Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatting til Norge når man bor i utlandet

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Har ringt litt at og fram hos det offentlige, men har enda ikke fått noen konkrete svar. Tenkte kanskje det var noen herifra som visste noe om akkurat dette.

Hvordan er det med skatting i Norge når man bor i utlandet? både som privat og næring.

F.eks om jeg oppretter et firma som ikke opererer i Norge i det heletatt. Må det da skatte til Norge, siden jeg som eier er norsk?

Må det jeg tar ut i lønn fra dette selskapet (eller et hvilket som helst annet arbeidsforhold) hvor ingenting av det utføres eller bestilles fra Norge, må jeg da skatte mye til Norge? Jeg har hørt noen nevne en flat skatt på 7% for privat inntekt, mens andre har sagt jeg skal skatte som vanlig, men trekke fra prosentsatsen jeg skatter lokalt. Sistnevnte har jeg vanskelig for å tro, siden den virker utrolig lite rettferdig å må skatte en hel masse til en land man ikke bor i.
 

picxx

Well-Known Member
Det hele kommer egentlig an på om du har meldt utflytting eller ikke.
Du skal skatte "as is" til norge tre år etter utflytting.
Om du ikke har meldt utflytting skal du skatte til norge på lik linje med en som bor i norge.

Etter de tre årene skal du oppgi, og skatte, til det landet du befinner deg i.
Folketrygden er likevel noe de fleste anbefaler deg å være medlem i, selv om du har flyttet ut.
 

hansson

Langveisfarende
Innenfor EU er det ikke noen treårsregel etter det jeg har oppfattet. Avtalen mellom Norge og EU er at personen skatter til oppholdslandet med det samme vedkommende etablerer seg der. Dette er nok mye på grunn av at noe må finansiere EØS-samarbeidet om helsetjenester. Alle som oppholder seg lovlig på territoriet har som kjent krav på samme helsetjenester som landets borgere.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om du ikke har meldt utflytting skal du skatte til norge på lik linje med en som bor i norge.

Hva defineres som "meldt flytting"? Alltin og alt det der vet at jeg bor i utlandet på et midlertidlig opphold (australsk visa på 3 år). Vil dette være godkjent som meldt flytting, eller det når man melder "hei nå drar jeg og kommer ikke tilbake" ?

Du sier man må skatte til Norge på lik linje som om man skulle bodd der. Betyr det at om jeg tjener 100.000 i Australia, hvor skatteprosenten er flat på 30%, så må jeg betale 30% skatt til Australia og min norske skatteprosent til Norge (si at den er 35%).. tilsammen da 65% skatt... det kan da ikke være riktig?
 

hansson

Langveisfarende
Regner med at Australia gjerne vil vite hva du tjener når du oppholder deg hos dem, selv om det er midlertidig. Tre år er jo en stund. Samtidig kan det hende etatene i Norge mener oppholdet ditt er såpass midlertidig at de vil nekte deg å flytte ut.

Dette vet sikkert Picxxs mest om, men flytting skal meldes på eget skjema til det som het Folketrygdkontoret for Utenlandssaker, nå en del av NAV. Det er mulig dette nå er lagt inn i Altinn.

Les dette:
NAV - Medlemskap i Folketrygden

og
NAV - Opphold i utlandet

Som du ser er du ikke medlem i Folketrygden mer enn det første året du bor ute. Dermed må du skaffe deg trygderettigheter i Australia eller privat forsikring - eller søke om medlemsskap i Folketrygden. Dette avgjør om du skal betale trygdeavgift eller ikke.

Også skatteetaten må få melding om flyttingen. Her er skjemaet.
Skatteetaten - Melding om flytting til utlandet

Vanligvis skal du slippe å skatte til to land, så hvis du skatter til Norge vil du normalt kunne søke om tilbakeføring av dette fra Australia, og omvendt. Slik funker det ihvertfall i EU. Jeg overlater til Picxxs å forklare hvordan det gikk til i de tre årene han måtte skatte til Norge etter utreise. (En av nettgamblerne jeg kjenner flyttet skattemessig fra Norge i fjor, og han har ikke snakket om at han må sfortsette å skatte i tre år?)
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Saken med meg er jo at jeg ikke bor her nede for godt. Det er foreløbig snakk om 3 år, men det kan fort bli noen til (mastergrad). Har firma i Norge, som jeg skatter til Norge med, som om jeg skulle bodd der. Jeg har også forsikring i Norge som er gyldig for meg i Australia.

... meeeeen, jeg vurderer å opprette et foretak her nede i Australia også, hvor jeg tar på meg australske kunder. Da må jeg jo selvfølgelig skatte til Australia, men hvor stor bit av kaka vil Norge ha?
 

onlyme

New Member
Kommer sikkert an på skatteavtalen.

Jeg pendlet, og jobbet mange år i utlandet. Da betalte jeg skatt til England, og folketrygd avgift til Norge.
 

picxx

Well-Known Member
Hvordan blir folketrygdavgiften regnet ut da?

Den blir regnet ut fra din alminnelige skattbare inntekt i Norge.
Om du har meldt utflytting og har søkt om frivillig medlemsskap kommer det litt an på hvor mye du skal betale. Hovedpunktene for utregning er om
- du er skattepliktig til Norge og trygdeavgiften betales sammen med skatten
- arbeidsgiver plikter å betale arbeidsgiveravgift

Som du sier er vel i bunn og grunn utflytting ikke aktuelt for deg, og når det gjelder å starte firma i Australia må du nesten forholde deg til de lover som gjelder der. Det du evt. tar ut i lønn og positiv overskudd til norge beskattes vel der som vanlig næringsinntekt(?).
 

hansson

Langveisfarende
Jeg tror det ikke er lovlig å være skattemessig operativ som privatperson i to land. Du må velge ett. Skatteavtalen bestemmer hva du skal velge - om du skatte til Australia, f.eks.

Regner med du har ENK i Norge. Da må du ihvertfall opprette et upersonlig selskap i Australia (Ltd). Siden du ikke har flyttet ut må du skatte til Norge for uttak og utbytte. Australia skal først ha sin del av overskuddet. Siden du ikke er skattemessig bosatt der regner jeg med du slipper å skatte av utbyttet du tar ut - det tar altså Norge seg av. Men det kan jo hende at Australia vil ha en prosentdel.

I Norge skatter du som alltid 28% pluss eventuell trygdeavgift (11% for næringsdrivende) av det australske utbyttet, på lik linje med norsk næringsinntekt.

Du trenger jo strengt tatt ikke lenger bo i Norge selv om du vet du kommer tilbake en eller annen gang. Du bare sier at du skal bo permanent i Australia. Vil ikke tro at du ikke får flytte tilbake når du selv vil :D. Norske kunder kan lett betale til ditt australske selskap. Eller du kan opprette et NUF i Norge av ditt australske selskap. (Aner ikke hvordan det er med NUF og .no-domener?)

Du trenger ikke medlemsskap i folketrygden i disse årene, fordi du har forsikret deg på annen måte. Det eneste er pensjonsrettigheter (minstepensjon) der du vil miste noen år - men disse tar du igjen seinere, marginen er uansett god fram til du blir pensjonist. Tror det er slik at man ikke lenger kommer høyere på pensjonsskalaen etter fylte 40 år.

Det første du bør gjøre er å finne ut hva skatteavtalen sier om hvor du skal skatte i forhold til oppholdsland. Glem at du er student, de har sikkert særordninger. Hvis du oppretter et selskap er du næringsdrivende, noe de færreste studentene vanligvis er. Basert på svaret du kommer fram til her bør du så eventuelt vurdere å flytte helt ut fra Norge så lenge det er nødvendig for å slippe trygdeavgift du ikke har bruk for og slippe mas med doble skattekrav osv.
 

picxx

Well-Known Member
Du trenger ikke medlemsskap i folketrygden i disse årene, fordi du har forsikret deg på annen måte. Det eneste er pensjonsrettigheter (minstepensjon) der du vil miste noen år - men disse tar du igjen seinere, marginen er uansett god fram til du blir pensjonist. Tror det er slik at man ikke lenger kommer høyere på pensjonsskalaen etter fylte 40 år.

Jeg ville uansett søkt om frivillig medlemsskap i folketrygden, da "pensjonsdelen" omfatter ganske mye mere enn bare minstepensjonen, bl.a. dette:
alderspensjon, uførepensjon, ytelser til gjenlevende ektefelle, barnepensjon, dagpenger ved arbeidsledighet, stønad til enslig far eller mor, gravferdsstønad, grunn-og hjelpestønad, medisinsk rehabilitering og yrkesrettet attføring, samt stønad til tidligere familiepleier.
 

hansson

Langveisfarende
I prinsippet skal han få slike rettigheter i Australia hvis han bor/skatter der, men i praksis er det jo ikke sikkert landet har like bra ordninger som Norge. Men ofte er det ikke dyrt å kjøpe private forsikringer i tillegg.
 
Topp