Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skattemessig omdanning

tuppesjura

New Member
Hei,

Noen som har erfaring med skattemessig omdanning fra ENK til AS? Synes det er veldig lite informasjon å finne om prosessen rundt akkurat dette. Kontaktet et advokatfirma, men de skulle ha minimum 10.000 eks mva. for å gjøre denne omdanningen. Så vanskelig kan det vel ikke være.....

Det nye selskapet er startet, men foreløbig føres alt i ENK i påvente av å finne ut hvordan man skal gjøre dette. Har kontaktet skatteetaten, men vedkommende som svarte telefonen hadde ikke peiling, så nå har jeg sendt en skriftlig henvendelse.

Det er ikke store verdier i selskapet, men ønsker å gjøre dette for å kunne videreføre og slippe å starte på nytt mtp MVA.
 

Steve Cash

Medlem
Skattefri omdanning er en omfattende prosess, jeg tror du har flaks hvis du slipper unna med 10 000. Du må også ha en revisor til å bekrefte åpningsbalansen, bare det vil koste noen tusen, er det inkludert i prisen du har fått? Som en tommelfingerregel skal det være litt til verdier med tilhørende skattepliktig gevinst før dette lønner seg.

Det er også en del regler en må oppfylle bl.a. skal selskapet en omdanner til være nystartet. Det står en kortversjon her, og kanskje noe mer i Skatte-ABC: https://www.altinn.no/no/Starte-og-...ppgaver/Flytting-og-omorganisering/Omdanning/
Hvis eneste grunn er at du skal slippe å starte på nytt med mva tror jeg det er en bedre løsning at aksjeselskapet kjøper og viderefører virksomheten til enkeltpersonforetaket. Ettersom det er samme virksomhet, bare med ny eier, mener jeg en allerede har oppfylt kravene for mva-registrering og slipper å opparbeide ny omsetning på 50 000. Undersøk heller det med skattetaten, omdanning av en liten virksomhet er å skyte spurv med kanoner.
 

tuppesjura

New Member
Takk for tilbakemeldingen.

Om en er nødt til å ha hjelp til dette, så går kanskje vinningen opp i spinningen med dette. Men, skal skal tro om en kan ta fakturaene som allerede er sendt og mottatt i 2017 inn i det nye AS, og avslutte ENK per 31.12.? Det nye firmaet var stiftet per 1.1., men ikke registrert i foretaksregisteret før i begynnelsen av mars.
 
Topp