Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt/fradrag ANS - utleie av bolig / leilighet

olkris

New Member
Jeg har lest en del om disse fradragene man kan få..og har noen spm.
Jeg driver ett lite ans og ett lite as. Begge innen bolig utleie. As går i kraftig underskudd og ans snart i overskudd.
1. Blir ikke helt klok på det med hjemmekontor i ANS. Er det bare 1500,- man kan trekke fra?
2. Leier ut en del boliger som er møblerte. Er det noen fradrag for slitasje på møblene?
3. Min regnskapsfører kan ikke reglene på skatt for utleie. Blant annet det at en tomansbolig kan leies ut med halvparten og halparten av den delen du selv bor i.
Spm mitt er burde han kunne disse reglene? Det hadde kommet til å spart meg for MYE skatt.

4.Regner med at jeg har de fleste fradragene med. Men hvis det er noen som driver med utleie eller annet relevant og har noen tips blir jeg fornøyd.
 

hansson

Langveisfarende
1. Enten standardfradraget på 1500 "med et minimum av dokumentasjon", eller reelle utgifter med full dokumentasjon, dvs. kvitteringer på alt, alle innbetalinger, osv. Det mest lukrative er å leie bolig og trekke fra en del av heimen som hjemmekontor, du får 100% av utgiftene innenfor dette arealet dekket. Eier du er det ligningsverdi som danner utgangspunktet for regnestykket.

2. Godt spørsmål, dette aner jeg ikke, men ja regner med at du bør få det. Om du lager et regnestykke på det og forsvarer det for skatteetaten ved eventuell kontroll så handler du i god tro og kan i alle fall ikke bli straffet for forsøket.

3. Ja, dette skal han definitivt kunne! Spark ham! Dog ikke helt sikker på at du kan leie ut en halvpart av egen tomannsbolig til deg selv - det blir da et rimelig digert hjemmekontor?
 

olkris

New Member
Skatt/fradrag

Jo faktisk..kanskje ikke som hjemmekontor men hvis du lager en hybel-leilighet i den halvparten du eier selv er også den skattefri. Ifølge dine penger(vg).
 

olkris

New Member
Skatt/fradrag

Dette er tatt ut av tett på nett i dag.
Hei!
Leide ut en leilighet i 10 mnd i 2009, der leieinntektene er skattepliktig. Jeg lurer på om det er kostnader som jeg kan få fradrag for i forbindelse med utleien? Jeg bor langt unna leieligheten, og hadde store reisekostnader i forbindelse med utleien(fly o.l). Kan man få fradrag for dette? og hva med slitasje, leiligheten var delvis møblert."

Leier du ut møblert kan du trekke fra 15 % av brutto leieinntekt for å dekke slitasjen dersom utleien er av kortsiktig karakter. Dersom utleieperioden er planlagt å overstige 3 år, skal 15 % av møblenes verdi føres som fradrag. Øvrige kostnader kan også fradragsfløres, se andre svar på denne siden.

Hilsen Dine Penger

Dette vil jo si mange penger for oss som leier ut møblert i redusert skatt og ja han som fører regnskap har fyken:) Dette kunne jo spart meg for mange penger i 3 år. Har ikke blitt fortalt om ett eneste fradrag untatt vedlikehold og kom avg som jeg jo viste fra før av.
 
Topp