Kjapp og trygg hosting for Wordpress

templates ${ } som f.eks på blogg.no etc.

Glock

New Member
Jeg har sett litt på dette systemet da jeg har laget en del design for bloggere, og syns egentlig det var ganske genialt med ${} slike varibler i html koden for å hente inn data.
Alt ble liksom så veldig enkelt å holde oversiktlig.

Men spørsmålet mitt er.. hvordan lager jeg noe slikt fra bunnen av ? er det php, javascript, html ?? eller noe annet ?

Jeg har prøvd å google litt og sett litt i forumet her, men svært lite informasjon å finne om det..

Noen som kan guide meg på rett vei ?
 

Glock

New Member
Eksempel

Kan legge ved ett lite eksempel så dere lettere forstår hva jeg mener..

Kode:
<div class="meta">
<ul>
<li>${EntryDate} kl.${EntryTime} i
<a href="${EntryCategoryLink}">${EntryCategoryName}</a></li>
<li>
<tag:if test="${EntryCommentCount == 0}">
<a href="${EntryPermaLink}#comment">Ingen kommentarer</a>
<tag:elseif test="${EntryCommentCount == 1}" />
<a href="${EntryPermaLink}#comment">Én kommentar</a>
<tag:else />
<a href="${EntryPermaLink}#comment">${EntryCommentCount} kommentarer</a>
</tag:if>
</li>
</ul>
</div>
 

Nutz

Med lem
Dette foregår for det meste i PHP, men ikke begrenset til PHP, alle serverscript har systemer for dette..

Er egentlig ikke så mye "magi" her, Smarty er et kjent system som ofte er benyttet i forskjellige applikasjoner for å håndtere dette med "templates". Altså erstatte nøkkelord/tags med innhold av variabler som er hentet ut/generert fra hovedsystemet (din applikasjon) .

Som programmerer må du synliggjøre variabler/verdier slik at Smarty finner dem, og "kommandere" smarty til å spytte ut dette til bruker.

Smarty : Template Engine vil du kunne lese mer om dette.
Blar du i mappene til det systemet du bruker, så kan det hende at det er Smarty som ligger bak.
 
Sist redigert:

Glock

New Member
Takker og bukker :)
Tenker å skrive mitt eget cms og lage egne sider med akkurat dette systemet, mest bare for å prøve men også med tanke på å speede opp prosessen med å lage websider senere.

Men uhm.. det jeg ikke helt forstår er jo at man skriver inn ${tag} rett inn i htmlsider.. hvordan vet siden da om det er php, eller andre script ?
 

Nutz

Med lem
Ta en titt på smarty, da vil du se gangen i det..
Er mange nybegynner-eksempler der på bruk. :)

Html-siden blir ikke spyttet ut direkte, den blir først "vasket" gjennom Smarty, og det er resultatet av det som blir sendt til en evt. besøkende.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Du kan jo også gjøre det slik som i Wordpress-templates, der alle filer er php og wp-tags henter inn riktig innhold eller funksjon før det hele spyttes ut som html til nettleseren.

Metoden du sikter til er også smart å bruke til språkfiler hvis du skal oversette en sidemal eller en app. I en konfig-fil velger du riktig språkfil og "dytter inn" ord og setninger der de skal være.
 
Topp