sammen en ny kontrakt.

Skal det gjøres helt etter boken bør vel begge parter ha en kontrakt med den andre partens signatur i original, men dette er jo ofte ganske tungvindt å få til. Jeg sender vanligvis mine kunder en kontrakt jeg har signert på, ber dem signere og fakse eller scanne og maile den tilbake. Funker bra for meg og ingen av mine kunder har klaget på praksisen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Den eneste kunden jeg har hatt som "krevde" signering med penn, hvilket vil si kontrakt i posten fram-og-tilbake to ganger, var Oslo Kommune. Ellers har jeg aldri vært borti problemer med å få aksept på avtaler via "løs" mail.
 
K

Kontoristen

Guest
Hei,

Hvordan funker det med signering av kontrakten mellom to firmaer? Må begge parter ha ekte skriftlige kopier, holder det med epost som bekrefter avtalen eller kan avtale printes ut, skrives under og scannes igjen?

Hva er det som skal til for at det blir en ordentlig godkjent signering?

Det kommer vel an på hva som det skal skrives kontrakt om.
Blir litt forskjell om det gjelder et salg av binders til 10 kr eller om det gjelder et salg av en nettside til 1 million kr.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
I dette tilfellet gjelder det deling av provisjon mellom meg og et annet foretak, hvor vi begge jobber på samme kunde (jeg er forsåvidt leid inn av det andre selskapet for å jobbe med kunden. De har kontrakten direkte med kunden).
 

hansson

Langveisfarende
I tilfelle en tvist er det en klar fordel å ha en signert kontrakt. E-poster og "muntlige avtaler" er i prinsippet gyldige i en rettssak, men som bevismateriale er det dårligere enn signerte papirer. Hvis de bestrides oppstår det plutselig tvil om hva som er blitt sagt, hva som er forstått, og hva man egentlig har sagt "OK" til. Det kan derfor lett ende med at en dommer/jury ikke kan avsi dom på bakgrunn av dem.

Hvorfor ikke bare be motparten skrive ut kontrakten som du sender (ferdig signert med din signatur), signere og scanne den rett tilbake til pdf? Alle scannere scanner til pdf med ett trykk. De sender den så tilbake på e-post.

Jeg signerer på wacom-tegnebrettet mitt i photoshop (pdf-er) eller bruker en ferdig signatur som gif i word-dokumenter, så på min side er det ingen papirer involvert.
 
Topp