Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Svare over eller under på en mail

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Når du mottar en mail du skal svare på, skriver du over eller under teksten fra avsender i mailen?

Thunderbirden min skriver av default under, men jeg har sett det er mange av mailene jeg mottar som svarer over. Hva foretrekker du?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg foretrekker å få svaret over resten av mailen.
Jeg skriver litt hipp som happ..d.v.s. om jeg får svaret over skriver jeg over og om jeg får svaret under skriver jeg under.
 

Keanu

Geek
Alltid over. Jeg ser på resten som eventuell referanse-kilde for mottaker, ikke på en diskusjon slik man finner f.eks. på forum.
Eneste unntak jeg kan tenke meg er om jeg siterer deler av mailen, da svarer jeg under sitatet, men jeg sier alltid noe over sitatet.
 

Ståle

Medlem
Jeg bruker vel å gjøre litt forskjellig her. Men mener det er best å skrive svar øverst, slik at man får den siste meldingen øverst.
 

vidarlo

Apache-junkie
Netikette er da faen så klar på dette punktet:
A:Because it messes up the order people read things in
Q: Why is top-posting bad?

Dersom du googler litt etter "Email quoting" eller liknande så finner du rimelig klart.

Det er spesielt viktig å holde god siteringsskikk på e-postlister, sidan det ellers fort blir uklårt kva ein faktisk svarer på...
 

Santo

Active Member
1.
Når man kommuniserer med en enkeltperson pr. e-post synes jeg at man ALLTID skal svare over, samt inkludere historikken nedover i e-posten dersom man skriver litt frem og tilbake.

2.
På nettdiskusjoner, og da spesielt gamle News, skal man svare under, og eventuelt sitere med relevant tekst, innenfor de "regler" som gjelder for sitering.

Den store forskjellen på pkt. 1 og 2 er at i pkt. 1 er det gjerne to personer som skriver frem og tilbake til hverandre, og om man ikke er helt tom i hodet er man kjent med historikken dersom det blir flere e-poster frem og tilbake. Eventuelt kan man fort bla litt nedover i e-posten for å få et raskt overblikk over historikken.

Når det gjelder pkt. 2 er dette kommunikasjon som mange utenforstående skal lese, og da er det lettest å få oversikten om det holdes en fremgang i det hele nedover. Altså at man kan lese fra toppen av og få med seg hele historien. Det er også viktig at man lærer seg å sitere riktig, da det kan være med på å lette forståelsen for utenforstående.

Jeg synes egentlig dette er såpass essensielt at jeg nesten kjenner at jeg blir litt "småirriterert" når jeg kommuniserer med personer 1 til 1 pr. e-post og de insisterer på å svare med diskusjonsforum-måten å skrive på.

Diskusjonslister pr. e-post må selvfølgelig følge pkt. 2 fremgangsmåten da det der er flere utenforstående som skal lese og holde seg orientert.

Jaja, det var ihvertfall mine betraktninger rundt saken, litt knotete ble det, men håper folk forstår hva jeg mente ;)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Du skriver nettdiskusjoner, kommentarer på en blogg er da også "nettdiskusjoner". Og jeg mener at der bør den siste kommentaren komme øverst. Helt motsatt fra diskusjonsforum, så det en del unntak i det med å svare under/over.
 

Santo

Active Member
Du skriver nettdiskusjoner, kommentarer på en blogg er da også "nettdiskusjoner". Og jeg mener at der bør den siste kommentaren komme øverst. Helt motsatt fra diskusjonsforum, så det en del unntak i det med å svare under/over.

Jeg er helt klart enig med deg at kommentarer på blogger bør komme øverst, altså slik at den nyeste alltid er først.

Men dette er vel strengt tatt litt på sidelinjen, for her snakker vi jo ikke om en direkte kommunikasjon frem og tilbake, men mer en form for tilbakemeldinger og kommentarer...
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
tja, kan bli en heftig diskusjon utav det. Flere og flere implenterer faktisk forum i kommentarfeltet, slik at det blir diskutert på forumet, men kommentarene komme allikevell på nyheten/blogginnlegget. Kommentarer går mer fra å "legge igjen et spor" til å være diskusjonsmetode på interwebben;)
 
Topp