Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sluttpostering / årsavslutning / disponering av overskudd og egenkapital

eivindv

New Member
Hei,

Fant denne anvisningen litt ute av kontekst på Økonomiforlaget :

Vi fører et overskudd på denne måten:
I aksjeselskaper må vi debitere konto 8960 Overført annen egenkapital og kreditere konto
2050 Annen egenkapital. I enkeltpersonforetak debiterer vi konto 8800 Årsresultat og
krediterer konto 2050 Egenkapital. I et ansvarlig selskap debiterer vi konto 8800 Årsresultat
og krediterer konto 2050 Egenkapital A og konto 2051 Egenkapital B.​

Lurer på om dette er en allmengyldig regel, eller om man kan debitere konto 8960 i ENK også. Evt hva som er fordelene/ulempene med det ene eller det andre.

Lurer også på om det er nødvendig å overføre post 2061 Privat uttak og 2070 Forskuddsskatt til post 2050 før årsavslutning, og om dette isåfall skal gjøres før eller etter utfylling av næringsoppgaven (post 2061 og 2072 finnes jo i næringsoppgaven).

På forhånd takk for alle svar!
 

eivindv

New Member
8800 Årsresultat
8960 Overført annen egenkapital

De to ovennevnte er jo ikke samme konto såvidt jeg kan skjønne, selv om begge har med resultat å gjøre.

I konto 8800 virker det for meg som om man går direkte inn og endrer tallene for årsresultat – noe som kanskje kan være forvirrende siden? I forhold til balansen går det ut på ett såvidt jeg forstår, eller?
 

Smbinfo

Medlem
Har sjekket litt ut og dette er slik du fører det:

Kontanter du har tatt ut i løpet av året (Debetsaldo eks 2061):

D: 8980 (Privatuttak): 40 000
K: 2061 (Kontantuttak): 40 000

Postering av skatt:
D: 8980 (Privatuttak): 30 000
K: 2061 (Kontantuttak): 30 000

Resten føres da på:
D: 8960 Overføring annen egenkapital: 30 000
K: 2050 Annen egenkapital: 30 000



Dette hvis du gikk med 100 000 i overskudd.

Jeg kan ikke se at noen har brukt 8800 tidligere i forbindelse med årsavslutning..

Dette er uansett ikke med i ligningspapirene og vil ikke ha noen effekt på noe vis. Dette er posteringer du gjør etter at alt er levert.
 

eivindv

New Member
Ok, takk for svar! Dette hjelper masse!

Men bør ikke skatten posteres slik?:

D: 8980 (Privatuttak): 30 000
K: 2070 (Forskuddsskatt): 30 000
 

Smbinfo

Medlem
Det er jo i grunn du privat som skatter. Har ikke sett på næringsoppgaven til ENK om forskuddsskatt er en post.. er den ikke der så skal ikke 2070 benyttes på ENK.

Oppslagsverket jeg benytter viser privatuttak som konto, men du kan uansett føre det på 2070 om du ønsker. Dette på samme måte som at du kan lage en egen regnskapskonto for din uttak som din kone gjør.

Næringsoppgaven som sendes inn så må du derimot samle en del kontoer, og her er det mye mulig Forskuddsskatt ikke er en post. Da vil antakelig både forskuddsskatt og privatuttak havne på samme post.
 

eivindv

New Member
Næringsoppgaven har post 2072 Skatter, så regnet med at det gikk innunder den.

Men som du sier så er det jo i og for seg uansett bare ulike "privat uttak"-kontoer, så det er vel mest for egen oversikts skyld.
 

Miraculis

New Member
Hei,
Trenger litt hjelp med sluttposteringer i AS selskap
Har resultat på -68.000
EgenkapitAL på 30.000
Hva sluttposteringer må gjøres?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg antar at 30 000 er aksjekapital (?). Har du positivt beløp på annen egenkaital i tillegg? I så fall fører du debet annen egenkapital og kredit konto for disponering, ofte 8960.
Hvis du ikke har fri egenkapital, eller den er lavere enn underskuddet fører du resten mot debet udekket tap, ofte konto 2080.

Men: Hvis 30 000 er hele egenkapitalen din og underskuddet er 68 000 er egenkapitalen tapt pluss enda 38 000. Styret har handleplikt, se aksjeloven for å finne ut hva det betyr. Hvis det ikke er mulig å gjøre tiltake som bringer egenkapitalen i pluss skal selskapet avvikles, sier loven.
 

Miraculis

New Member
Takk for svar. Ja, min feil, 30.000 er aksjekapitalen
Er det ikke for seint å gjøre noe nå for å gå i pluss?
Selskapet ble etablert i mai 2015, og det er bare en hobby firma, i tillegg til jobben min

Hadde gjørt avskrivning på varebilen på 53.000. Skulle kanskje endre det til mye mindre, til jeg kommer på overskudd? Er det en bra løsning?
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Du får lese § 3-4 i aksjeloven, der det står om forsvarlig egenkapital og likviditet. Med all egenkapital tapt og i tillegg underdekning er det naturlig å anta at ingen av delene er forsvarlig, uten at jeg kjenner regnskapet. Hvis f.eks. underskuddet er dekket av gjeld til deg selv, slik at selskapet ikke skylder penger til eksterne, så kan det vel ikke sies at det drives for kreditors regning. Og dermed er det muligens ikke for sent å snu det til pluss, men dette er slike ting styret er forpliktet til å vurdere.

53 000 i avskrivning på bil i et hobbyfirma virker mye. Regnskapsmessig avskrivning skal gjøres etter en fornuftig plan, dvs. at avskrivningen skal tilsvare verditap over levetiden. Skattemessig blir det en annen vurdering, der kan en gjerne bruke 20 %.
 

Miraculis

New Member
nå har jeg endret avskrivning på firmabilen fra 20% til 5%
akjekapital 30.000
resultatregnskap -29170,3 kr
2080 - 8990 - 29170,3 kr

men på næringsoppgaven , avstemming av egenkapital , får beskjed :
Egenkapital 31.12 830 kr
Post 150 -29 167 kr
Differanse 29 997 kr
kan jeg sende næringsoppgaven som det er, uanset differanse ? eller hva må jeg gjøre for å ikke ha den differansen ?
 

Steve Cash

Medlem
Egenkapital 31.12, post 150 må stemme med sum egenkapital næringsoppgave. Det skal ikke være umulig å få til hvis du post 100A stemmer med næringsoppgaven og du har med resultatet i post 101. Og at du har fått til side 3 på næringsoppgaven selvfølgelig. Uten at dette stemmer tror jeg ikke Altinn godtar skjemamene.

Men, sjekk om du kan bruke næringsrapport skatt i stedet for de vanlige ligningsskjemaene. Hvis du puncher rett i Altinn vel og merke, har du årsoppgjørssystem er det ikke noe poeng i. De som har prøvd næringsrapport sier den er bra, den ligger her. http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...-skatt-2015/?gclid=CJrUqpyr48wCFeLOcgodyy8IPg
 

Miraculis

New Member
dessverre kan ikke bruke næringsrapport, tror pga firma er stiftet i 2015

hvis jeg skriver 30.000 i post 100A - egenkapital 31,12 forrige år , da er det greit, får ikke noe differance , og får egenkapital 31.12.2015 : +833 kr
men er det riktig ? firma er stiftet i mai 2015 , spørsmål er : skal skrive 0 eller 30.000 i post 100A ?
 
Topp