Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sikre meg mot sleipe kunder

Webnerden

New Member
Hei!

Jeg startet et webbyrå for et år siden, og det har gått fantastisk så langt.
Noen ganger møter jeg på enkelte kunder som prøver seg på sleipe ting.
Min forrige kunde hyret meg inn for å lage en nettside for selskapet dems, etter jeg hadde levert produktet
på deres egen FTP, fjernet de "Utviklet av mitt firma A/S" fra footeren. Jeg oppdaget dette og ble naturligvis
forbannet i og med at 1) jeg var ekstremt fornøyd med verket mitt, 2) dette er den eneste form for markedsføring jeg for øyeblikket har tatt i bruk så langt.

Jeg hadde ikke mye å slå i bordet med, i og med at det ikke sto noe i kontrakten om dette, og de svarte henvendelsen min med noe så barnslig som "Vi ville ikke ha det der" og tok på seg æren fordi de hadde kommet med "ideer" til hvordan de ville ha layouten. Verdt å nevne at de i tillegg fikk en ekstremt god pris for nettsiden.

Senere har jeg kun solgt nettsider hvor jeg administrerer serverene til mine kunder, og tar av meg all hosting i samme sleng, som har funket fint, i og for seg.

Så det jeg lurer på, i fremtiden, hvordan kan jeg unngå at noe sånt skjer igjen? Hvis en kunde insisterer på å ha nettsiden på egen server og fjerner min "credit" i fremtiden, ved å tukle med filene. Hva slags konsekvenser kan da fremkomme, med en kontrakt selvfølgelig.

Gleder meg til eventuelle råd!

Med vennlig hilsen.
 

Stoppet

Banned
Tenker vel at du selv må definere i kontrakten hva som blir konsekvensen av brudd på de forskjellige kontraktfestede punktene.
 

Grunder82

Medlem
Kompensasjon av eks antall kroner. Jeg må si dog at jeg ville heller ikke hatt "utviklet av dit og datt a/s" på mine nettsider. Det ser rett og slett ikke bra ut og regn med å miste potensielle kunder på det om du forlanger det.
 

Stoppet

Banned
Du kan for eksempel verdsette denne bunnteksten og selge nettsider med to alternative priser. Da kan du spesifisere i kontrakten at mellomlegget blir å betrakte som et slags "bruddgebyr" hvis teksten fjernes.
 

Qwerty

New Member
Må si meg enig med kunden din, jeg hadde også fjernet credits fra nettsiden. Det er vel strengt tatt ikke deres oppgave å reklamere for deg ufrivillig og gratis?

Du kan jo sammenligne det med et entreprenørfirma som bygger et hus for deg. Mens arbeidet pågår setter dem opp en banner "Arbeidet er utført av Snekker Hansen" -- og når arbeidet er fullført så blir banneren stående. Du hadde sikkert vært snar med å rive den ned selv?
 

Webnerden

New Member
Heldigvis spurte jeg deg ikke om hva du synes :) er helt vanlig i webbransjen som jeg har jobbet 7 år i, div selskaper. Sammenligningen din er også litt på bærtur.

Tusen takk for råd René!
 
Sist redigert:

barentshavet

Active Member
Heldigvis spurte jeg deg ikke om hva du synes :) er helt vanlig i webbransjen som jeg har jobbet 7 år i, div selskaper. Sammenligningen din er også litt på bærtur.

Tusen takk for råd René!

Du spurte jo faktisk hva han syntes.

Og jeg synes heller ikke sammenligningen er så på "bærtur" som du skal ha det til.
For min egen del hadde jeg også fjernet all form for watermark.
 

Webnerden

New Member
Du spurte jo faktisk hva han syntes.

Og jeg synes heller ikke sammenligningen er så på "bærtur" som du skal ha det til.
For min egen del hadde jeg også fjernet all form for watermark.
Spurte ikke om personlige meninger rundt watermark praksisen, nei. Mitt spørsmål var hvordan jeg kunne sikre meg
mot folk som fjerner denne. Har ingen problemer med å skaffe kunder, så når det kommer til meninger på det, er ikke det veldig interessant for meg.

Tusen takk for responsen, uansett. :)
 

Bjørnar

Gründer
Dette synes jeg blir flisespikkeri. Det er selvsagt irriterende, KANSKJE - men det er naivt å tro at dette har den helt store effekten rent markedsføringsmessig.

Av og til kan det nytte å bare ta et skritt tilbake, og ikke irritere seg over det.

Men skal du sikre deg, så sørger du selvsagt alltid for å levere på din egen boks, og ikke på andres.
 
Der jeg jobbet tidligere brukte vi alltid å ha med firmanavnet vårt i footer og så tok vi en liten sum (litt over 1000 kr) for å fjerne dette. De fleste syntes det var helt i orden å ha den der.
Der jeg jobber nå tror ikke jeg vi har hatt firmanavnet på noen av nettsidene våre, og det synes egentlig jeg er det beste.

Det ser som regel ikke så pent ut med "Utviklet av blablabla as" og kan sikkert forvirre noen av brukerne som er innom.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En lenk i bunnen på *mitt* webområde ville vært en form for annonsering, som koster penger. Så hvis du ønsker ha det må du spesifisere det tydelig i avtalen.

Du kan evt. legge igjen navnet ditt i html-filen som kommentar, eller kanskje kan du spørre kunden om å nevne navnet dit på "om oss" siden eller noe, med litt info om hva de synes om samarbeidet/prosessen.

Lager du nettsider fra bunnen av eller tilpasser du WordPress, Joomla eller Drupal templates?
 
Topp