Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sommerjobb som 16åring: faktura som privatperson/skatt?

Mariaa

New Member
Hei,
jeg er 16 år og har ikke jobbet før, men har fått meg min første sommerjobb der jeg skal oversette noen informasjonstavler for et krigshistorisk museum. Dette blir en "engangs-oppdrag" og sannsynligvis min eneste jobb i sommer/i år og bruttolønn skal være på 5000kr totalt. nå er jeg veldig usikker på 2 ting: skatt og fakturering.

Jeg er bedt om stille ut faktura til regnskapsføreren av museet. Kan jeg skrive en faktura i excel selv eller burde det være ved hjelp av en av disse faktureringsidene som finnes på nett? Noen anbefalinger?

Må jeg betale skatt på de 5000kr? Jeg har sjekket på skatteetaten sin nettside, men finner ikke frem til rett svar. Jeg tjener jo ikke mer enn 50.000 i året som egentlig betyr at jeg har rett til frikort, men samtidig fant jeg en side der det sto at på privatoppdrag over 1000kr må jeg betale inn skatt selv.

Håper noen har noen gode råd. Takk på forhånd.
 

Steve Cash

Medlem
Skattedirektoratet sier at et fakturaprogram skal tildele fakturanummer automatisk, slik at en f.eks. ikke kan bruke samme fakturanummer to ganger. Det står om det her, selv om dette nok er litt tunglest: http://www.skatteetaten.no/nn/Radgi...sippfrasegner/Nummerering-av-salgsdokumenter/
Så egentlig kan du ikke uten videre bruker Excel, hvis du ikke har en makrofunksjon eller lignende som tildeler nummer automatisk. Nå skal jo du bare lage én faktura, ser det ut til, så det virker litt strengt å forlange dette.

Når det gjelder skatt så går dette inn i frikortet, så de 5000 kronene vil bli skattefrie.

Men det er noen andre problemer her, tror jeg. Dette er et enkeltstående oppdrag, og du driver ellers ikke næring. Dessuten er det vanskelig å drive næring i eget navn når du er under 18 år. Det riktige her må være at museet betaler beløpet som lønn.

Hvis du nå bestemmer deg for å fakturere, så finnes det flere fakturaprogrammer på web. Et av dem er dette: http://conta-faktura.no/
Jeg har aldri brukt det, men det er gratis, og gis ut av hansson som også er aktiv på dette forumet.
 
Sist redigert:

Mariaa

New Member
Ok, takk for tips. Har spurt nå om ikke det kan gjøres som en vanlig lønnsutbetaling. Så få jeg vente å se hva de sier.
 
Topp