Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tabloid - hets på inernett

Ståle

Medlem
Nei..igrunn ikke. Debatten hadde grunnlag i denne saken:
Bjørnebye frykter liv kan gå tapt - VG Nett

Skal man la anonyme personer si hva man vil om hvem som helst på nettet eller ikke? Skal man godkjenne alle innlegg før de legges ut. Må man stille med fult navn adresse og alt annet (Davy Wathnes ønske..)

Tja... :rolleyes:
 

Maja

Medlem
Vel... en form for restriksjon hadde vært deilig.
Da hadde jeg kanskje ikke trengt å blåse 40 000 kroner i advokatutgifter for å ta ut rettsordre mot noen i Skottland.

Samtidig... hadde man tilrettelagt blokkeringsmulighetene av bruker bedre, så hadde det hjulpet en del det også.
 

picxx

Well-Known Member
Vel... en form for restriksjon hadde vært deilig.
Da hadde jeg kanskje ikke trengt å blåse 40 000 kroner i advokatutgifter for å ta ut rettsordre mot noen i Skottland.

Når det gjelder din sak finnes det lover som gjelder både online og offline, i norge og internasjonalt som går på dette med personforfølgelse, eller "stalking" på godt, gammeldags engelsk.

Ellers tror jeg man skal være veldig forsiktig med å kneble ytringsfriheten. "Troll" vil det alltid finnes, men om man skal lage lover for å forhindre dette vil man jo nok en gang se at lovene blir lagd for/mot de få som utgjør en ekstremistgruppe, mens alle andre vil få lide for det de gjør.
 

Maja

Medlem
Når det gjelder din sak finnes det lover som gjelder både online og offline, i norge og internasjonalt som går på dette med personforfølgelse, eller "stalking" på godt, gammeldags engelsk.

Ellers tror jeg man skal være veldig forsiktig med å kneble ytringsfriheten. "Troll" vil det alltid finnes, men om man skal lage lover for å forhindre dette vil man jo nok en gang se at lovene blir lagd for/mot de få som utgjør en ekstremistgruppe, mens alle andre vil få lide for det de gjør.


Ytringsfrihet er en illusjon ;)

Jeg har allerede prøvd å kjøre saken gjennom norsk politi, skotsk polit og hans internettleverandør. Ingen var villig til å lytte før jeg anskaffet en skotsk advokat med referansene i orden.

De enkelte forum blir regulert utifra hvordan eierne selv mener det er best å regulere dem. Det jeg mener er at om noen overtrår de reglene som er satt av de enkelte, så skal det være en måte å effektivt blokkere dem på.
Til dags dato eksisterer ikke en slik måte.

Blokkerer du ip adressen dems, så får de en ny innenfor 6-24 timer uansett. Blokkerer du ip-range, blokkerer du muligens andre brukere. Samtidig kan vedkommende bare skaffe seg adgang via proxy for å fortsette trakasseringen, eventuelt "trollingen" dems.

Hvis internettet skal ha denne "ytringsfriheten" med at vi ikke setter på plass restriktive lover, så burde det i det minste være mulig å sette en "permban" på noen hvis de går over streken.

Og skal ikke lovene være der, så burde man sette av ressurser for avdelinger innenfor politiet som faktisk gidder å bry seg med de sakene hvor du har individuelle som går kraftig over streken. Som f. eks. de som trakasserer og spammer over lengre perioder osv.
 
Topp