Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt fra Tradedoubler som privatperson

TrondS

New Member
Jeg har noen spørsmål angående utfylling av selvangivelsen.
Etter å ha søkt inne på forumet, så finner jeg ikke helt presise svar.

Saken er denne:
Inntekter fra Tradedubler i 2015: ca. 40000 NOK
Utgifter til Adwords og webhosting: ca. 5000 NOK
(Jeg har ikke noe enkeltpersonsforetak e.l., slik at dette er drevet som privatperson)

Jeg lurer på følgende:

1) Er det inntekter opptjent i 2015 som skal oppgis som driftsinntekter,
eller er det inntekter som er utbetalt i 2015 som skal oppgis? (Tar jo fort to måneder før opptjente
inntekter utbetales hos Tradedoubler.)

2) Jeg kan trekke fra utgifter fra Adwords og webhosting, men ikke MVA fra webhostingen?

3) Jeg har ingen andre avskrivinger, så er det da rett å anta at driftsresultat = beregnet personinntekt?

Takker så utrolig mye på forhånd for alle som tar seg tid til å svare.

Mvh Trond
 
Sist redigert:

Travellingman

Nettgrunder
Inntekter fra 2016 skal ikke taes med, selvangivelsen gjelder jo kun for året 2015 :D

Siden du ikke har registrert et enkeltpersonforetak tror jeg ikke du kan trekke fra noe som helst av utgifter?
 

Steve Cash

Medlem
1. Det er i prinsippet inntektert opptjent i 2015 du skal sette opp på selvangivelsen for 2015, når beløpet er utbetalt er uten betydning. (Jeg regner med 2016 var en skriverfeil, hvis det ikke er selvangivelsen neste år du prater om.)
2. Du trekker fra kostnad inklusiv mva når du ikke er mva-registrert. Altså hvis du har fått en regning på 1000 pluss = totalt kr 1250, så kostnadsfører du 1250.
3. Ja, i det tilfellet blir årets overskudd lik personinntekt.
 

TrondS

New Member
Takker for svar og beklager feil i innlegget. :oops:
Det var selvfølgelig regnskapsåret 2015 jeg mente (har redigert åpningsinnlegget)!

Hvis det er inntekter opptjent i 2015 som skal føres, så antar jeg at det samme gjelder
for utgifter?

Google Adwords trekker betaling tidlig i hver måned, slik at klikkostnader for
desember 2015 ikke blir trukket før i januar 2016.

Mvh Trond
 

Steve Cash

Medlem
Det samme gjelder utgifter, ja. Hvis klikkostnader trukket i januar 2016 er påløpt i desember 2015 kan du ta dem med.
 
Topp