Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tårn til flere eksterne harddisker?

clinton4

Medlem
Hei,

Har i dag 4 eksterne harddisker hvor hver av dem benytter hver sin strøm og USB inngang på pcn. Jeg lurer på om det er noen som kjenner til et tårn jeg kan kjøpe, for så å samle alle diskene i tårnet og kun bruke 1 USB inngang?
 

picxx

Well-Known Member
Er det ikke bare å pelle discene ut av boksene og smekke dem inn i en samlerack da.. :)
 

clinton4

Medlem
Det blir jo det jeg skal gjøre, men trenger et rack som kan koble sammen diskene, for så å kun måtte bruke 1 USB eller Firewire mot pcn.
 

Adrian

New Member
Drobo ser meget bra ut. Det eneste negative er jo at du må kjøpe en egen dings for å koble den til nettverk.
Hvorfor ikke bare vente til HP MediaSmart kommer til norge? Samme opplegget som drobo med harddisker, men den har nettverksdelen innebygd, og kommer med MS Home Server.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Drobo er helt konge! Personlig er jeg fan av usb i stedet for USB.. Er ikke USB raskere enn Firewire da?

Nei, eller dvs, på papiret leder vel usb 2 med bittelitt, men ikke i virkeligheten. USB 2 klarer vel i praksis nesten samme hastighet som FW 400, litt avhengig av om det er mange små filer eller færre store, tror hastigheten i praksis blir ganske lik på masse småfiler med fw400 og usb 2 (hvis jeg ikke husker helt feil), men FW 800 er jo ca dobbelt av det igjen, så skal man jobbe med f.ex. video eller lyd er firewire kongen på haugen. Husker jeg ikke helt feil finnes det også løsninger som lar deg koble til en ekstern disk med SATA-interface til en dobbel FW-inngang, og dermed får du enda bedre hastighet.

En fordel til er at firewire kan seriekobles, de fleste firewiredisker kommer derfor med to kontakter, så det er bare å plugge inn en liten stump mellom dem, og vips, så har du begge klare, og du trenger fremdeles bare en inngang på maskinen.

Til gjengjeld er jo usb mye mer utbredt, spesielt i windowsverdenen (alle macer kommer med både usb og fw-innganger, og pro-utgavene kommer også med fw800). Hvis jeg ikke tar helt feil er det nemlig en god del billigere, enten det er lisensen eller hardware som gjør det.
 
Topp