Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbake i gamet, trenger oppdatering

Mads

New Member
Jeg har ikke kodet på 8-9 år nå, og er ganske så rusten i dette her. I tillegg har jeg gått over til Mac, så derfor har jeg ganske så mange spørsmål. Jeg har to nettsider jeg skal lage for bedriftene til foreldrene mine, så det innheholder kun HTML og CSS. Ikke noe fancy PHP eller lignende (muligens noe JavaScript etterhvert).

1. Da jeg lagde nettside før, var jeg alltid innom http://localhost/ for å se nettsida mens jeg lagde den, før jeg da lastet en opp på den aktuelle nettadressen. Hvordan gjør jeg dette på Mac nå? Jeg har prøvd å Google det, men jeg får ikke svar på akkurat det (eventuelt at jeg bare misforstår det jeg finner).

2. Jeg lastet nettopp ned et program som jeg bruker for å kode, såkalt CotEditor. Det virker til å være fint nok for meg, men er det ellers noe annet jeg burde sette meg inn i som "alle" bruker nå? Må være gratis :)

3. Hva er nytt innen koding, når det gjelder HTML? Jeg var innom W3Schools for å se på heading-tagen, og nå skal jeg visstnok kun bruke <!DOCTYPE HTML> før <html>-tagen? Eller tar jeg feil her? Og hva med XHTML, er det noe fortsatt?

4. Er det noen andre nettsider jeg bør se på hvor jeg kan oppfriske hukommelsen når det gjelder HTML og CSS? Jeg har igjen prøvd å Google, men finner som oftest kun "Kjøp HTML-kurs hos oss!"-lignende sider. Antageligvis har jeg bare søkt på feil ord, men det står litt stille akkurat nå. Føler meg som en helt nybegynner igjen.

5. Er det eventuelt noe annet jeg må/bør få med meg?


For 8 år siden var ingen av disse spørsmålene noe aktuelle for meg å spørre om, men akkurat nå føler jeg at jeg kan ingenting. Så beklager hvis dette er tåpelige spørsmål, men jeg må bare prøve å catche up igjen hvordan ting er nå :)
Takk for svar! (beklager hvis feil forum/kategori)
 

HEHO

New Member
1. Da jeg lagde nettside før, var jeg alltid innom http://localhost/ for å se nettsida mens jeg lagde den, før jeg da lastet en opp på den aktuelle nettadressen. Hvordan gjør jeg dette på Mac nå? Jeg har prøvd å Google det, men jeg får ikke svar på akkurat det (eventuelt at jeg bare misforstår det jeg finner).
For Mac er det mest populære alternativet MAMP (er forøvrig gratis), alternativet er å installere en LAMP-stack selv, men det er ganske krevende.

2. Jeg lastet nettopp ned et program som jeg bruker for å kode, såkalt CotEditor. Det virker til å være fint nok for meg, men er det ellers noe annet jeg burde sette meg inn i som "alle" bruker nå? Må være gratis :)
Det finnes mange alternativer, både gratis og som koster penger. CotEditor er nok mer enn bra nok for ditt bruk. Et relativt nytt, svært populært og gratis alternativ er Brackets fra Adobe (drives open source).

3. Hva er nytt innen koding, når det gjelder HTML? Jeg var innom W3Schools for å se på heading-tagen, og nå skal jeg visstnok kun bruke <!DOCTYPE HTML> før <html>-tagen? Eller tar jeg feil her? Og hva med XHTML, er det noe fortsatt?

4. Er det noen andre nettsider jeg bør se på hvor jeg kan oppfriske hukommelsen når det gjelder HTML og CSS? Jeg har igjen prøvd å Google, men finner som oftest kun "Kjøp HTML-kurs hos oss!"-lignende sider. Antageligvis har jeg bare søkt på feil ord, men det står litt stille akkurat nå. Føler meg som en helt nybegynner igjen.
<!DOCTYPE html> er påkrevd. Jeg ville startet å sett på linken @Tarjei postet over. Bootstrap og Foundation er også fine steder å starte.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville også tatt med noen bilder på nettsiden; å servere disse som data: er ikke akkurat optimalt (base64).

Hvis du ikke klarer å finne css/html/js tutorials mha google, er det bare å bruke mer tid der. G finner nok til slutt ut av hva du liker best, og tilpasser resultatene deretter.
 
Topp