Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Står kvaliteten til prisforskjellen mellom DigitalOcean og amazon?

Stoppet

Banned
Jeg ser at det er ganske stor prisforskjell på f.eks. en cloudserver fra DigitalOcean og en tilsvarende størrelse fra amazon. Noen som vet hva forskjellen egentlig er, og om det er verdt prisen å velde amazon fremfor DigitalOcean?
 

mra

Active Member
Det avhenger helt av hva du skal bruke serveren til. Vi har vel rundt 80 instanser hos DigitalOcean pt. og det er svært sjeldent vi har opplevd problemer. Der vi har behov for mer funksjonalitet, bruker vi AWS EC2, noe som også funker svært bra.

* EC2 er enklere å skalere enn en DO-instans. Skalerer du opp en DO-instans får du ikke økt diskspace (men du betaler for det). Du må lage et image, slette instansen, opprette en ny og større instans og kjøre imaget over på denne. Med en del filer, kan det fort ta et par timer. Med EC2 er det mye enklere og raskere å skalere opp/ned.

* EC2 har mye mer funksjonalitet, som EBS du enkelt kan flytte mellom instanser (eller mappe opp mot flere instanser). APIen er også mye mer avansert, slik at du f.eks. kan gjøre dynamisk skalering opp/ned. Og så har du selvfølgelig tilbudet om kjøp av datakraft til spot-pris, hvilket er helt supert hvis du har store datamengder du trenger å prosessere, men der tiden ikke er kritisk. Vi har laget et system for en kunde som trenger å analysere 8-10TB med logfiler en gang i måneden. For dem hadde det vært mange gange dyrere å bruke DO, frem for sport-pris hos AWS.

* I tillegg har du jo alle de andre tjenestene i AWS som jobber sømløst med EC2, noe som er en fordel.

Generelt velger vi DO på prosjekter der infrastrukturen ikke er kompleks, dvs. det trengs kanskje bare en enkelt webserver eller webserver + databaseserver, mens på mer komplekse prosjekter der vi trenger bedre muligheter for skalering, load balancing, etc, velger vi AWS.
 

Stoppet

Banned
Dessuten går prisen av huset ditt ned hvis du kjøper fra langt borte.

Blir vel litt feil den sammenligningen der. Et rielig webhotell i f.eks. Amsterdam er minst like bra som et norsk. Og så kan du bruke det i og fra Norge på lik linje med norske som er høyere i pris.

Kjøper du et rimelig hus hus på kontinentet så sier det seg vel selv at du ikke får særlig glede av det her til lands ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Blir vel litt feil den sammenligningen der. Et rielig webhotell i f.eks. Amsterdam er minst like bra som et norsk. Og så kan du bruke det i og fra Norge på lik linje med norske som er høyere i pris.

Kjøper du et rimelig hus hus på kontinentet så sier det seg vel selv at du ikke får særlig glede av det her til lands ;)

Jeg sammenlignet ikke men nevner en konsekvens.
 

Stoppet

Banned
Jeg sammenlignet ikke men nevner en konsekvens.

Slik jeg oppfatter det er vel konsekvensen da egentlig at hvis man klarer greit å kommunisere på engelsk så er der ikke veldig gode grunner som taler for norske webhotell?

Flytter man til kontinentet så får man samme hastighet, lavere pris med bedre spesifikasjoner og vanligvis live support 24/7/365.

Mitt egentlige spørsmål gikk egentlig litt mer på de store forskjellene i pris på noe som kan virke som stort sett samme spesifikasjoner. Bare forskjellig leverandør. Får man så mye mer ut at å velge Amazon fremfor DigitalOcean.

Utifra det som @mra skriver så vil det ikke være verdt det for min del. Men å flytte fra norsk leverandør til f.eks. Digital Ocean vil nok lønne seg ut i fra hvordan jeg klarer å forstå tjenestene hos de forskjellige leverandørene.
 

xdex

Medlem
Skal vel nevnes at mange utenlandske/engelsk "talende" nettsider som opererer med 24/7 support, ofte har en håpløs inder 40% av tiden, som oppretter en support-ticket for deg, så du ender likevel opp med og vente, med mindre spørsmålet ditt allerede står i FAQ, da får du til og med veiledning og link ;) Når det er sagt, behøver man ikke noe server i Norge, så lenge ping/responstid er god. Eksempelvis så har mange tilbydere server både i Sverige og UK. Forskjellene ser du jo enkelt på spesifikasjonene på hvert enkelt produkt, likevel er det litt forskjellige måter og håndtere de ulike produktene på, noen liker A bedre enn B etc, mens andre gjerne vil konfigurere alt selv.
 
Sist redigert:

Stoppet

Banned
Ja, skal være enig i at ikke alle selskaper som yter 24/7 support er like oppegående. Har testet ut cloudways en del i det siste og de har klart det meste via livechat. Faktisk vært inne på serverne direkte og ordnet opp mens jeg har ventet.

Nå er dette da managed servers. Jeg liker ikke for mye involvering i serverstyringen selv.
 
Topp