Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Solidhost slik vi kjenner dem er straks historie

hansson

Langveisfarende
Har nå fått faktura fra "nye" SolidHost, merket med firmaet AlienPants LTD i Nassau på Bahamas. De har enkelt og greit fjernet MVA fra fakturaen, ellers er alt som tidligere år, på norsk. Firmaet bruker fremdeles Solidhost.no som logo og markedsføringsnavn på fakturaen.

De aksepterer kun kortbetaling. Dermed går pengene direkte til Bahamas for noe som for menigmann ser ut til å være en norsk tjeneste, på norsk domene, rettet mot nordmenn, med norsk support og fakturaer på norsk. Domenet er eid av Hernes Hosting i Bodø.

Utenlandske firmaer som skal drive omsetning og markedsføring via et .no-domene blir automatisk MVA-pliktig for den "innenlandske omsetningen" som følger med, slik jeg tolker det.

Det finnes en del dommer på lignende, og Skatteetaten skriver i en bindende forhåndsuttalelse jeg finner på nettet (min uthevelse):

(...) Utenlandske næringsdrivende som benytter dette domenet, innretter seg klart sterkere mot det norske markedet enn dem som benytter utenlandske eller internasjonale domener. I realiteten vil netthandel på norsk domene fremstå som innenlandsk omsetning for norske kjøpere. En opplysning om at nettstedet opererer med utenlandsk logistikk etc. som Selskapet planlegger, og andre aktører tilsynelatende benytter, kan som nevnt, ikke være avgjørende for at omsetningen ikke anses som innenlandsk. Etter Skattedirektoratets vurdering vil det føre til urimelige konkurransevilkår dersom norske og utenlandske næringsdrivende som driver omsetning på samme norske domene, ikke skal likestilles avgiftsmessig. Konkurransenøytralitet kan bare oppnås ved at all omsetning fra næringsdrivende som driver omsetning via landkodetoppdomenet .no til norske kjøpere, anses som innenlandsk omsetning i relasjon til merverdiavgiftsloven. Dette medfører registrerings- og avgiftsplikt for utenlandske næringsdrivende på linje med norske næringsdrivende. Næringsdrivende uten forretningssted her i landet, må da registreres ved representant, jf. merverdiavgiftsloven § 10 tredje ledd.

(http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...e-via-landkodetoppdomenet-no/?tipPageID=11930)​

Dette gjelder varer, men det de skriver om .no-domene kan like godt gjelde tjenester. Jeg lurer derfor på om et norsk firma kan betale denne fakturaen uten å miste fradraget hvis det blir oppdaget. Hadde dette vært Bluehost.com hadde jeg rapportert inn omvendt MVA på tjenestekjøp fra utlandet, som vanlig. Markedsføringsmetoden til Bluehost i forhold til Solidhost.no er forskjellig. Bluehost har ikke norske nettsider og sender heller ikke fakturaer på norsk.

Svenske E-handelsexport AB fikk i Borgarting Lagmannsrett en kraftig MVA-smell (litt over 16 millioner NOK) i mars 2015. De sendte momsfrie varer fra lager i Sverige. De ble slått konkurs som følge av kravet fra Skatteetaten.

Synspunkter?
 

hansson

Langveisfarende
Må legges til at E-handelsexport AB ble dømt for å ha norsk MVA-pliktig omsetning til tross for at domenet deres var et .com-domene og hadde flere språk enn norsk. De betalte også en del norsk MVA allerede, via representant i Norge, for varer som var dyrere enn 200-kronersgrensa (den gangen).

Dette skulle tilsi at Solidhosts .no-domene med kun norsk språk ligger hakket dårligere an hvis Skatteetaten skulle ta tak i saken. Så er spørsmålet om det gjøres noen unntak for fjernleverbare tjenester, da. Jeg tviler.
 

NilsF

Medlem
Kanskje litt off topic, men i forhold til spørsmålet om norsk MVA, lurer jeg da på hvordan GoDaddy kan drive sin forretning uten å beregne MVA. Selskapet kom nylig med norskspråklige nettsider, og som da åpenbart henvender seg til det norske markedet. Nettsidene ligger riktignok på et .com-domene, men via godaddy.no kommer man direkte til de norskspråklige sidene på godaddy.com. Jeg har på nettsidene lett etter informasjon om norsk MVA, uten å finne noe. Samtidig konkurrerer selskapet mot en rekke avgiftspliktige norske registrar- og hostingfirma.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kanskje litt off topic, men i forhold til spørsmålet om norsk MVA, lurer jeg da på hvordan GoDaddy kan drive sin forretning uten å beregne MVA. Selskapet kom nylig med norskspråklige nettsider, og som da åpenbart henvender seg til det norske markedet. Nettsidene ligger riktignok på et .com-domene, men via godaddy.no kommer man direkte til de norskspråklige sidene på godaddy.com. Jeg har på nettsidene lett etter informasjon om norsk MVA, uten å finne noe. Samtidig konkurrerer selskapet mot en rekke avgiftspliktige norske registrar- og hostingfirma.

Godaddy.no viderekobler jo kun til no.godaddy.com. Norske skattemyndighetene skulle fått mye å gjøre hvis alle utenlandske viderekoblere skulle skatte til skatteivrigstaten per se.
 

hansson

Langveisfarende
Svenske E-handelsexport AB ble dømt til tross for at de opererte med .com-domene med multispråklige sider. Lagmannsretten slår fast at valg av domene er irrelevant i praksis, men nevner i dommen at .no-domene selvsagt knytter omsetningen enda sterkere til Norge.

@rune69 det virker faktisk som om skatteivrigstatens regler og VOES-portalen har hatt en viss penetrasjon der ute i verden, for f.eks. Airbnb.com og mange andre legger på norsk moms etter gjeldende lovverk, og viser deg en norskspråklig side på deres .com-domene. Regner med at de derfor rapporterer dette inn via www.voesnorway.com. Airbnb.com har nå også programmert inn muligheter for byspesifikke døgnavgifter/turistskatter som de ikke hadde før, f.eks. døgnskatten for turister i Paris.

iStockphoto.com krever faktisk inn norsk MVA uten å tilby nettstedet i norsk språkdrakt, men dette er en del av en EU-tilpasning der de tilbyr bedrifter i eurosonen å legge inn organisasjonsnummer for å slippe avgift. Privatpersoner må betale. Avgiften de legger til er på 25%, altså norsk. Jeg hadde en lengre sak gående med de nylig pga. at organisasjonsnummeret jeg tasta inn ikke ble gjenkjent av systemet deres, og supportmedarbeiderne ikke hadde peiling på hva EØS vs. det indre markedet var for noe. Da kom det fram at det var blitt endra i 2014:

Taxes for purchases are determined by our internal financial system. Previous to September 2014 there was no tax charged to customers in Norway; however due to changes in how Getty Images handles international customers, depending on the country, VAT will now be applied to purchases unless a valid VAT number which is recognized by our system is entered at the time and order is placed.

Fra før vet vi at Amazon.com også krever inn norsk moms. Godaddy og mange andre gjør ikke noe av dette, og bryter altså ganske sannsynligvis lovverket. Det tar nok ikke lang tid før de får et brev fra Skatteivrigetaten som setter de på plass. Norge har jo kapasitet til å følge opp cookieidiotiloven, så da tenker jeg de følger med der det kan skaffes noen ekstra kroner til statskassen :)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
http://www.cw.no/artikkel/nett-tjen...blir-25-prosent-dyrere-slik-sparer-du-pengene
http://www.digi.no/juss_og_samfunn/2011/07/01/elleve-selskap-klar-for-norsk-e-moms

Dersom du i dag kjøper en digital vare fra utlandet, og de som selger ikke krever inn momsen, vil ikke du som forbruker risikere forfølgelse fra norske skattemyndigheter.

- Da tilbyderne befinner seg utenfor norsk tvangsjurisdiksjon, er det reelle utfordringer knyttet til kontroll, sanksjoner og innfordring. Avhengig av forholdene i den enkelte sak, vil det likevel være mulig å føre kontroll, ilegge sanksjoner og innfordre eventuell ikke betalt merverdiavgift også overfor utenlandske næringsdrivende uten tilknytning til Norge, skriver Halvorsen til digi.no.
 

hansson

Langveisfarende
Jeg tror selvfølgelig ikke at Norge har noen større lovmessig gjennomslagskraft i andre jurisdiksjoner. Men skatteavtalene som finnes med en haug med land vil gjøre det mulig å kjøre saker og tvangsinnfordre hvis staten skulle ønske å gjøre dette. Tipper det er dette som er blitt gjort i Sverige da Norge effektivt satte låsen på døra for E-handelsexport AB.

Hele EU er med på samme greie, og når de fleste store driver EU-virksomheten fra Luxemburg og ikke fra USA, blir det en del lettere for enkeltlandene å reagere og evt. kreve inn penger.

Ellers har staten noen få sanksjoner som kan brukes i Norge. De kan slette eller låse .no-domener, stenge filialer og slå NUF-selskaper konkurs, og forby morselskapene å drive forretninger i Norge med ulovlige forretningsmodeller. E-handelsexport AB hadde et norsk NUF som het Fortus, og både dette og morselskapet forsvant da staten krevde inn sine 19+ millioner i norsk rettssystem, men innfordringen skjedde så i Sverige (hvis det er mulig å få krevd inn penger i Sverige er det sikkert mulig i Irland og Luxembourg også). Det er såpass mye penger det kan være snakk om her at jeg ikke tror staten vil vegre seg mot å gå til sak i andre land.

Jeg skriver ikke her for å sladre på Solidhost eller støtte skattlegging generelt, men jeg vil helst at pengene mine skal gå til ryddige selskaper som bidrar litt tilbake til samfunnet der de opererer. Det gjør vel neppe firmaet på Bahamas som nå styrer Solidhost, og jeg har derfor i dag kansellert pakken jeg hadde hos de. (Er klar over de globale gigantfirmaenes skattetilpasninger som i praksis ikke gjør de så mye bedre.) Det er et tankekors at det skal være dyrere å bruke Proisp enn å bruke Godaddy pga. at den ene følger regler og den andre tar seg til rette, innenfor samme jurisdiksjon.

Jeg tror jeg lander på standpunktet at jeg er for like og rettferdige vilkår for alle næringsdrivende i et gitt land, også i en global økonomi. Jeg er tilhenger av nasjonalstater og mener at hvert land må kunne fortsette å ha kontroll over den økonomiske politikken innenfor landegrensensene sine, til tross for at internett eksisterer.
 

T SL

Active Member
Svenske E-handelsexport AB ble dømt til tross for at de opererte med .com-domene med multispråklige sider. Lagmannsretten slår fast at valg av domene er irrelevant i praksis, men nevner i dommen at .no-domene selvsagt knytter omsetningen enda sterkere til Norge.

@rune69 det virker faktisk som om skatteivrigstatens regler og VOES-portalen har hatt en viss penetrasjon der ute i verden, for f.eks. Airbnb.com og mange andre legger på norsk moms etter gjeldende lovverk, og viser deg en norskspråklig side på deres .com-domene. Regner med at de derfor rapporterer dette inn via www.voesnorway.com. Airbnb.com har nå også programmert inn muligheter for byspesifikke døgnavgifter/turistskatter som de ikke hadde før, f.eks. døgnskatten for turister i Paris.

iStockphoto.com krever faktisk inn norsk MVA uten å tilby nettstedet i norsk språkdrakt, men dette er en del av en EU-tilpasning der de tilbyr bedrifter i eurosonen å legge inn organisasjonsnummer for å slippe avgift. Privatpersoner må betale. Avgiften de legger til er på 25%, altså norsk. Jeg hadde en lengre sak gående med de nylig pga. at organisasjonsnummeret jeg tasta inn ikke ble gjenkjent av systemet deres, og supportmedarbeiderne ikke hadde peiling på hva EØS vs. det indre markedet var for noe. Da kom det fram at det var blitt endra i 2014:

Taxes for purchases are determined by our internal financial system. Previous to September 2014 there was no tax charged to customers in Norway; however due to changes in how Getty Images handles international customers, depending on the country, VAT will now be applied to purchases unless a valid VAT number which is recognized by our system is entered at the time and order is placed.

Fra før vet vi at Amazon.com også krever inn norsk moms. Godaddy og mange andre gjør ikke noe av dette, og bryter altså ganske sannsynligvis lovverket. Det tar nok ikke lang tid før de får et brev fra Skatteivrigetaten som setter de på plass. Norge har jo kapasitet til å følge opp cookieidiotiloven, så da tenker jeg de følger med der det kan skaffes noen ekstra kroner til statskassen :)

Jeg tror det går på beløpet, uten å ha sjekket dette noe nærmere.

Jeg vet for eksempel at Digital Ocean nå begynner med dette, fra og med oktoberfakturaen. Internet.bs og Namecheap gjør det samme - hvor de har egne mva-nummer som begynner på EU (hvor andre har DK, ES, LV). Alle tre krever inn mva (IVA, 21% pga. bosatt utenlands) fra meg, men siden jeg har et EU VAT-nummer for min bedrift blir denne satt til 0, så regnes IVA baklengs i min egen IVA oppgave.
 

hansson

Langveisfarende
Slik jeg opplever dette har det ikke noe med beløp å gjøre. Det er ikke noe momsfritt maksbeløp i dette regelverket verken i EU eller Norge, og det er ikke toll vi snakker om :)

Hvis du har MVA-nummer som godkjennes av applikasjonene så flyttes momsinnrapporteringen over fra leverandøren til firmaet ditt. Men for privatpersoner er og blir det 25% forskjell på å kjøpe hosting utenlands og innenlands. Det er dette med å få norske orgnummer til å bli godtatt av de ulike systemene vi har problemer med, "NO" foran gjenkjennes ikke, selv om de er gyldige i EU-sammenheng, og kundesupporten de ulike stedene har jo ikke snøring.

Lurer forresten på hvor mange av disse selskapene som bare har funnet ut at økningen i det som ser ut som tilpasninger til EU-reglene i virkeligheten bare gir de mulighet for å skaffe seg 18-25% ekstra inntekter som de aldri betaler tilbake til det enkelte landet.
 

mra

Active Member
Lurer forresten på hvor mange av disse selskapene som bare har funnet ut at økningen i det som ser ut som tilpasninger til EU-reglene i virkeligheten bare gir de mulighet for å skaffe seg 18-25% ekstra inntekter som de aldri betaler tilbake til det enkelte landet.

Jepp, dette er et tullete system. Den norske stat har ingen effektiv måte å etterprøve tallene som de utenlandske selskaper rapporter inn. Jeg tror det er helt sikkert at mange enten aldri betaler inn noe mva, eller nedjusterer tallene drastisk.
 

T SL

Active Member
Slik jeg opplever dette har det ikke noe med beløp å gjøre. Det er ikke noe momsfritt maksbeløp i dette regelverket verken i EU eller Norge, og det er ikke toll vi snakker om :)

Hvis du har MVA-nummer som godkjennes av applikasjonene så flyttes momsinnrapporteringen over fra leverandøren til firmaet ditt. Men for privatpersoner er og blir det 25% forskjell på å kjøpe hosting utenlands og innenlands. Det er dette med å få norske orgnummer til å bli godtatt av de ulike systemene vi har problemer med, "NO" foran gjenkjennes ikke, selv om de er gyldige i EU-sammenheng, og kundesupporten de ulike stedene har jo ikke snøring.

Lurer forresten på hvor mange av disse selskapene som bare har funnet ut at økningen i det som ser ut som tilpasninger til EU-reglene i virkeligheten bare gir de mulighet for å skaffe seg 18-25% ekstra inntekter som de aldri betaler tilbake til det enkelte landet.
Jeg tenkte på beløp som at firmaet årlig selger til EU for xx millioner euro, ikke per transaksjon.

Problemet med Norge er vel som i Spania. Jeg har et spansk selskap, og alle spanske selskap og næringsdrivende er automatisk VAT-registrert i Spania, men man må selv aktivt melde seg inn i VIES for å få et EU-VAT-nummer, selv om det bare er ES+spansk-VAT-ID.

Å bare sette inn det norske MVA-nummer og legge til .no vil ikke fungere. De som sjekker ved betaling gjør et søk i VIES sin database, siden det per reglene er deres ansvar å sørge for det.
 

hansson

Langveisfarende
Ja det er godt mulig at det har noe med totalomsetning å gjøre. Det har faktisk fungert i det siste å få registrert norsk mva-nummer på flere av tjenestene jeg bruker. Ett sted måtte jeg hive inn MVA etter nummeret for at det skulle bli godtatt. Andre steder måtte det legges inn med NO foran, uten MVA. Virker litt tilfeldig det hele. Virker som om det var rekkefølgen og antall tall og bokstaver som ble sjekka, ikke noe dypere søk på backend.
 

T SL

Active Member
Ok, de gangene jeg prøvde tidligere med mitt spanske CIF (samme som org.nummer i Norge) og bare la til ES foran fungerte det ikke, men det fungerer når man registrerer seg i VIES (selv om nummeret er likt). Det validerer hos noen uten registrering, men det er egentlig ikke lovlig for dem å fakturere uten mva. dersom du ikke er ordentlig registrert i VIES -- det er i hvert fall det regnskapsføreren min sa til meg da jeg spurte om det samme.

Jeg vet at det går hos Online.net å bare skrive inn et numer, men det går ikke hos f.eks. Avangate.
 

pedder

New Member
er det noen grunn til ikke å fortsette med solidhost? har ikke opplevd noen problemer, og support har vært rask (men det var før oppkjøpet)
 
Topp