Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spennende domener: kosthold og ernæring!

NilsF

Medlem
.NO er ikke nødvendigvis bedre enn .COM Og dessuten har disse stort utviklingspotensiale.

Jeg sier meg enig med Dag Frogner. Meget mulig kan du rangere bra i søkeresultatene til Google med .com domener, men for type-in trafikken er .no-domener utvilsomt det beste når man henvender seg til det norske markedet. For ikke å snakke om e-post. Jeg har en rekke ganger mottatt e-post som er feilsendt til meg fordi riktig mottaker ikke har .no-domene, noe jeg har.

Jeg ville ikke benyttet noe annet enn .no-domene til å bygge virksomhet rettet mot det norske markedet, fordi man ellers blir stående med skjegget i postkassen dersom en konkurrent tar det tilsvarende .no-domenet og således kan få mye gratis trafikk fra kunder som egentlig skal til min nettside, men som havner hos konkurrenten fordi jeg ikke har .no-domenet brukerne først forsøker å skrive i nettleseren. Eneste unntaket fra dette er om jeg selv har både .no og .com-domenet, og kan videresende både trafikk og e-post til .com-domenet.
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
Dette er kjempebra domener for akkurat det produktet det gjelder, noe annet er bare tull å si. Akkurat som om man ikke skulle kjøpe bil.com fordi bil.no er bedre... :rolleyes:

Mener du å være seriøs med disse tøvete uttalelsene? "bil" er blant de mest attraktive norske søkeordene, med 1 million norske søk hver måned, og over 9 millioner internasjonale søk. "haileverolje" er derimot i den motsatte enden av skalaen, med stakkarslige 29 norske søk hver måned, og ikke mer enn 36 søk internasjonalt (tall fra Google).

Hertil kommer at typisk ordreverdi ved salg av en bil ligger langt høyere en typisk ordreverdi for en enhet eller to med haileverolje, og at totalverdien av årlig norsk bilomsetning ligger svimlende mye høyere enn omsetningen av haileverolje. Dette kan naturligvis ha betydning for hvilken inntjening man kan hente ut ved hjelp av de nevnte domener, brukt til nettsider og e-post med videre.

Bil er et topp søkeord og bil.no er et norsk toppdomene, så selvsagt vil man registrere bil.com hvis det er ledig, da det er bedre enn ingenting.

Haileverolje og de fleste andre søke- og domeneordene som tilbys på denne tråden, har derimot et så marginalt potensial for inntjening, at ingen har brydd seg med å registrere .no-domenene (bortsett fra kokosolje.no), og da mener jeg det er gale-matias å fremholde .com-domenene som kjempebra domener til å bygge forretning på, mens .no-domenene er ledige og kan snappes av konkurrenter, som da vil få gratistrafikken fra norske brukere som nesten automatisk vil taste .no i nettleseren fremfor .com, kanskje etter at du har brukt penger på markedsføring for å få nettbrukere inn på din nettside.

Det er viktig å forstå "internettpsykologien", hvordan nettbrukere faktisk oppfører seg på nettet, og hva de gjør i forholdet til målet de har satt seg.

Et typisk eksempel kan være at en norsk nettbruker ønsker å besøke en norsk nettside for erteprotein, haileverolje eller annet, som han besøkte et par uker tidligere etter å ha klikket på et søkeresultat eller en annonse. Erfaring viser at en typisk nettbruker ofte vil skrive .no i nettleseren, selv om han burde ha observert og husket at det var et com domene. Og like ille er det med e-post. Det er nok litt dumt at e-post med ordrer tiltenkt deg, havner hos en konkurrent som selger det samme produktet via et .no-domene... Jeg mottar ukentlig og nesten daglig e-post som er feilsendt til meg fordi jeg har .no-domene, noe tiltenkt mottaker ikke har.

Det har etter hvert festet seg et inntrykk av at en del SEO-folk på forumet her er relativt likegyldige til hvilken TLD som velges, fordi de mener at en nettside kan jobbes oppover i søkeresultatene. Men som sagt, da glemmer dem psykologien og hvordan brukerne tenker og handler, og går med det glipp av trafikk og inntjening, samtidig som det kanskje brukes unødvendig store ressurser på SEO.
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
NilsF: Er disse domenene som selges egnet for nettbutikk? Ikke det nei. Som informasjonsside? Javel. Hva ber internettpsykologen deg gjøre når du trenger informasjon da? Google? Jaha, men da ser jeg ikke en automatikk i at .no skal være bedre enn .com.
 

PIP

Medlem
Må bare konstaterer at det ikke har skjedd rare endringene her inne det siste året. ;) Samme argumentene, samme kranglefantene og om de samme temaene... ;p Lykke til med salget! ;)
 

NilsF

Medlem
NilsF: Er disse domenene som selges egnet for nettbutikk? Ikke det nei. Som informasjonsside? Javel. Hva ber internettpsykologen deg gjøre når du trenger informasjon da? Google? Jaha, men da ser jeg ikke en automatikk i at .no skal være bedre enn .com.

Jada,det finnes helt sikkert mange tomsinger på nett, molboer som går over bekken etter vann og som for eksempel søker hos Google etter VG, når formålet er å gå inn på vg.no.

Jeg forsøkte i forrige innlegg å få frem at for nettsider og bedrifter som hovedsaklig retter seg mot det norske markedet, så er .no-domener uten tvil de beste med tanke på type-in-trafikken.

Men kanskje er det slik at de dummeste (eller mest senile?) nettbrukerne ikke i det minste forsøker å taste inn nettadressen i nettleseren, men i stedet søker via Google, mens de smarteste nettbrukerne taster adresser direkte i nettleseren? Eller i hvert fall de som tror de er smarte nok til å huske en nettadresse?

Mange har aktivert autofullfør for nettleseren og det gjør at for nettsider som nylig er besøkt, så får de opp nettadressen etter bare å ha skrevet de første bokstavene. Det medvirker også heldigvis til at det fortsatt er mange som forsøker å skrive adresser i nettleserne, selv om de feiler av og til for adresser hvor man ikke får opp noe med autofullfør.

Google er et privat selskap og som nettstedseier vil jeg gjerne ha den trafikken Google kan tilføre min nettside, men samtidig vil jeg så langt det er mulig, unngå å gjøre meg 100 % avhengig av trafikken fra Google. Og da er det viktig å velge et domene som er lett å huske og med en TLD som potensielle besøkende forventer at er benyttet for nettsiden, slik at jeg får så mye type-in-trafikk som mulig.

Men for å sette det litt på spissen og konkludere litt uhøytidelig: hvis du driver en nettbutikk med et produktutvalg som gjør deg avhengig av å nå de dummeste nettbrukerne og bare disse, og som alltid går via søkemotorer, så ikke hør på meg, men les i stedet hva Tony J skriver.


Jada NilsF, men at .no domener er bedre forandrer ikke det faktum at dette er kjempebra domener for akkurat det produktet det gjelder.

Det er ikke et faktum, men derimot din subjektive mening, hvilket er noe ganske annet. Jeg har en helt annen oppfatning, og den bygger jeg blant annet på erfaringer med hvor mye trafikk (webtrafikk og e-post), som i noen tilfeller går til feil adresser fordi nettstedet eller e-postmottakeren har valgt en annen TLD enn det mange av brukerne forventer. Ofte er det nok også slik at brukerne taster .no uten å tenke noe nærmere over saken, det går nærmest automatisk.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er ikke et faktum, men derimot din subjektive mening, hvilket er noe ganske annet. Jeg har en helt annen oppfatning ...

Her er oppfatningen din direkte feil og jeg lurer svært på hva slags ekspertise og erfaring du påberoper deg, kan du dokumentere ekspertise og erfaring? På tide at du dokumenterer det siden du alltid er så skråsikker i diskusjoner.

For ordet/produktet bil er domener som bil.com av de nest beste domenet etter bil.no. Punktum.
 

looper

Medlem
Legg saken død.
Hvis du opererer i denne nisjen så er det ingen tvil om at dette er gode domener. NO eller .com. Jeg har en god del nettsider, noen på .com og noen på .no. Jeg har analytics på alle og typein trafikken min er ikke signifikant i det hele tatt.

"Den psykologiske effekten" du snakker om tror jeg ikke spiller noe særlig rolle i Google. De aller fleste Googler etter en løsning eller svar på et behov. Om det dukker opp .com eller .no tror jeg ikke spiller noen rolle. Selvfølgelig har du begge to så er det bra;) Om noen faller av på .no/.com så er nok heller ikke det signifikant.

Lykke til med salget :)
 

NilsF

Medlem
Her er oppfatningen din direkte feil og jeg lurer svært på hva slags ekspertise og erfaring du påberoper deg, kan du dokumentere ekspertise og erfaring? På tide at du dokumenterer det siden du alltid er så skråsikker i diskusjoner.

Jeg beklager å måtte si det, men du dummer deg ut ved å blottlegge for alle at du ikke er i stand til å se forskjell på hva som er faktum og hva som begrenser seg til å være subjektive oppfatninger og meningsytringer.

Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på temaet, og ett sted du kan begynne er på Wikipedia, der du kan lese om: Faktum og Subjektivitet

Og om det ikke hjelper deg, er mitt tips at du tar en prat med en filosof, psykolog, jurist eller en ekspert kommunikasjon eller arbeids- og lederpsykologi, som alle vil kunne si mye om dette temaet.

Jeg føler ikke at det er jeg som har bevisbyrden i denne saken. Det er du som fremsetter et hardnakket utsagn om at dine uttalelser er faktum og da er det min subjektive oppfatning at det er du som har bevisbyrden.
 
Sist redigert:
J

Jiberish

Guest
Er ikke dette en salgstråd? Hva folk mener om domenene er urelevant. Enten er man interessert eller ikke. Er man ikke interessert så skjønner jeg ikke hvorfor man skal kommentere og kverulere med trådstarter??

Han selger noen domener, end of story.
 

Tony J

Alle skal få
NilsF: VG.no er et sted man ofte er innom flere ganger om dagen eller opptil flere ganger i uken og da er type-in effekten være viktig, men akkurat for domenene som selges i denne tråden kan jeg ikke forstå annet enn at de er tiltenkt for utvikling som rene infosider med affiliatelinker eller utlenker til en nettbutikk man selv driver og da er googlerank mye viktigere enn type-in. Men ja, om jeg driver en nettBUTIKK så ønsker jeg å bruke et domene som er lett og samtidig er et .no domene. Dessverre så er det slik i 2012 at man på et eller annet nivå er avhengig av god googlerank, iallfall hvis det er snakk om rene infosider. For du skjønner min gode mann at folk SØKER etter informasjon. Og et spørsmål: Du har fått vite at kokosolje er bra for leddgikten din. Hva gjør du? Skriver du inn kokosolje.no i nettleseren din, eller googler du "Kokosolje leddgikt" e.l ? Hvor får du raskest svar på spørsmålene dine? Google :)
 
Topp