Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt for DA deltagere

jonasjonas

New Member
Kan noen hjelpe med skatt for DA?

Driver firma i 1 år og tar penger ut av firmaet av og til. Firmaet tjente 200 000 i året og vi er 2 deltagere. Jobbet også andre steder i 2010 og fikk til gode 10 000, men når jeg leverte deltageroppgaven i mai, fikk nå brev at jeg må tilbakebetale 20 000.

Forstår at jeg må betale skatt av overskudd, MEN - hvordan kunne jeg regne ut hvor mye skatt skal jeg betale tilbake?

Må jeg betale skatt av de pengene jeg tar ut av og til fra firmaet? Er det mulig å betale de skatt hver måned for å unngå slik overaskelse neste år? Ellers får jeg intrykk at jeg må unngå å spise noen måneder framover for å spare penger til skatt for neste år... Fordi har tatt ut penger fra firmaet uten å tenke på skatt i fra januar til nå i år.. :confused:
 

Dag Frogner

Supermedlem
Så vidt jeg vet er DA likt som ENK skattemessig. Du betaler, som du nevner, skatt av overskuddet. Det spiller ingen rolle om pengene du tjener står på en konto eller om du tar ut underveis. Inntekter - utgifter = skatt. Men du må jo passe på å ikke ta ut for mye privat, slik du tydeligvis har gjort nå.

Når man driver næring med overskudd skal man gi beskjed til skatteetaten hva man forventer i overskudd for neste år. Hvis du tror du får 100.000,- i overskudd, vil det utgjøre pluss/minus 36.000,- i skatt dersom du ikke så mye gjeld. Du betaler inn skatt fire ganger i året og skal da altså betale inn 9000,- hvert kvartal.

Dersom du ser at inntekten blir vesentlig mindre eller større enn dette, kan du endre skattebetalingen slik at det stemmer bedre.

Et annet alternativ er jo å la vær å betale inn skatt for så å legge av penger til dette og betale alt med én gang når baksmellen kommer. Da er det en god regel at du legger unna 50% av alle inntekter. 1000,- + mva inn på konto betyr totalt 1250,- og hvis du da legger unna 625,- til skatt vil du få en solid buffer.
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Skatt for DA detlagere

For det neste året bør du få tilsendt betaling av forskuddsskatt fire ganger i året. Dette beregnes ut fra hva du innrapporterte som omsetning for 2010.

Ser du at du kommer til å tjene mer eller mindre kan du få endret denne forhåndsbetalingen via denne linken:

https://www.altinn.no/no/Skjema-og-...rav-om-forskuddsskatt---upersonlig-skattyter/

Det er heller ingen som stopper deg i å betale mer enn det som den kvartalsvise slippen fra skattekontoret viser.

Ellers har de andre svart deg godt, men har du andre spørsmål, se gjerne på siden vår smbinfo.no | Støtte for gründere og småbedrifter. Nederst på siden kan du også, kostnadsfritt, sende direkte spørsmål til oss om det er noe du ikke vil at hele verden skal se:)

Men vi følger med her også og vil bidra så godt vi kan her også.

Et lite tips er at DA stortsett følger de samme reglene som enkeltpersonsforetak, Kan være mer informasjon å finne rundt dette. Eneste forskjellen er at det er flere som deler på skattekostnadene. Husk at du også får fradrag på din personline skatt ved et eventuelt underskudd i DAet.
 
Sist redigert:
Topp