Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Strukturere virksomheten inn i et AS

cg1990

Medlem
På nyåret har jeg tenkt å starte aksjeselskaper for mine nettbutikker da hele ENK'et sannsynligvis når grensen for revisjon neste år. Jeg tenker i utgangspunktet å opprette et morselskap (AS) som skal eie 100% av aksjene i Nettbutikk1 AS og Nettbutikk2 AS. På denne måten får jeg fordelt de to nettbutikkene som nå har mest omsetning for seg selv (med tanke på skatteutsettelse/"skattefritt" salg av aksjer til morselskap i fremtiden) også beholder jeg ENK'et for utvikling av nye butikker.
Så kommer spørsmålene jeg har:

- Høres dette ut som en grei løsning/struktur på virksomheten?
- Det ligger en del verdier i varelager som er bygget opp ila året og som vil påvirke resultatet i ENK'et. Dette påvirker resultatet positivt tilsvarende verdien på varelageret (kurante varer til innkjøpspris), og skattes 25%. Spørsmålet er hvordan jeg skal få overført dette til Nettbutikk1 AS? Blir det som et privat/ENK lån fra meg til nettbutikk1 AS?
- Og når jeg da låner/selger ut varelageret til Nettbutikk1 AS. Vil den skattebelastningen som er påført ENK'et (iform av økt varelager) bli tilsvarende lavere for året 2017? Eller blir det lureste for meg å bare opprette nettbutikk1 AS før den 31.12.16 og registrere varelageret på den med engang, så slipper jeg å oppjustere varelageret i ENK'et?
 
Topp