Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om bitcoins og mva ved utenlandsk salg

Lars Gundersen

New Member
Hei,

Dette er et spørsmål det kan være vanskelig å svare på, men vil høre om noen har litt peiling på dette.

Skatteetaten publiserte nylig en forhåndsutalelse hvor de bestemmer at bitcoins ikke kan regnes som valuta. Jmf. etaten skal det regnes som et formuesobject og eventuell gevinst skal beskattes som kapital. Mer pekuliært sier de også at norske kunder skal betale MVA på kjøp av bitcoins. Dette er pussig. Tenk at en nordmann kjøper bitcoins og betaler 25% mva. Deretter kjøper han en vare i norge med den samme mva. lagt til i prisen. Det betyr at han betaler 50% totalt!?...Men nok om det.

Her er spørsmålet mitt, som jeg lurer på om en av dere kan hjelpe meg med. Jeg bor permanent i USA hvor jeg har fast adresse. Tenkte opprette et handelsselskap her, men også ha bankkontoer i Norge for dette selskapet. Hvis jeg selger bitcoins direkte til en norsk kunde kan jeg dermed motta betalinger automatisk på min norske konto som vil hjelpe meg. Overfører jeg bitcoinsene til kunden blir de teknisk sett sendt fra min elektroniske lommebok her i USA.

Slik jeg forstår det skal ikke kunder betale mva på utenlandsk handel med mindre verdien overstiger kr 350.
Kan jeg derfor sende bitcoins i flere puljer til kunden for å unngå MVA? Vil et amerikansk selskap med norsk eier(som bor i utlandet), med norsk konto unngå mva på denne måten?

Dette er ekstremt forvirrende, men jeg er løsningsorientert og forsøker finne en vei bort fra momsen.

Setter stor pris på evt. svar/innspill.
 

hansson

Langveisfarende
På fjernleverbare tjenester, som dette sikkert vil bli regnet som, skal du som utenlandsk selger kreve inn norsk MVA på salget via VOES-portalen (http://www.voesnorway.com/) når du selger til privatpersoner. De blir altså tvunget til å betale moms på kjøpet selv om selgeren er i utlandet. Hvis du selger til bedrifter slipper du å kreve inn momsen, de må rapportere inn og betale sjøl (omvendt avgiftsplikt).

Det er handel med fysiske ting som kan eksporteres uten MVA, fordi de blir skattlagt når de kommer til Norge uansett, enten av Posten eller andre bedrifter som frakter gods over grensa.

Forøvrig enig i at det er sprøtt at staten vil momsbelegge bitcoins, det er jo et betalingsmiddel, eller kanskje evt. et "verdipapir" på linje med en aksje eller obligasjon. Det virker desperat å sidestille dette med en nedlastbar fil eller nettjeneste, selv om det teknisk sett er noen fellestrekk. En mynt har også mye til felles med en stoppskive eller andre små metalldingser man finner på et mekanisk verksted, men man MVA-belegger ikke mynten for det.
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Hei!

Sitter selv med noen få coins, tror det er 2,5 BTC eller noe sånn..

Problemet er jo at det er i Norge jeg bor..

Etter å ha gjort litt research så er det per nå to måter å skaffe bitcoins på uten for mye problemer..
Den ene måte er Localbitcoin.com som fungerer litt som finn.no ..

Du skriver til en persson møter han med cash og han overfører bitcoins til deg..

Eller så drar du til Køben tar en tur ned strøket og stopper på The Dubliner, rett ved trappa ned til toalettet så har de en Bitcoin ATM som du kan legge inn cash og motta bitcoins innen 15 sek.

Når det er sagt så er det utrolig vanskelig til å få en feks Visa tjeneste til å godta salg av Bitcoin.. dette fordi det er en annonym valutta ( som du kanskje vet) ...

En måte man kan un gå dette på er vel å selge ett produkt som feks en bok?
men at sammen med boken så følger det med Bitcoin..

Kanskje du kan komme deg unna da men er neppe lovlig
 

bataa

New Member
'Skatteetaten publiserte nylig en forhåndsutalelse hvor de bestemmer at bitcoins ikke kan regnes som valuta. Jmf. etaten skal det regnes som et formuesobject og eventuell gevinst skal beskattes som kapital. Mer pekuliært sier de også at norske kunder skal betale MVA på kjøp av bitcoins. Dette er pussig. Tenk at en nordmann kjøper bitcoins og betaler 25% mva. Deretter kjøper han en vare i norge med den samme mva. lagt til i prisen. Det betyr at han betaler 50% totalt!?...Men nok om det.'

skal jeg betale mva med cryptoransomware bitcoin løsepenger ?:confused::eek: http://computerguiden.com/guiden/locky-filer-virus/
 
Topp